• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3491 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ اسفند

گزارش «اعتماد» از حال و هواي بازار در آستانه نوروز

بازار روزهاي بهتري را انتظار مي‌كشد

گروه  اقتصادي |
بازار كالاهاي دم عيدي در حالي داغ شده است كه بسياري از صاحبان كسب و كار به روزهايي چشم دوخته‌اند كه از راه مي‌رسد.
به گزارش «اعتماد»، اين روزها در حاشيه هر خيابان اصلي و لابه‌لاي هر كوچه‌اي كه عنوان مركز خريد را با خود يدك مي‌كشد، بساط
دست فروش‌ها برپاست و خريد‌هاي عيدي مشغله اصلي مردماني هستند كه مي‌خواهند مايحتاج خود را تامين كنند.
لباس، شيريني، شكلات، آجيل و اقلامي از اين دست دم دستي‌هايي هستند كه كالاي مورد نياز شب عيدي تلقي مي‌شوند و جز اينها اما اگر كسي استطاعت خريد داشته باشد، راهي بازار مي‌شود و در غير اين صورت مايحتاج اوليه تامين مي‌شود و جايي براي ثانويه‌هاي باقي نمي‌ماند.
يكي از لباس فروشان در منطقه شرق تهران در خصوص وضعيت بازار به خبرنگار ما گفت: من فكر مي‌كنم اگر دولت بخواهد آمار تورم را بگيرد احتمالا تورم بيش از پيش كمتر خواهد بود، چرا كه بسياري از
هم صنفان و همكاران ما با قيمت‌هاي فوق‌العاده پايين و سود‌هاي بسيار اندك اجناس‌مان را عرضه كرديم تا مردم قدرت خريد داشته باشند. او با اشاره به اينكه بازار امسال كمي ديرتر از سال‌هاي قبل داغ شد، گفت: مردم كمي تغيير كرده‌اند.
تا چند سال پيش طرف به هر ضرب و زوري بود بايد براي شب عيد لباس مي‌خريد اما امسال وضعيت تغيير كرده است. مي‌بينيم مردم كمتر خريد مي‌كنند، اتفاقا وقتي مي‌پرسيم چرا نمي‌گويند ندارم. مي‌گويند سال ديگر ارزان‌تر مي‌شود، بهتر است من هم حساب جيبم را بكنم.
او در حالي كه مي‌خنديد، گفت: اگر تا ديروز بد بيني پدر ما را درآورده بود و مردم از ترس نداشتن نمي‌خريدند اين روزها خوش‌بيني است كه ما را با بحران روبه‌رو كرده است و مردم چون حس مي‌كنند سال آينده از امسال بهتر است، چندان رغبتي به خريد نشان نمي‌دهند.
او گفت: با اين حال با سپري شدن ايام فاطميه مردم براي خريد آمده‌اند و بازار كمي داغ شده است اما سودي
كه ما امسال از بازار لباس برديم كمتر بود.
اول اينكه ما با سود بسيار كم پوشاك فروختيم و از سوي ديگر هم دستفروشان بخشي از بازار ما كسبه‌اي كه تمام سال ماليات و آب و برق و عوارض پرداخت مي‌كنيم را از آن خود مي‌كنند. او پيش‌بيني كرد سال آينده موقعيت بازار بهتر از اين باشد.
مسوول يكي از كفش فروشي‌ها در مركز شهر نيز در خصوص وضعيت بازار به خبرنگار ما گفت: بازار كم كم گرم شده است.
مردم براي خريد كفش مي‌آيند اما خب متاسفانه بازار در دست واردكنندگان است نه توليدكنندگان.  او نيز معتقد بود در سال آينده وضعيت بازار بهتر از امسال خواهد شد و مردم پول بيشتري براي هزينه كردن در دست خواهند داشت.

بازار خوراكي خوب است
سوي ديگر بازار اما موقعيت شيريني فروشان و آجيل فروشان متفاوت بود.
اغلب وضعيت را مانند سال‌هاي قبل توصيف مي‌كردند و مي‌گفتند بازار خوب است. يكي از قنادان در منطقه غرب تهران به «اعتماد» گفت: مثل سال‌هاي قبل سفارش‌هاي خوبي داشتيم، خصوصا فكر مي‌كنم حجم فروش‌مان نسبت به سال پيش بيشتر هم بشود.
او گفت: شيريني عيد جزو ملزومات اصلي است. كسي نمي‌تواند آن را حذف كند. هر چند كار ما نيز كسادي‌هايي را در محرم و... دارد اما به هر حال شب عيد قنادان متفاوت از اغلب صنف‌ها هستند چرا كه نه دستفروشان مي‌توانند بازار ما را بگيرند و نه كارخانه‌ها وشركت‌هاي توليدي.
او با تاكيد بر اينكه قيمت شيريني در سال جاري قيمتي مناسب بود، گفت: مردم براي عيد شيريني ريز مي‌خرند، قيمت‌‌ها نيز بين كيلويي
8 هزار تومان تا 15 هزار تومان متغير است، اما كسي از گراني شكوه نداشت چرا كه ما قيمت‌ها را كاهشي بسيار اندك داديم.
او گفت: مردم امسال نيز بازار خوبي رقم زدند اما من مطمئنم كه سال آينده با توجه به پيش‌بيني مقامات دولتي سال بهتري خواهد بود و در نتيجه مردم بيشتر شيريني خواهند خريد.
او درباره ميزان فروش آجيل گفت: غالبا بسياري از ادارات و شركت‌ها به كاركنان‌شان نزديك عيد آجيل مي‌دهند، از اين رو كمتر كارمندي است كه اين روزها براي خريد آجيل مراجعه كند، مراجعه براي خريد آجيل در روزهاي بعدي است، وقتي كه مطمئن بشوند آجيلي كه ادارات‌شان مي‌دهند تكافوي عيدشان را نمي‌دهد.

در انتظار روزهاي بهتر
بازار هر چند به استقبال نوروز مي‌رود اما يك صدا پيش‌بيني رسيدن روزهاي بهتري را دارد. نه فقط خريداران و فروشندگان، كه كارشناسان و سياستگذاران نيز معتقدند سال آينده سال بهتري نسبت به 1394 خواهد بود.
سال 1394 از سوي بسياري از كارشناسان سخت‌ترين سال اقتصادي ايران در دهه‌هاي اخير لقب گرفته است. برآوردها نشان مي‌دهد در سال آينده رشد اقتصادي ايران حداقل مثبت 4 درصد خواهد بود هر چند برخي رسيدن رشد اقتصادي به 5 تا 6 درصد را نيز دور از ذهن نمي‌دانند. ورود هيات‌هاي خارجي متعدد فضايي را براي اميدواري نسبت به سرمايه‌گذاري خارجي‌ها ايجاد كرده و بررسي‌ها نشانگر آن است كه با افزايش رشد اقتصادي و آب رفتن دامنه ركود، سال 1395 سالي سهل‌تر به لحاظ اقتصادي باشد.
ايران در حالي آماده ورود به سال 1395 مي‌شود كه تحريم‌هاي سفت و سخت نيز در هم شكسته و پيش‌بيني‌ها بر تبديل ايران
به بازاري مهم و تاثيرگذار در مناسبات بين‌المللي در روزهاي آتي دلالت دارد.
در اين ميان بازار يك صدا معتقد است سال آينده سال افزايش تقاضا براي خريد از سوي خانوارهاي ايراني است؛ اتفاقي كه مي‌تواند سرنوشت اقتصاد ايران را تحت تاثير قرار دهد چرا كه كاهش محسوس تقاضا در سال جاري يكي از مهم‌ترين دلايل
ركود اقتصادي از سوي مسوولان اعلام شد. اين كاهش تقاضا البته به دليل انتظار براي چشم‌انداز بهتر شكل گرفت و شكسته شدن اين فضا اتفاقي بزرگ براي اقتصادي كه شمارش معكوس براي خروج از ركود را آغاز كرده، تلقي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون