• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3491 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ اسفند

يدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو با «اعتماد»:

در مرحله دوم اكثريت مجلس را كسب مي‌كنيم

    مريم  وحيديان/ يد‌الله طاهرنژاد، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران هنر اصلاح‌طلبان را در مرحله دوم انتخابات مجلس كشاندن مردم پاي صندوق‌هاي راي مي‌داند تا گام برداشته‌شده در مرحله اول تكميل شود. او معتقد است كه اصلاح‌طلبان براي تحقق تعهدات‌شان بايد تلاش كنند اكثريت مجلس دهم را به دست آورند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب همچنين معتقد است كه شانس اصلاح‌طلبان براي پيروزي در مرحله دوم انتخابات بالا است.
  ‌ ارزيابي شما از مرحله دوم انتخابات مجلس چيست؟
در مرحله اول انتخابات راهبرد شوراي عالي اصلاح‌طلبان انسجام حداكثري بود و با شعار «اميد، آرامش؛ رونق اقتصادي» كه نياز امروز جامعه ايران از نظر اصلاح‌طلبان است وارد صحنه انتخابات شدند و با وجود بي‌مهري‌هايي كه در بررسي صلاحيت‌ها صورت گرفت، با هوشمندي و حضور گسترده مردم كشور در پاي صندوق‌هاي راي نتيجه قابل قبولي رقم خورد. در مرحله دوم من پيش‌بيني مي‌كنم كه شرايط بهتر باشد به دليل نتيجه بسيار درخشاني كه در تهران به دست آمد. هميشه رويكرد مردم تهران به گونه‌اي در تصميمات و رفتارهاي مردم ساير مناطق تاثير مي‌گذارد. لذا پيش‌بيني مي‌كنيم با تاثيرپذيري از اتفاق مباركي كه در تهران افتاد و نتيجه بسيار خوبي كه به دست آمد، مرحله دوم را بتوانيم روان‌تر جلو رويم و شرايط بهتري را به دست آوريم تا با اطمينان خاطر بيشتري روي مجلس آينده بتوانيم حساب كنيم.
  ‌ اصلاح‌طلبان چه رويكرد و استراتژي را براي مرحله دوم انتخابات مجلس بايد به كار گيرند؟
به نظر من ادامه برنامه‌هاي مرحله اول با تاكيد بيشتر بر حضور گسترده مردم در مرحله دوم رويكرد مناسبي است. هميشه در مرحله دوم مردم مقداري كمتر در انتخابات شركت مي‌كنند و معمولا حضور كمرنگ‌تري را شاهد بوده‌ايم. هنر اصلاح‌طلبان در اين است كه در مرحله دوم تاكيد كنند كه مردم پاي صندوق‌هاي راي بيايند. اگر حضور چشم‌گيري را در مرحله دوم داشته باشيم كه بايد تلاش كنيم چنين شود، به نتيجه خوبي در اين انتخابات خواهيم رسيد.
  ‌ در حوزه‌هاي انتخابيه كه انتخاب‌ها محلي است چه استراتژي بايد پياده شود؟ آيا اصلاح‌طلبان تجربه‌هايي از مرحله اول انتخابات براي حوزه‌هاي انتخابيه كوچك به دست آورده‌اند؟
تجربه نشان داده كه در اين دوره از انتخابات ملاحظات محلي كمتر دخيل بوده و بيشتر گرايش‌هاي سياسي در انتخاب مردم دخالت داشته است. ما اميدوار هستيم همين رويكرد در مرحله دوم انتخابات نيز به ياري ما بيايد و شرايط انتخابات را به سمت شرايط مطلوب ببرد. من پيش‌بيني مي‌كنم كه روز به روز با گسترش شبكه‌هاي اطلاع‌رساني و ارتقاي فرهنگ انتخابات در ايران و تاثير مهمي كه اين انتخاب در زندگي مردم دارد و اينكه مردم اين را به عينه لمس مي‌كنند، به سمت انتخاب‌هاي سياسي پيش رويم و انتخاب سياسي بر انتخاب‌هاي قومي، محلي و منطقه‌اي بچربد.
  ‌ با توجه به تعداد كرسي‌هايي كه در اين مرحله توسط اصلاح‌طلبان كسب شده مرحله دوم انتخابات چقدر اهميت دارد؟
مرحله دوم بسيار مهم است و مي‌تواند موقعيت اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان را كه از راهبردهاي دولت حمايت كرده و همراهي مي‌كنند در مجلس دهم تقويت كند. اين همكاري كمك مي‌كند كه سير پيشرفت كشور با سرعت مطلوب‌تري ادامه پيدا كند. خصوصا در شرايط پسابرجام كه ما نياز به ايجاد تحول و بازنگري در برخي قوانين و مقررات كشور داريم تا بتوانيم شرايط همكاري با سرمايه‌گذاران خارجي را تسهيل كنيم و لازم است كه مجلس با درك مناسبي از شرايط داخلي و بين‌المللي و همراهي و همكاري با دولت از ظرفيت كافي براي اعمال اين حمايت و همراهي برخوردار باشد. هر چقدر اصلاح‌طلبان بتوانند در مرحله دوم كرسي‌هاي بيشتري را به دست آورند، بستر مناسب آن بهتر مهيا مي‌شود.
  ‌ در صورت كسب اكثريت مجلس چه اولويت‌هايي براي اصلاح‌طلبان قائل هستيد؟
اولويت اصلي كشور در حال حاضر وحدت است و مجلس شوراي اسلامي به عنوان عصاره فضايل ملت بايد باني و پيشتاز در بردن جامعه به سمت وحدت باشد. شرايط اطراف به ما اين را ديكته مي‌كند كه اگر در داخل كشور به سمت وحدت حركت نكنيم، آسيب‌پذير هستيم. اين اولويت اول است و تا اين موضوع محقق نشود، هيچ برنامه ديگري قابليت عملياتي شدن پيدا نمي‌كند. پس از آن رونق اقتصادي است كه اهميت دارد. در كشور بايد رونق اقتصادي ايجاد شود تا فضاي كسب و كار متحول شده و با نشاط بيشتري گسترش پيدا كند. خروجي اين اتفاق ايجاد فرصت‌هاي شغلي براي جوانان است كه امروز به عنوان سرمايه بزرگ كشور بلااستفاده مانده‌اند. همه امروز براي اشتغال جوانان نگران هستند. وحدت كلمه، رونق اقتصادي و گسترش فضاي كسب‌و‌كار اشتغال جوانان را به همراه دارد كه اين دغدغه بزرگ ملي برطرف شود. همان‌طور كه مقام معظم رهبري بارها تاكيد كرده‌اند، بايد با اتكا به ظرفيت‌هاي داخلي اين موارد را پيش برد. ستون فقرات اقتصاد مقاومتي اتكا به ظرفيت‌هاي داخلي است.
  ‌ مجموعا شانس به دست آوردن اكثريت مجلس توسط اصلاح‌طلبان را چقدر ارزيابي مي‌كنيد؟
اين اكثريت در مرحله اول نيز محقق شده است و با برگزاري مرحله دوم انتخابات اين مساله قطعي خواهد شد. همه جناح‌هاي كشور بايد دست به دست هم دهند تا از اين شرايط ويژه‌اي كه در آن هستيم عبور كنيم. دعواهاي جناحي و سياسي نبايد در توسعه ملي كشور تاثير منفي بگذارد. همه بايد دست به دست هم دهند تا در مصالح و منافع ملي يد واحد باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون