• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3105 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان

مراسم توديع و معارفه روساي قديم و جديد سازمان صدا و سيما برگزار شد

آخرين صداي ضرغامي نخستين سيماي سرافراز

گروه سياسي| كليد جام جم به كليددار جديدش تحويل داده شد. ساختمان شيشه‌يي جام جم از امروز  مستاجر جديدي براي پنج سال آينده دارد. مستاجري كه بسياري اميدوارند او سياست‌هاي 10 سال گذشته را در اين ساختمان تكرار نكند. با اين همه محمدسرافراز هم ديروز وعده داد. وعده‌هايي كه درست پس از دريافت حكم رياستش بر سازمان صدا و سيما داده شد تا سرافراز هم از برنامه‌هايش براي پنج سال آينده بگويد. 10 سال حضور عزت‌الله ضرغامي با حجمي از تقدير‌ها و انتقادها همراه بود. انتقادهايي كه در يك سال اخير از حجم تقديرها پيشي گرفته بود تا خاطرات آنچنان خوشي را براي ضرغامي آن هم به ويژه در ماه‌هاي آخر به يادگار نگذارد. بيشتر انتقادات مربوط به نحوه تعامل صدا و سيما با دولت جديد بود. دولتي كه معتقد بود صدا و سيما برايش كم گذاشته و از شرايطي كه در دولت گذشته حاكم بوده خبري نيست. مجموعه اين شرايط روزهاي سختي را براي عزت‌الله ضرغامي در ساختمان جام جم رقم زد. حالا اما رسانه ملي است و رييس جديدي كه توقعات متعددي از او دارند. توقعاتي كه برخي مي‌گويند كم كاري‌هاي رييس سابق اين سازمان و برخي ديگر مي‌گويند كه بر اثر برخي شرايط ديگر به وقوع پيوسته است.
روز گذشته اما با قرائت حكم محمد سرافراز، عزت‌الله ضرغامي تبديل به يك عضو شوراي انقلاب فرهنگي شد و سرافراز سكان‌دار نهادي كه حالا حجم انتقادات و توقعات از آن بسيار بالاست. بحران مالي درآن حاكم است و هر سه قوه تا اندازه زيادي از آن انتقاد دارند. سرافراز هم روز گذشته از برنامه‌هايش گفت. برنامه براي چابك‌سازي و كارآمد ساختن ساختار اين سازمان و همچنين ايجاد اصلاحات در روش و گردش كار. وعده‌هايي كه معلوم نيست تا چه اندازه از پس اجراي آنها برمي‌آيد و آيا مي‌تواند انتقادهاي به بار نشسته در سال‌هاي اخير را از بين ببرد يا خير؟با وجود تمام اين ابهامات روز گذشته مراسم معارفه محمد سرافراز برگزار شد. مراسمي كه در آن رييس دفتر مقام معظم رهبري در مراسم تكريم و معارفه روساي سابق و جديد سازمان صدا و سيما، حكم انتصاب رييس رسانه ملي را قرائت كرد. رييس دفتر مقام معظم رهبري در اين مراسم گفت: از زحمات اين سازمان عظيم مخصوصا در اين ايام به سبب انعكاس مراسم پرشور عزاداري حضرت اباعبدالله‌الحسين (ع) قدرداني مي‌كنم. آيت‌الله محمدي گلپايگاني گفت: اين مراسم امسال بهتر از هر سال به نحو خوبي منعكس شد و خبرهايي كه از گوشه و كنار به ما مي‌رسد حاكي از اين است كه اين مراسم چه در داخل و چه در خارج كشور مورد توجه مردم قرار گرفت. رييس دفتر مقام معظم رهبري افزود: از اين سازمان و جناب مهندس عزت‌الله ضرغامي تشكر مي‌كنم و اميدوارم رييس جديد آقاي دكتر سرافراز هم بهتر و بيشتر در اين راه كوشا باشد. در اين مراسم علاوه بر چهره‌هاي فرهنگي و هنري، علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي، وزير بهداشت، معاون اول قوه قضاييه، رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران و شمار ديگري از مقامات لشكري و كشوري حضور دارند. سرافراز رييس جديد رسانه ملي در اين مراسم افزود: امروز مولفه‌هاي قدرت در دنيا تغيير كرده است و ديگر بمب هسته‌يي و فناوري‌هاي برتر، ابزار ابرقدرت‌ها براي تسلط نيست بلكه قدرت ارتباطات و پردازش اطلاعات حرف اول را مي‌زند. وي گفت: ابرقدرت‌ها و امريكا مي‌خواهند با استفاده از اين قدرت نرم تسلط تضعيف شده خود را بازگردانند. وي اضافه كرد: قدرت پردازش اطلاعات در دنيا به صورت متمركز و جهاني انجام مي‌شود و دارد حاكميت ملي دولت‌ها را مخدوش مي‌كند. رييس صدا و سيما گفت: هدف از اين كار ابتدا اين است كه افكار تك تك آدم‌ها و عقايد و احساسات آنها را بشناسند و كشف كنند و بتوانند در آن تغيير ايجاد و آن را تسخير كنند و در واقع به جاي اينكه با بمب، مردم كشورها را نابود كنند افكار آنها را تسخير مي‌كنند. سرافراز با تاكيد بر اينكه بايد وزن و جايگاه رسانه ملي در سبد رسانه‌يي مردم در كشور افزايش يابد، افزود: صدا و سيما به صورت متمركز در سطح جهان با ماموريتي ملي و استاني در داخل كشور و ماموريتي جهاني و منطقه‌يي است كه بايد رسانه‌يي اسلامي با رسالتي جهاني شود. رييس رسانه ملي گفت: امروزه كنداكتور يا جدول پخش برنامه‌هاي صدا و سيما بايد در اختيار مخاطبان و كاربران باشد.
سرافراز افزود: ديگر اين‌گونه نيست كه ما تعيين كنيم چه برنامه‌يي را چه كساني و در چه ساعتي ببينند، بلكه بايد شرايطي فراهم شود كه مخاطبان برنامه‌ها را در ساعاتي كه خودشان مي‌خواهند ببينند. وي همچنين با اشاره به تحولات منطقه‌يي گفت: امريكا در منطقه، عراق و افغانستان را اشغال نظامي كرد و با تدبيري كه در جمهوري اسلامي ايران انديشيده شد به‌ويژه با تدابير رهبري معظم انقلاب اسلامي اين تهاجم و اشغال نظامي شكست خورد. سرافراز افزود: ترفند آنان در مقابل اين قضيه در داخل كشور فتنه 88 بود كه با هدف سرنگوني حكومت مبتني بر آراي مردم شكل گرفت. وي گفت: ‌در مقابل اين رويداد، بيداري اسلامي در منطقه ايجاد شد و حكومت‌هاي استبدادي و وابسته به امريكا تا حدي يكي پس از ديگري سرنگون شدند.
رييس سابق سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران نيز در اين مراسم تاكيد كرد: نگاه‌ها و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در حوزه‌هاي مختلف و پايه‌يي سازمان بايد مورد توجه قرار گيرد. عزت‌الله ضرغامي، عضو شوراي انقلاب فرهنگي تاكيد كرد: برخي گفتند صدا و سيما نياز به يك جراحي بزرگ دارد و البته اين تعبير با هنر سازگار نيست اما اگر قرار است جراحي باشد اين صداوسيماست كه جريان‌هاي منحط منحرف را كه اگر با دارو خوب نشوند بايد جراحي كند و اين كار ماست.

كار در صدا و سيما بسيار پيچيده است

علي لاريجاني نيز در اين مراسم افزود: در عصري هستيم كه شرايط ارتباطاتي كاملا تغيير كرده است و صدا و سيما ماموريت سنگيني دارد و بايد به اين شرايط توجه بيشتري كند. رييس مجلس گفت: اگر بخواهيم سبك زندگي در كشور سبك توحيدي باشد بايد همه هدايت‌ها به سوي او باشد و برنامه‌هاي مختلف صدا و سيما بايد توجهي به ذكر داشته باشد. وي با اشاره به نقش صدا و سيما در توسعه كشور افزود: در حال حاضر شرايط اقتصادي كشور شرايط خوبي نيست و بايد با تعامل با مردم به آنان بگوييم كه چاره‌يي جز كاهش بودجه جاري كشور نداريم. لاريجاني گفت: بايد بگوييم كه با استخدام زياد در بخش‌هاي اجرايي و افزايش بودجه دستگاه‌ها نمي‌توان به اقتصاد رونق داد. وي اضافه كرد: در حوزه هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران مشي عاقلانه‌يي دارد اما مي‌بينيم كه طرف‌هاي غربي در عرصه تبليغاتي گاه حرف‌هايي مي‌زنند كه با حرف‌هاي‌شان در مذاكرات متفاوت است ممكن است آقاي اوباما حرف‌هاي قلدرمآبانه‌يي بگويد كه نبايد باور كرد.
رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مذاكرات هسته‌يي با 1+5 گفت: جمهوري اسلامي در مذاكرات هسته‌يي يك مشي عاقلانه‌يي را دنبال كرده و فضا را براي حل مساله هسته‌يي ايجاد كرده است ولي طرف‌هاي غربي بازي درمي‌آورند. وي افزود: طرف‌هاي غربي مي‌خواهند اين‌گونه القا كنند كه ايران در حل مساله هسته‌يي مشكل‌آفريني مي‌كند و اوباما نيز حرف‌هاي قلدرمابانه مي‌زند اما كسي كه آنقدر قلدر است، نامه فدايت شوم نمي‌نويسد. لاريجاني گفت: نبايد فكر كنيم كه اين حرف‌ها درست است، غربي‌ها در مذاكرات يك چيزي مي‌گويند و در تبليغات چيز ديگري. صدا و سيما بايد تدبير داشته باشد كه آنها را از هم جدا كند و واقعيت را در دسترس مردم قرار دهد. وي ادامه داد: در مساله منطقه‌يي هم ايران در مقابل تروريست‌ها چه در سوريه و چه در عراق ايستاده و تبيين اين موضوعات براي مردم وظيفه صدا و سيماست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون