• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3491 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ اسفند

توصيه‌هاي نوروزي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت‌وگو با «اعتماد»

جهانگردي را با ايرانگردي آغاز كنيم

ايران جهاني است در يك مرز، جهاني پر از جاذبه‌هاي بي‌نظير كه ديدن‌شان شايد به عمر انساني قد ندهد، اما مي‌شود در فرصت‌هايي كه ميان تمام مشغله‌هاي‌مان پيدا مي‌كنيم، بخشي از اين جذابيت وسيع و بي‌بديل را از نزديك ببينيم. يكي از اين موقعيت‌ها تعطيلات نوروز است، روزهايي كه جابه‌جايي مسافر بين شهرهاي مختلف چند برابر مي‌شود. در اين بين كارشناسان مختلف سعي مي‌كنند تا تجربيات و دانش‌شان را در قالب توصيه‌هايي در اختيار كساني قرار دهند كه قصد سفر دارند. پيشنهاداتي از قبيل سبك سفر كردن و برنامه‌ريزي در مورد جزييات سفر و همچنين لذت بردن از تمامي لحظات آن از زماني كه مسافر منزل را ترك مي‌كند تا زماني كه به منزل مراجعت مي‌كند. مسوولان و متوليان امر گردشگري مي‌گويند تمام تلاش‌شان را براي آسايش و آرامش مسافراني كه در داخل مرزهاي سياسي ايران سفر مي‌كنند، به كار مي‌گيرند، حال اينكه اين تلاش‌ها چقدر به نتيجه مي‌رسد و تا چه ميزان رضايتبخش است، سوالي است كه مسافران و به ويژه مسافران نوروزي بايد پاسخ دهند. از دو مسوول حوزه گردشگري خواستيم تا توصيه‌ها و پيشنهادات‌شان را براي سفرهاي نوروزي بيان كنند.

مسعود سلطاني‌فر، معاون رييس‌جمهور
و رييس سازمان ميراث فرهنگي
در ايام نوروز سفر به نقاط مختلف كشور افزايش مي‌يابد، ما در داخل ايران آنقدر جاذبه‌هاي تاريخي و باستاني داريم كه به هر گوشه‌اش كه بخواهيم سفر كنيم با يك جاذبه زيبا روبه‌رو خواهيم بود. به واقع ايران ما در تمامي نقاط داراي زيبايي‌هاي خارق العاده‌اي است كه به هيچ‌وجه قابل قياس با كشورهاي ديگر نيست. اميدوارم مردم ما به خصوص نسل جوان ما در سال جديد، جهانگردي را با ايرانگردي آغاز كنند. توصيه مي‌كنم مردم حتما در زمان سفرهاي نوروزي زمان‌بندي سفرهاشان را طوري برنامه‌ريزي كنند و زمان رفت و برگشت‌شان را طوري تنظيم كنند كه متناسب با ظرفيت و امكانات موجود در سيستم حمل و نقل جاده‌اي، ريلي و هوايي باشد.
جاذبه‌هاي فرهنگي و تاريخي ما اماكن بسيار ارزشمندي هستند كه قدمت خيلي زياد و هويت بسيار غني دارد. از مردم خواهش مي‌كنيم كه در زمان بازديد از اين اماكن فرهنگي و تاريخي سعي كنند كه كمترين خسارت را بزنند، از نوشتن يادگارها و يادمان‌ها يا برداشتن بخش‌هايي از بناها و اشيايي كه احتمالا در مناطق كوهستاني قرار دارد، خود داري كنند به اين دليل كه اين بناها متعلق به همه مردم ايران است و همه بايد در حفاظت از آنها تلاش كنند.

ابراهيم پورفرج، رييس جامعه تورگردانان
سفر اصولا مي‌تواند يك آرامشي را به انسان تزريق كند. براي اينكه سفر خوبي داشته باشيم بهتر است از قبل تمام برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام دهيم. بهتر است تمام كساني كه قصد سفر در تعطيلات نوروز را دارند، هدف خود را از سفر مشخص كنند، و تعريف مشخصي از برنامه سفرشان داشته باشند، ميزان هزينه‌شان را براي سفر تعيين كنند، محل اقامت‌شان را قبل از سفر مشخص كنند، مشكلي كه در بسياري از مواقع پيش مي‌آيد، خصوصا در تعطيلات نوروز اين است كه خانواده‌ها تصميم مي‌گيرند به نقطه‌اي از كشور سفر كنند، اما در مورد محل اقامت‌شان هيچ اقدامي انجام نمي‌دهند، وقتي كه به مقصد مي‌رسند، نه هتل اتاق خالي دارد و نه محل اقامتي ديگري در يك بازه كوتاه زماني امكان رزرو دارد، همين مي‌شود كه به جاي لذت بردن از سفر گرفتاري‌هايي را در شهر مقصد پيدا مي‌كنند و مشكلاتي براي‌شان پيش مي‌آيد.
يك نكته را بايد همه كساني كه سفر مي‌كنند بدانند، سفر رسيدن به مقصد نيست، سفر در مسير اتفاق مي‌افتد. زماني كه مسافر از مبدا حركت مي‌كند تا به مقصد برسد در طول مسير هم مي‌تواند لحظات خوبي داشته باشد. ضمن اينكه سرعت بي‌دليلي كه گاهي براي رسيدن به مقصد وجود دارد كمتر مي‌شود و در نتيجه آن مي‌توان از حوادثي كه در اين روزها افزايش پيدا مي‌كند هم جلوگيري كرد.
در مورد سفر در ايران نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه غالب مردم سعي مي‌كنند به سمت شمال كشور سفر كنند، اين موضوع باعث ايجاد مشكلاتي مي‌شود، جاده‌هاي شلوغ، خدمات با كيفيت پايين، غذا با كيفيت پايين و موارد ديگر كه شاهد آن هستيم. اما تصور كنيد همين جمعيت بخواهند به شهرها و مناطق مختلف كشور سفر كنند، به جنوب يا غرب يا مناطق مركزي كشور، مردم به بندر عباس و قشم و اروميه و تبريز و كردستان و چهارمحال كمتر سفر مي‌كنند، چابهار به نسبت شهرهاي شمالي مسافران كمتري دارد، در صورتي كه در فصل بهار هواي اين مناطق بسيار خوب است و امكانات و فضاي بيشتري براي تفريح و تجربيات خوب وجود دارد. بهتر است هر سال محل سفرشان را تغيير بدهند، اينكه در تمام تعطيلات راهي شهرهاي شمالي كشور شوند جذابيتي ندارد، كشور ما آنقدر تنوع اقليم دارد كه به هر استاني بخواهند سفر كنند، زيبايي‌هاي بسياري وجود دارد، مردم مهرباني هستند كه پذيراي مسافران خواهند بود، و قطعا تعطيلات خوبي خواهند داشت.
پيش‌بيني‌هاي لازم براي يك سفر خوب از زمان مورد نظر براي سفر تا پوشاك مورد نياز در مقصد و موارد ديگر. بهتر است سفر را با اطمينان كافي آغاز كنند، خصوصا در مورد وسيله نقليه و محل اقامت. البته براي داشتن يك سفر برنامه‌ريزي شده پيشنهاد ما اين است كه از طريق آژانس‌ها و تورهاي مسافرتي سفر كنند، چرا كه در تور تمام برنامه‌ريزي‌ها توسط آژانس مربوطه انجام مي‌شود، راهنما و وسيله نقليه و مقدمات پذيرايي همه در طول سفر برنامه‌ريزي شده است. راهنما نقش خيلي مهمي در غنا بخشيدن به سفر دارد، اطلاعاتي كه راهنما در اختيار مسافران مي‌گذارد مي‌تواند كمك كند كه با دست پرتر از سفر برگردند. درست است كه يك هزينه‌اي دارد، اما در مقابل اين هزينه آرامش و آسايش خواهند داشت و خدمات با كيفيتي هم دريافت مي‌كنند، ضمن اينكه يك سفر گروهي را تجربه مي‌كنند و در اين بين انتقال تجربيات اتفاق مي‌افتد. ضمن اينكه مشاوره براي خريد سفر مي‌تواند به مسافران كمك كند تا سفر بهتري را خريداري كنند، آژانس‌ها تلاش‌شان بر اين است كه بهترين امكانات و مشاوره را در اختيار مسافران قرار دهند تا بتوانند مشتريان دايمي براي خودشان جذب كنند، به همين دليل مي‌توانند به آژانس‌ها اعتماد كنند. اما در عين حال به يك نكته خيلي مهم هم بايد توجه كنند اين است كه از طريق واسطه‌ها سفرشان را خريداري نكنند، سعي كنند قبل از هر اقدامي و قبل از هر گونه هزينه‌اي از اعتبار آژانس اطمينان پيدا كنند، بعد اقدام به خريد سفر كنند. به اين موضوع دقت كنند كه آژانس عضو انجمن صنفي دفاتر مسافرتي و گردشگري و مجوز فعاليت از سازمان ميراث فرهنگي داشته باشد. حدود 150 آژانس در سايت جامع تورگردانان ايران ثبت شده‌اند، بيش از هزار دفتر مسافرتي در سايت انجمن صنفي دفاتر مسافرتي ثبت شده‌اند، بهتر است قبل از هر اقدامي ليست‌هاي موجود در اين سايت‌ها را مشاهده كنند تا از اعتبار آژانس مربوطه اطمينان حاصل كنند. ضمن اينكه كميته مخصوص رسيدگي به شكايات از آژانس‌ها هم فعال است و مردم در صورت بروز هرگونه مشكلي مي‌توانند از آژانس‌هاي معتبر و ثبت شده در ليستي كه ذكر شد، شكايت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون