• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3491 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ اسفند

فروتن: كار با فيلم اولي‌ها را دوست دارم

محمدرضا فروتن نخستين‌بار در يكي از قسمت‌هاي سريال سرنخ به ايفاي يك نقش فرعي پرداخت. پخش همان چند دقيقه كوتاه كافي بود تا چند دقيقه بعد، بازي در يكي از فيلم‌هاي مسعود كيميايي به او پيشنهاد شود! او با بازي در فيلم‌هاي اعتراض و مرسدس مطرح شد و در ادامه بازي در فيلم‌هاي قرمز، دوزن، متولد ماه مهر، زير پوست شهر او را بدل به يكي از ستارگان بي‌بديل سينماي ايران در اواخر دهه 70 و اوايل دهه 80 كرد. بي‌ترديد فيلم «شب يلدا» يكي از به‌ياد‌ماندني‌ترين بازي‌هاي محمدرضا فروتن است. او تاكنون دوبار براي فيلم‌هاي قرمز و به آهستگي موفق به دريافت سيمرغ بلورين شده است. فروتن جوايز ديگري نيز در كارنامه خود دارد كه بهترين بازيگر نقش اول مرد سال به انتخاب نويسندگان و منتقدان براي بازي در فيلم «قرمز» از جمله آنهاست. محمدرضا فروتن در طول سال‌هاي كاري‌اش با كارگردانان بنامي چون مسعود كيميايي، رخشان بني‌اعتماد، كيومرث پوراحمد و... همكاري كرده است. او در اواخر دهه 70 توانست شمايلي از جوان سركش و آشوبناك ايراني را در سينما بازتوليد كند. در تازه‌ترين تجربه بازيگري او در فيلم «مرداد» نخستين ساخته بهمن كاميار به ايفاي نقش پرداخته است.

 شما آدم گزيده‌كاري هستيد. چه شد كه موافقت كرديد در فيلم اول يك كارگردان بازي كنيد؟
من قبلا هم با چند كارگردان فيلم اولي كار كردم و كارهاي خيلي خوبي هم شده. مثلا فيلم «ديگري» ساخته مهدي رحماني جزو فيلم‌هايي است كه خيلي دوستش دارم. اما اينقدر نسل جوان با شور و اطلاعات و تلاش و آگاهي به ميدان سينما آمده است كه فكر مي‌كنم- نه الزاما همه و به يك اندازه- اما نسل جديد سينماي ما يك تحول را تجربه مي‌كند. يك تحول شناختي در سينماي ما به وجود آمده است.
 جالب است كه نسل جوان ترجيح مي‌دهند با بازيگران با تجربه كار كنند و اين بازيگران هم معمولا همراهي مي‌كنند.
من اميدوارم اين اتفاق بيفتد. چون من خودم هم خيلي لذت مي‌برم. خود من هم در ميانسالي هستم و تجربه كار با اين بچه‌ها كه تا اين حد شور و شوق دارند و مي‌تواني با آنها بده بستان فكري و حسي داشته باشي، براي خود من هم لذت‌بخش است. فضايي است كه وقتي جوان‌تر بودم، با خيلي از كارگردان‌هاي مسن‌تر، نمي‌شد تجربه‌اش كرد. شايد. اما اينجا راحت‌تر است و من هم در اين سن راحت‌تر مي‌توانم حرف‌هايم را بزنم و كارهايم را بكنم. مثل اينكه آنها هم مشتاق‌ترند بشنوند. اينها لذت‌بخش است.
 در پروژه‌هاي سينمايي از شما مشاوره هم مي‌گيرند؟ يا راهنمايي مثلا.
خب راستش فكر مي‌كنم شايد اين سوال ممكن است باعث كج‌فهمي شود. شايد باعث اين شود كه خدايي ناكرده تعبير نادرستي از حرف‌هاي من شود. اما نه! مشاوره‌اي در كار نيست. فقط اين بحث است كه شما بتوانيد نظرات را راحت‌تر بيان كنيد. فكر مي‌كنم مشاور به كار يا كسي اطلاق مي‌شود كه آگاهي كارگرداني بيشتري داشته باشد، اما من اين نيستم. من در اينجا به عنوان يك بازيگر حضور دارم و تلاش مي‌كنم به عنوان يك بازيگر به كار كمك كنم.
  فكر مي‌كنيد «مرداد» فيلم خوبي خواهد بود؟
اميدوارم و فكر مي‌كنم بخشي از موضوع كه در دل كار و داستان است جالب و جذاب است. اما فقط اين كافي نيست. كارگرداني تدوين و بقيه چيزها هم بايد باشند تا كار پركشش و جذاب باشد. اميدوارم اين موضوع جذاب همراه با تلاش بقيه گروه به فيلمي تبديل شود كه از ابتدا تا انتها كشش لازم را داشته باشد. علاقه تماشاچي را همراه داشته باشد.
 خبر جديدي از خودتان نداريد؟
خبر جديد... مشغول درس خواندن هستم و كار مي‌كنم. من دانشجوي دكتراي روانشناسي سلامت هستم و هنوز هم تمام نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون