• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3485 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند

نخستين فستيوال رسمي بدن و حركت در ايران برگزار شد

گروه «ماها» در خانه نمايش دا

در نخستين هفته اسفند 94 اتفاق فرهنگي- هنري تازه‌اي براي نخستين‌بار در ايران توسط گروه «ماها» رقم خورد. اين اتفاق اجراي فستيوال بدن و حركت، شامل هشت اجراي تك نفره و يك اجراي چهار نفره بود كه با چينشي متفاوت در هفت شب اجرا شد. اين گروه كه اعضاي تشكيل‌دهنده‌اش عموما از دنياي هنرهاي نمايشي كنار هم جمع شده‌اند، پس از گذشت دو سال تمرين مداوم و آموزش توسط اساتيد داخلي و بين‌المللي تصميم به معرفي گونه‌اي از هنر نمايشي با رويكرد بدن و حركت به مخاطبان گرفت؛ گونه‌اي كه كمتر در ايران مورد توجه قرار گرفته و شايد برخي اوقات با مقوله حركات موزون يا تئاتر فيزيكال اشتباه گرفته شده است.
مصطفي شب‌خوان، بازيگر تئاتر، كارگردان و نيز مسوول برنامه‌ريزي و امور اجرايي گروه «ماها» كه خود نيز در بازه‌اي مربي اعضاي گروه بوده و همچنان هم در زمينه آموزش اين رويكرد فعاليت دارد، مي‌گويد: «ما اميدواريم مقوله بدن و حركت مخاطبين خاص خود را پيدا كند و مخاطبين به‌تفاوت بين اين رويكرد هنري با تئاتر و تئاتر فيزيكال و حتي حركات موزون پي ببرند، اين نياز هنري را بشناسند و بتوانيم در ايران به رشد اين‌گونه هنري كمك كنيم و كاستي‌هاي آن را در زمينه آموزشي و اجرايي كم‌كم برطرف كنيم. چرا كه در اين هنر، ما با بدن خود سر و كار داريم و بدن ما بسيار آسيب‌پذير است و ما نيازمند شرايط و فضاي بهتري براي تمرين مداوم هستيم.»
اعضاي اين گروه را در حال حاضر آرمينه آستانبوس، مريم باقري نسامي، فاطمه بني‌اسد، ساناز رييسي، مصطفي شب‌خوان، سينا صابري، ميترا ضيايي‌كيا، آوا گل‌كار و ايراندخت يوسفي تشكيل مي‌دهند. همچنين هيوا صداقت، مهمانان اين دوره از فستيوال بود.
سينا صابري، اجراگر، مسوول روابط‌عمومي و بين‌المللي، برنامه‌ريزي و امور اجرايي گروه «ماها» در مورد انگيزه گروه مي‌گويد: «ما اكثرا از دنياي تئاتر و تئاتر فيزيكال به قلمرو بدن و حركت رسيديم و براي بيان آنچه مي‌خواهيم با مخاطب در ميان بگذاريم، ابزار بدن و حركت را انتخاب كرديم كه گاهي با موسيقي، آوا و شايد تصوير تلفيق مي‌شود. از آنجا كه اين شاخه‌اي نو در دنياي هنرهاي نمايشي در ايران است و ما همچنان در مرحله آزمون و خطا و كسب تجربه در آن هستيم، دريافت نظرات، بازخورد‌ها و حمايت مخاطبان براي ما داراي اهميت ويژه‌اي است، پس از افراد مختلفي كه در زمينه‌هاي مختلف هنري فعاليت دارند خواستيم تا ميهمان فستيوال «ماها # 1» باشند و نظرا‌ت‌شان را با ما در ميان بگذارند.»
در اين دوره از فستيوال ميهماناني چون رضا كيانيان، مسعود جعفري جوزاني، پيمان يزدانيان، محمد عباسي، حامد سلطاني، رضا نديمي، امير معبد، سفير نروژ در ايران، اميرحسين حريري، شهاب آگاهي، نادر داوودي و... به تماشاي اجراهاي اعضاي جوان گروه «ماها» نشستند.
شب‌خوان در ادامه درباره برگزاري اين فستيوال مي‌گويد: «ما از توجه و حمايت مركز هنرهاي نمايشي بسيار قدردانيم و با وجود حضور افراد بسياري كه در اين زمينه فعاليت دارند، خوشحاليم كه به «ماها» اجازه برداشتن اين نخستين گام را دادند. ما تلاش مي‌كنيم تا در راستاي ارتقاي شرايط آموزشي و اجرايي اين‌گونه هنري ثابت‌قدم باشيم و اميدواريم ارگان‌هاي مربوط، با حمايت و ياري‌شان سرنوشت خوبي را براي اين رويكرد هنري در ايران رقم بزنند و ما در سال‌هاي آتي فستيوال بزرگ‌تر، درخورتر و منسجم‌تري را در مراكز شناخته‌شده‌تر و حتي در عرصه بين‌المللي برگزار كنيم. ما اين دستاورد بزرگ را با تمام افرادي كه براي بدن و حركت تلاش مي‌كنند تقسيم مي‌كنيم و مي‌دانيم كه تنها با همكاري و همياري مي‌توانيم به رشد اين فضاي هنري فكر كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون