• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3491 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ اسفند

عضو ارشد جامعه مدرسين:

آيت‌الله هاشمي خدمات زيادي به مردم و نظام كرده است

عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه نمي‌توان شوراي نگهبان را متهم به تبعيض قايل شدن بين افراد كرد، گفت: اما برخي آيين‌نامه‌هاي شوراي نگهبان را مي‌توان اصلاح كرد و ابزارهاي سنجش دقيق‌تر و كمي‌تري را براي احراز صلاحيت افراد در نظر گرفت.
سيد محمد غروي در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني و خبري جماران، با بيان اينكه دلايل متعددي را براي نتايج رقم خورده در انتخابات مجلس خبرگان مي‌توان ذكر كرد، اظهار كرد: بخش عمده‌اي از اين دلايل به خصوصيات مردم ايران باز مي‌گردد. يكي از خصوصيات مردم ايران اين است كه آنها به اين زودي‌ها خدمات خادمين خود را حتي اگر گلايه‌هايي نيز به آنها داشته باشند، فراموش نمي‌كنند. بالاخره آقاي هاشمي‌رفسنجاني به اين نظام و مردم خدمات زيادي كرده است و جايگاه ويژه‌اي در ميان مردم دارد. وي ادامه داد: ملت ايران، به خصوص مردم تهران گرايش خاصي به اعتدال و اعتدال‌گرايي دارند و طبيعتا درانتخابات نيز به افراد و ليستي كه از نظر آنها به اين گرايش نزديك بود رأي دادند.
غروي خاطرنشان كرد: از ديگر دلايل اين موضوع، مظلوم‌گرايي يا طرفداري مردم ايران از مظلومان است. ملت ما هرگاه احساس و تلقي اين را داشته باشد كه كسي مظلوم واقع شده است، به ياري او مي‌شتابند.
وي همچنين گرايش خاص مردم ايران به كرامت و مسائل انساني را از ديگر خصوصيات ملت ايران دانست و خاطرنشان كرد: شما مي‌بينيد يكي از افرادي كه راي زيادي بعد از نفر اول آورد آيت‌الله امامي كاشاني بود، خصوصيات اخلاقي و انساني ايشان مهم‌ترين دليل جلب شدن مردم به سمت ايشان در انتخابات بود.
اين استاد درس خارج حوزه علميه قم با بيان اينكه قرار گرفتن يا قرار نگرفتن كانديداها در ليست‌هاي انتخاباتي نيز در نتيجه انتخابات بي‌تاثير نبود، تصريح كرد: البته بخش قابل توجهي از اعضاي اين ليست‌ها مشترك بودند و عده‌اي به دليل قرار گرفتن در هر دو ليست راي بالايي آوردند، اما كساني نيز به دليل قرار نگرفتن در ليست مقابل راي بالايي آوردند. در تهران چون تعداد كانديداها و نمايندگاني كه به خبرگان راه پيدا مي‌كنند زياد است، طبيعتا مردم ليستي رأي مي‌دهند.
وي همزماني انتخابات مجلس خبرگان با مجلس شوراي اسلامي و شبكه‌هاي اجتماعي مجازي را از مهم‌ترين محرك‌ها براي مشاركت حداكثري مردم در انتخابات دانست و توضيح داد: تبليغات در فضاي مجازي و رسانه‌هاي مكتوب عامل مهمي در حضور حداكثري مردم در انتخابات بود. در اين دوره فضاي مجازي يكي از متغير‌هاي بسيار مهم در جذب راي‌هاي خاكستري و لحظات آخري بود.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمد غروي در ادامه در مورد عملكرد شوراي نگهبان در روند بررسي صلاحيت‌ها و انتقادهايي كه نسبت به اين روند مطرح شد، گفت: شوراي نگهبان با توجه به چارچوب قانوني و آيين‌نامه‌هايي كه وجود داشت كار خودش را انجام داد. البته ممكن است قانون و آيين نامه‌ها نياز به اصلاح داشته باشد و نياز به تعريف دقيق و معيار‌هاي سنجش مشخص در آن احساس شود. اما در كل نمي‌توان شوراي نگهبان را متهم به تبعيض قايل شدن بين افراد كرد. حقيقت اين است كه انتخابات اين‌بار انتخابات بسيار سالمي بود.
وي همچنين پيش‌بيني خود را از عملكرد خبرگان پنجم اينچنين بيان كرد: ممكن است بعضي‌ها تلقي ديگري داشته باشند، اما به نظر من عملكرد خبرگان پنجم تفاوت آنچناني با خبرگان چهارم نخواهد داشت. چرا كه خبرگان وظايف خاصي دارد و با جابه‌جا شدن چند نفر نمي‌توان گفت تغيير جوهري در عملكرد آن به وجود مي‌آيد، از طرف ديگر، چهره‌هاي تاثيرگذار آن همچنان در مجلس هستند. اين استاد حوزه در خصوص راي نياوردن آيت‌الله يزدي خاطرنشان كرد: ورود پيدا نكردن آقاي يزدي به مجلس خبرگان براي اين مجلس حيف بود.
چرا كه ايشان واقعا انسان مخلص، عادل و زاهدي هستند. اما گاهي مواقع سلايق و فضا به سمتي پيش مي‌رود كه مثلا با ادبيات عده‌اي هم‌خواني پيدا نمي‌كند. من از اينكه ايشان در تهران راي نياوردند ناراحت هستم، ممكن است بعضي ديگر براي من خيلي اهميت نداشته باشند، ولي ايشان براي من اهميت خاصي داشتند. وي در پايان در پاسخ به پرسش گزينه‌هاي رياست مجلس خبرگان خاطرنشان كرد: احتمالاتي در اين زمينه مي‌توان داد اما در حال حاضر بنده پيش‌بيني مشخصي از اين قضيه ندارم؛ درست است كه بعضي از آقايان نيستند اما ديگراني هستند. طبيعتا در ابتداي آغاز به كار مجلس پنجم هيات رييسه‌اي سني تشكيل خواهد شد و آن هيات نيز مطابق معمول دوره‌هاي پيشين، انتخاب رييس و ديگر اعضا را به راي مي‌گذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون