• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3485 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند

روايت حميد بعيدي‌نژاد از نشست فوق‌العاده سازمان همكاري درباره ايران

گروه ديپلماسي| حميد بعيدي‌نژاد، مديركل سياسي و امنيت بين‌الملل وزارت امور خارجه در گفت‌وگويي به تشريح آنچه در نشست فوق‌العاده سازمان همكاري اسلامي در جده كه به درخواست عربستان براي رسيدگي به تعرض سفارت اين كشور در تهران صورت گرفته بود، پرداخته است. او در اين گفت‌وگو كه با خبرگزاري آنا صورت گرفته، گريزي به سياست‌هاي عربستان عليه ايران در عرصه منطقه‌اي زده است. مهم‌ترين محور سخنان حميد بعيدي‌نژاد به شرح زير است:
   سياست عربستان در سازمان همكاري‌ اسلامي هميشه اينگونه بوده است كه اگر قصد داشته سياستي را پيش ببرد از همه اهرم‌هاي خود براي بسيج كشورها استفاده مي‌كرده است. متاسفانه خيلي اوقات نيز به رويه‌هاي حقوقي و سازماني كه در منشور سازمان همكاري‌ اسلامي تعبيه شده است، توجه نمي‌كنند.
    (درباره نشست فوق‌العاده سازمان همكاري اسلامي درباره ايران): خودمان در مراحل مختلف و در سطوح مختلف هم با كشورهاي منطقه و هم با دبيركل سازمان همكاري اسلامي صحبت كرديم كه ما نيازي به اين جلسه نمي‌بينيم چراكه مقامات ايراني در عالي‌ترين سطح اين مساله را محكوم كرده‌اند و ايران اين موضوع را در دستور بررسي دارد و با عاملان آنها برخورد خواهد كرد. سازمان همكاري اسلامي چه اقدامي را مي‌خواهد به ايران توصيه كند كه خود ما انجام نداده باشيم و به همين دليل فلسفه وجودي آن جلسه براي ما جاي سوال بود.
   به اين دليل كه احساس مي‌كرديم به دليل كار سياسي كه عربستان انجام مي‌دهد برخي از كشورها اقدامات و ديدگاه‌هاي ما را خوب درك نكرده باشند، احساس كرديم كه بهتر است در جلسه شركت كنيم و اينها را در دو سطح مختلف، كارشناسان ارشد و وزرا كه پشت هم برگزار شد توضيح دهيم و دعوت كنيم كه به جاي آنكه آنها بخواهند اين اقدام را محكوم كنند يا انتظاراتي از ايران داشته باشند به دنبال آن باشيم كه از طريق گفت‌وگو و تماس‌هاي بيشتر بين دو كشور سوءتفاهم‌ها از بين برود.
   ما در جده با دبيركل سازمان همكاري اسلامي و برخي از كشورهايي كه در دايره اين فشارها قرار نمي‌گرفتند مانند كشورهاي جنوب آسيا و كشورهايي كه ديدگاه‌هاي مستقل‌تري دارند، مذاكرات خوبي داشتيم و آنها كاملا با ديدگاه‌هاي ايران آشنا شدند. برخي از آن كشورها تمايل پيدا كردند كه در جلسه درخواست كنند كه بيانيه پيشنهادي عربستان اصلاح شود چراكه آن را سازنده نمي‌دانستند. آنها مايل بودند كه ايران و عربستان را به كاهش تنش و حل مسائل از طريق گفت‌وگوهاي بيشتر دعوت كنند. به هر حال جالب بود كه ديديم كه كشورهايي هستند كه حاضرند ديدگاه واقع‌بينانه‌تري داشته باشند.
   با فشار عربستان كه ميزبان بود و كشورهاي دوست او و حتي كشورهايي كه تحت فشار بودند، اجازه داده نشد كه فضاي گفت‌وگو و مفاهمه ايجاد شود و حتي با وجود آنكه حدود هفت يا هشت كشور بودند كه درخواست اصلاحيه‌هاي متعددي در آن بيانيه داشتند، نظر آنها ناديده گرفته شد و با تمسك به اينكه اكثريت با بيانيه موافق هستند آن را با تعجيل تصويب كردند.
   (درباره عدم صدور رواديد براي شركت هيات ايران در اجلاس جده): همانطور كه مي‌دانيد آخر فروردين ماه آينده زمان برگزاري اجلاس سران كشورهاي اسلامي در استانبول است و از الان كار بر روي اسناد اجلاس آغاز شده است. عربستان بيانيه مشابهي چون بيانيه قبلي در جده را در اين جلسه به تصويب رساندند ولي ما به روشني اعلام كرديم كه اين پيش‌نويس تصميم را قطعا نمي‌پذيريم و اگر عربستان بخواهد راه مقابله با ايران را در اين اجلاس پيش بگيرد قطعا با برخورد قاطع ما مواجه خواهد شد. ما اميدواريم تركيه به عنوان رييس پيش روي سازمان وظيفه تاريخي خود براي جلوگيري از رفتار تبعيض‌آميز عليه ايران انجام دهد و عربستان را به توجه دقيق به عواقب رفتارش متنبه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون