• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3105 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان

يك خبر سه چهره/ بررسي وزير پيشنهادي علوم

وزارت علوم بدون وزير لطمه مي‌بيند

سعيد سهراب‌پور٭

از شنيدن خبر معرفي دانش‌آشتياني به عنوان وزير پيشنهادي علوم بسيار خوشحال شدم و من ايشان را از زماني كه در انگليس دانشجو بودند مي‌شناسم. جوان بسيار بااستعداد و فعالي بود. بعدها معاون عمراني دكتر معين شد و در اين پست هم مدير موفقي بود. دكتر آشتياني از اعضاي هيات علمي دانشگاه خواجه نصير هم هستند و از اساتيد خوب اين دانشگاه محسوب مي‌شوند. انساني خوب و بسيار متدين كه شخصيت والايي دارند و در خانواده‌يي روحاني پرورش يافته‌اند. من اميدوارم مجلس به ايشان راي اعتماد بدهند و وزارتخانه مهمي همچون وزارت علوم كه وظيفه خطير تربيت جوانان و آينده‌سازان كشور را به عهده دارد خدايي ناكرده قرباني بازي‌هاي سياسي نشود و بيش از اين بدون وزير باقي نماند. البته اين نكته را هم متذكر شوم كه مجلس به لحاظ قانوني حق دارد كه به وزير پيشنهادي راي اعتماد بدهد يا خير اما خدايي نكرده شائبه اين پيش نيايد كه مجلس بناي ناسازگاري با دولت را دارد مخصوصا اينكه آقاي آشتياني فرد مناسبي براي تصدي چنين پستي هستند و حضور ايشان در كسوت وزير علوم مي‌تواند بسيار براي دانشجويان و جامعه دانشگاهي مفيد باشد. تعامل مجلس و دولت در اين راستا و در هر زمينه ديگري قطعا به نفع مردم و كشور خواهد بود. من اميدوارم مجلس با دولت تعامل لازم را در اين زمينه داشته باشد تا وزير پيشنهادي كه فرد بسيار مناسبي هم هستند راي اعتماد بگيرند و كار خود را در وزارتخانه آغاز كنند. اگر خدايي نكرده ايشان هم راي اعتماد نگيرند بايد گفت متاسفانه وزارت علوم متحمل لطمه و صدمه زيادي خواهد شد. مجلس با راي اعتماد به آشتياني مي‌تواند جلوي صدمه بيشتر به وزارت علوم را بگيرد.
٭ قائم‌مقام بنياد ملي نخبگان

 

مساله جبهه پايداري، وزراي پيشنهادي وزارت علوم نيست

صادق زيبا‌كلام
من جناب دكتر فخرالدين احمدي دانش‌آشتياني وزير پيشنهادي علوم را نمي‌شناسم. اما رفتار جريان جبهه‌ پايداري در مواجهه با وزراي پيشنهادي وزارت علوم تحقيقات، فناوري نشان داده است، كه مساله آنها شخص خاصي نيست بلكه آنها با اين دست رفتار‌ها نشان داده‌اند، وزيري را مي‌پسندند كه فضاي دانشگاه‌هاي را به سال‌هاي 1388 تا 1392 ببرد. مطلوب اين دوستان آن است كه فضاي امنيتي بر محيط دانشگاه حاكم شود و به دانشجويان و استادان دانشگاه‌ها به انحاي مختلف سخت گرفته شود و شرايطي مانند آن سال‌ها شكل بگيرد كه كميته‌هاي انضباطي با نگاهي سختگيرانه با دانشجويان رفتار كنند.
دفاتر انجمن اسلامي دانشگاه‌هاي مهر و موم شود و تشكل‌هاي دانشجويي وابسته به خودشان آزادانه فعاليت كنند. از اين‌رو من معتقدم مساله نمايندگان جبهه پايداري اشخاص معرفي شده براي وزارت علوم نيست. نمايندگان جبهه پايداري مي‌خواهند شرايط دانشگاه‌ها را به قبل از رياست‌جمهوري دكتر حسن روحاني ببرند. اما اين نمايندگان نمي‌خواهند بپذيرند كه اگر دانشجويان، دانشگاهيان مردم مي‌خواستند فضاي سختگيرانه بر دانشگاه‌هاي حاكم باشد كه به دكتر حسن روحاني راي نمي‌دادند و به سعيد جليلي راي مي‌دادند. به اعتقاد من نمايندگان جبهه پايداري اصرار دارند اين بن‌بست ادامه پيدا كند و در دوران مجلس نهم، دولت تدبير و اميد عملا وزير علوم نداشته باشد. آن هم در حالي كه رييس‌جمهور بر پيگيري پرونده بورسيه‌ها و ديگر رفتار‌هاي غيرقانوني رقم خورده در دولت قبل تا حصول نتيجه نهايي برخورد با متخلفان تاكيد دارد. در صورتي كه چهره‌هايي به عنوان وزير پيشنهادي علوم از طرف دولت تدبير و اميد معرفي شوند شانس راي آوردن آنها بيشتر است و نمايندگان اصولگرا اعم از تندرو و ميانه‌رو به اين چهره‌ها راي مي‌دهند و از رهگذر حضور چنين چهره‌هايي لابد دنبال محقق كردن انتظارت خاص‌شان در فضاي دانشگاه‌هاي هستند، اما از آنجايي كه اين جريان در ميان دانشجويان و دانشگاهيان و در دانشگاه‌ها چندان پايگاهي ندارد، بدون شك چنين چهره‌هايي به عنوان وزير كابينه اعتدال مقبول دانشجويان و دانشگا‌هيان نيست، عملا چنين وزيري هم به دليل عدم اقبال دانشجويان و دانشگاهيان از پس اداره امور برنمي‌آيد. آنان دنبال آن هستند تا انتظارت‌شان در جامعه دانشگاهي را بر اداره و خواست مردم و دولت تحميل كنند و بعيد مي‌دانم به چنين توفيقي دست يابند. با اين تفاسير گرفتن راي اعتماد فخرالدين احمدي دانش‌آشتياني وزير پيشنهادي علوم را بعيد مي‌دانم زيرا با اين وزير نمي‌توانند به انتظارات‌شان دست يابند.


دولت راي خاكستري مجلسي‌ها را مديريت كند

سيد محمد

 سادات ابراهيمي دولت، وزير پيشنهادي ديگري را به مجلس معرفي كرده است اميدواريم، اين بار وزير پيشنهادي وزارت علوم و تحقيقات از مجلس راي اعتماد بگيرد. در صورتي كه اين‌باره هم راي اعتماد داده نشود، اين رفتار مجلس براي مردم قابل تامل مي‌شود. درصورتي كه راي مثبت نمايندگان به وزير داده شود، اين پيام به مردم و افكار عمومي داده مي‌شود كه ميان مجلس و دولت تعامل خوبي است. آن هم كه كشور در شرايط حساسي است و ما در حال مذاكرات هسته‌يي هستيم. اهميت اين راي بسيار زياد است. ضرورت دارد، با رعايت مصالح نظام و مردم تصميم درستي در روز راي اعتماد اتخاذ شود. در مقاطع قبل هم دكتر روحاني، با وجود اينكه وزير پيشنهادي‌اش راي اعتماد نگرفت، تاكيد كرد به راي مجلس احترام مي‌گذارد. الان هم وقت آن است مجلس حسن‌نيتش را نشان دهد. البته براي راي اعتماد به وزير پيشنهادي مسائلي مهم است و نخست اينكه نوع دفاع وزير و همچنين توضيح‌هايش به پرسش‌هاي نمايندگان بسيار مهم است.
مثلا جناب نيلي احمدآبادي در روز دفاع نسبت به مسائلي سياسي توضيح‌هاي روشن و كافي ندادو ابهام‌هايي در اين زمينه در ذهن نمايندگان شكل گرفت و نسبت به حساسيت‌هاي نمايندگان مجلس توضيح قانع‌كننده‌يي نداد. به اعتقاد من نوع دفاع وزير پيشنهادي در روز راي اعتماد مهم است همچنين نوع مراوده دولت در اين روز‌ها براي گرفتن راي اعتماد و روابط با مجلسيان روشن و شفاف كردن موضوع‌ها مي‌تواند در گرفتن راي اعتماد وزير موثر باشد. در صورتي هم كه رييس‌جمهور دكتر حسن روحاني در جلسه راي اعتماد وزير علوم حضور داشته باشند، بي‌شك موثر واقع مي‌شود. الان راهروان ولايت فراكسيون اكثريت مجلس است و بايد در اين دوره فعاليت بيشتري بكند تا برخي جريان‌هاي اقليت با جوسازي‌هاي بر راي‌هاي خاكستري نمايندگان مجلس تاثير نگذارند.
 دفاع وزير علوم و شفافيت وي در پاسخ به سوال‌ها، رفع نگراني‌هاي نمايندگان مجلس و نوع تعامل دولت و مجلس سبب مي‌شود، راي‌هاي خاكستري به نفع وزير علوم و دولت تدبير و اميد تغيير كند از اين‌رو مديريت اين فضا براي پيشگيري از حركت‌ جريان اقليت بسيار مهم است.
عضو فراكسيون روهروان ولايت مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون