• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3442 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ دي

آخرين خبرها از انتخابات هفت اسفند

   هيات مركزي نظارت بر انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد آن عده از داوطلبان نمايندگي مجلس كه بر اساس راي هيات مركزي نظارت بر انتخابات، صلاحيت آنان احراز نگرديده، مي‌توانند شكايت خود را تحويل دهند. به گزارش «انتخاب»، متن اين اطلاعيه كه اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان آن را منتشر كرده، به شرح ذيل است: به اطلاع آن دسته از داوطلبان محترم نمايندگي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه بر اساس راي هيات مركزي نظارت بر انتخابات، صلاحيت آنان احراز نگرديده مي‌رساند: بر اساس ماده 52 قانون انتخابات وماده 34 آيين‌نامه اجرايي آن، در صورت تمايل مي‌توانند طي روزهاي يكشنبه 27/10/1394 الي سه‌شنبه 29/10/1394 از ساعت 8 الي 16 در تهران به ورزشگاه تختي واقع در بزرگراه بسيج بلوار هجرت و در مراكز استان‌ها به محل‌هاي تعيين‌شده از سوي دفاتر نظارت و بازرسي شوراي نگهبان مراجعه و پس از تكميل فرم شكايت، رسيد دريافت نمايند.
   محمد رويانيان با صدور اطلاعيه‌اي از ادامه كانديداتوري انتخابات مجلس شوراي اسلامي انصراف داد. به گزارش تسنيم، محمد رويانيان مديرعامل سابق پرسپوليس و رييس سابق ستاد سوخت با صدور اطلاعيه‌اي از ادامه كانديداتوري براي دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي انصراف داد. وي تلويحاً علت انصراف خود را مشورت با محسن رضايي اعلام كرده است. متن اين اطلاعيه به شرح زير است: پس از سال‌ها مديريت عالي اجرايي در كشور به قصد انتقال تجربيات 36 ساله به قوه مقننه كانديداي انتخابات دوره دهم مجلس شوراي اسلامي شدم. اما در ادامه كار مشورتي با يكي از ياران امام و رهبري و بنيانگذار لشكرها و تيپ‌‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و فرمانده بزرگ دفاع مقدس كه تسلط كامل بر مسائل سياسي، اقتصادي و اجتماعي دارند، انجام دادم و توصيه ايشان بر لزوم حفظ روحيه پاسداري و آمادگي براي دفاع و مديريت جهادي بود. لذا ضمن احترام به دوستاني كه بنده را جهت كانديداشدن تشويق كردند، با توجه به حضور افراد صالح در انتخابات و ارج نهادن بر نظر اين فرمانده گرانقدر، اينجانب محمد رويانيان انصراف خود را از حضور در عرصه انتخابات دهم مجلس شوراي اسلامي اعلام مي‌دارم.
   آمار نشان مي‌دهد با توجه به جمعيت ۷۸ ميليوني كشور، حدود ۵۴ ميليون نفر در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره انتخابات خبرگان، واجد شرايط راي‌دهي هستند. به گزارش فارس، اين آمار به دليل پايش‌هايي سياسي و اجتماعي همواره مورد توجه مسوولان و همچنين رسانه‌هاي داخلي و خارجي قرار داشته است. بر اساس آمار‌هاي به دست آمده در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره انتخابات مجلس و با توجه به جمعيت 78 ميليوني كشور، حدود 54 ميليون نفر واجد شرايط راي‌دهي هستند. بر اساس اين آمار، در استان تهران حدود هشت تا 5/8ميليون نفر واجد شرايط راي دهي در انتخابات پيش رو هستند. نهمين دوره از مجلس شوراي اسلامي كه روزهاي پاياني خود را سپري مي‌كند هم 12 اسفند سال 90 برگزار شد كه طي آن 30 ميليون و 844 هزار و 462 نفر از 48 ميليون و 288 هزار و 799 نفر واجدان شرايط در راي‌گيري شركت كرده و نمايندگان اصلح‌شان را انتخاب كردند و انتخاب نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي با مشاركت 63 و 87 درصدي مردم به كار خود پايان داد.
   دبير ستاد انتخابات كشور به تشريح آخرين آمار انصرافي داوطلبان مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي پرداخت و گفت: ۲۳ نفر از ۸۰۱ نفر از داوطلب پنجمين دوره انتخابات خبرگان انصراف داده‌اند. به گزارش فارس، علي پورعلي مطلق دبير ستاد انتخابات كشور در نشست خبري كه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با بيان اينكه تعرفه‌هاي انتخابات چاپ شده است تصريح كرد: تعرفه‌ها براساس جدول زمان‌بندي در استان‌ها به زودي توزيع مي‌شود. وي ادامه داد: دو انتخابات و دو صندوق اخذ راي در شعبات وجود دارد كه با توجه به تدوين برنامه‌ها براساس روند و تقويم زمان‌بندي چيزي كم نداريم و در خيلي از جاها جلوتر هستيم. پورعلي مطلق تصريح كرد: در انتخابات خبرگان نيز تا اين لحظه 23 نفر انصراف دادند و بالاترين تعداد انصرافي‌ها از اين افراد هفت نفر در تهران و سه نفر در كردستان بوده‌اند.
   دفتر علي مطهري به جماران، اعلام كرد: عدم احراز صلاحيت علي مطهري شايعه است و هنوز هيچ موردي درباره احراز يا عدم احراز صلاحيت وي اعلام نشده است. بنابر اعلام دفتر نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس، تاكنون هيچ موردي درباره احراز يا عدم احراز صلاحيت علي مطهري از سوي هيات نظارت به وي ابلاغ نشده است. برخي اخبار غير رسمي در شبكه‌هاي اجتماعي از رد‌صلاحيت علي مطهري خبر داده‌اند. كانال تلگرام روزنامه ايران نيز اين خبر را منتشر كرده است و نوشته كه رد‌صلاحيت مطهري با ماجراي شنود از دفترش ارتباط دارد. شوراي نگهبان پيش از اين اعلام كرده بود كه از امروز نتايج احراز صلاحيت‌هاي نامزدهاي انتخابات مجلس اعلام مي‌شود.
   اخبار تاييد نشده از بررسي صلاحيت‌ داوطلبان در استان فارس، حكايت از رد‌صلاحيت چهره‌هاي سرشناس دارد. به گزارش ايلنا، عبدالرزاق موسوي و مصطفي معين، چهره‌هاي اصلي اصلاح‌طلبان در استان فارس رد‌صلاحيت شده‌اند، اما فعالان سياسي استان فارس معتقدند تاييد صلاحيت اين دو نفر با رايزني‌هاي روزهاي آينده اتفاق مي‌افتد. بر اساس اطلاعاتي كه رسيده است، جليل حجازي، ميرزاوند، بهرام پارسايي عضو مستعفي شوراي شهر و رييس ستاد محسن رضايي، نادر مرداني استاد دانشگاه اصلاح‌طلب، مهندس احمدرضا دستغيب نماينده سابق اصلاح‌طلب، هادي رباني نماينده دور هفتم، خانم مهوش عليزاده و خانم زهره عظيمي‌فر نيز در ميان رد‌صلاحيت شده‌ها قرار دارند. همچنين از ميان چهره‌هاي اصلاح‌طلب استان فارس سيدعلاء كراماتي مديركل سابق اتباع و مهندس رجبي شهردار سابق شيراز تاييد صلاحيت شده‌اند.
   حدود 42 درصدداوطلبان دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در هيات نظارت استان‌ها تاييد شده‌اند. به گزارش ايلنا به نقل از شوراي نگهبان، صلاحيت حدود 30 درصد از داوطلبان احراز نشد و حدود 25 درصد از داوطلبان نيز ردصلاحيت شدند. شماري از داوطلبان نيز انصراف دادند، در عين حال با توجه به بررسي مجدد به شكايات داوطلبان، احتمال دارد تعدادي به تاييد صلاحيت‌ها اضافه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون