• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3491 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ اسفند

19 توصيه نوروزي پليس راهور در گفت‌وگو با « اعتماد»

سلامتي در سفر مهم‌تر از خود سفر است

عيد نوروز قرار است فرصتي باشد براي تفريح و مسافرت و شادي. اما چندين سال است كه افزايش آمار تصادف‌هاي جاده‌اي اين خوشي را بر كام مسافران تلخ كرده است. مسافراني كه خوشحال و خندان آغاز سفر را جشن مي‌گيرند بعد از تصادف در فراق از دست دادن اعضاي خانواده يا دوستان‌شان سوگوار مي‌شوند. شايد تعداد زيادي از آنها بعد از ديدن و يادآوري هزارباره صحنه تصادف يك حسرت را به همراه داشته باشند كه ‌اي‌كاش كمربند ايمني‌شان را بسته بودند يا اينكه‌ اي‌كاش زنجير چرخ را همراه‌شان برده بودند يا اينكه ميان راه چند ساعت استراحت مي‌كردند و خسته و خواب‌آلود به راه ادامه نمي‌دادند. عمل كردن به همين توصيه‌هاي ساده تا حد بسيار زيادي مي‌تواند آمار تصادف‌هاي جاده‌اي را كم كند. حالا سرهنگ مرادي سخنگوي پليس راهور توصيه‌هايي را براي ايمني مسافران و كاهش تصادف‌هاي جاده‌اي در آستانه عيد نوروز به «اعتماد» گفته است.
1-‌ بسياري از حوادث رانندگي بر اثر سرعت زياد و عدم رعايت فاصله مناسب اتفاق مي‌افتد. اگر فاصله مناسب را با ساير وسايل نقليه به ويژه با وسيله نقليه جلويي حفظ كنيد، در مواقع ضروري و رويارويي با موقعيت‌هاي مخاطره آميز، سريع‌تر و راحت‌تر مي‌توانيد عكس‌العمل نشان دهيد.
2-‌ كمربند ايمني وسيله‌اي است كه در كاهش مرگ‌و ميرهاي انساني و جراحت‌هاي ناشي از حوادث رانندگي ثابت شده است. بستن كمربند ايمني يك كار تفنني و تشريفاتي نيست، بلكه يك نياز جدي براي حفظ جان شما و سرنشينان خودرو است.
3-‌ قبل از هر سفر بايد از سالم بودن خودروي خود و كاركرد درست قسمت‌هاي مختلف آن اطمينان پيدا كنيد .
4-‌ اگر سفر شما طولاني مدت است هر 2 ساعت يك‌بار توقف و وسيله نقليه خود راكنترل كنيد. فشار باد تايرها را تنظيم كنيد. اختلاف فشار باد تايرها در كنترل خودرو تاثير مي‌گذارد و حتي موجب حادثه مي‌شود .
5-‌ هرگز در حال رانندگي با سرنشينان خودرو گفت‌وگو نكنيد. همچنين توجه داشته باشيد كه خوردن و آشاميدن در حين رانندگي عمل خطرناكي است. بلافاصله بعد از خوردن ناهار و نوشيدني‌هاي مانند دوغ كه خواب‌آور است به هيچ وجه رانندگي نكنيد.
6-‌ توصيه مي‌شود بارهاي داخل صندوق عقب و روي باربند را كاملا محكم كرده و از حمل بارهاي سنگين و حجيم، خارج از ابعاد اتومبيل و بيش از حد مجاز پرهيز كنيد. همچنين از حمل بارهاي خطرناك مانند گاز، بنزين، نفت و ساير مواد سوختي و شيميايي خودداري كنيد  .
7-‌ صندلي عقب اتومبيل ايمن‌ترين محل براي كودكان است، از در آغوش گرفتن كودكان در روي صندلي جلو يا بيرون از صندلي مخصوص كودكان خودداري كنيد .
8-‌ درصورت مصرف داروهايي كه بر هوشياري و سرعت واكنش شما در رانندگي تاثير منفي دارند، از رانندگي خودداري كرده و در زمان بروز خستگي و كم خوابي، رانندگي نكنيد و به محض مشاهده هر گونه تصادف منجر به جرح بلافاصله با اورژانس 115 تماس بگيريد.
9-‌ هنگام رانندگي فقط به جاده مقابل‌تان و روي علايم نصب شده توجه كنيد و از انجام كارهايي كه باعث حواس پرتي راننده مي‌شود مانند خواندن نقشه، خوردن و آشاميدن و تنظيم مواردي كه در ماشين كنترل مي‌شوند، مانند كولر، بخاري، راديو يا ساير سيستم‌هاي صوتي خودداري كنيد.
10-‌ راننده‌ها در طول رانندگي در شب، به‌خصوص در جاده‌هاي تاريك بهتر است سرعت خود را كم كنند و در مواقعي كه محل عبور بسته است تلاش كنند تا در هنگام رانندگي احساساتي  يا  عصبي  نشوند.
11-‌ هميشه هنگام رانندگي و به ويژه سفر، گواهينامه و كارت مشخصات مالكيت و كارت بيمه و معاينه فني را بايد همراه داشته   باشيد.
12-‌ در طول مسافرت سعي كنيد كه اصل گذشت در رانندگي را رعايت كنيد و با در نظر گرفتن شرايط جوي، رعايت سرعت مطمئنه، عدم سبقت غيرمجاز، عدم انحراف‌به چپ، سفر خود را آغاز و به پايان ببريد.
13-‌ در هنگام نوروز به علت نوسان‌هاي زياد آب و هوا و غيرقابل پيش‌بيني بودن هوا به خصوص در جاده‌هاي كوهستاني سعي كنيد در هنگام روز رانندگي كرده و تا حد امكان در شب از رانندگي پرهيز كنيد. همچنين به ميزان كافي غذا و لباس گرم با خود داشته باشيد.
14-‌ از سوار كردن افراد بيش از ظرفيت خودرو يا در پشت كاميون و صندوق عقب خودرو جدا خودداري كنيد.
15- ‌ از قرار دادن كپسول گاز ۱۱ كيلويي يا پيك‌نيكي و گالن‌هاي حاوي مواد سريع‌الاشتعال (نفت و بنزين) در صندوق عقب خودرو خودداري كنيد و در صورت نياز قبل از قرار دادن كپسول پيك‌نيكي شير آن را توسط آب و صابون آ‌زمايش كنيد و از سلامت و استاندارد بودن آن مطمئن شويد.
16-‌ همراه داشتن كيف كمك‌هاي اوليه و خاموش‌كننده آتش در خودروي شخصي مي‌تواند كمك مهمي در زمان وقوع حريق و حادثه احتمالي كند.
17-‌ هراز‌گاهي توقف كنيد، هر چند زمان سفر طولاني‌تر مي‌شود، اما سفر با شادي و بدون مشكل به پايان مي‌رسد. بگذاريد كودكان در طول راه كمي بدوند، بازي كنند و يك خوراكي بخورند. سپس راه را ادامه دهيد و مطمئن باشيد تا مدتي نخواهند پرسيد «كي مي‌رسيم؟»
18-‌ سختگيري‌هاي پليس نه از روي عداوت و كينه‌توزي بلكه عاملي جهت آرامش و كاهش تلفات رانندگي است.

 

هشدار‌هاي پليس آگاهي

1: وجه نقد خود را به بانك انتقال دهيد و از كارت‌هاي عابر بانك براي هزينه‌هاي سفر استفاده كنيد.
2: فقط مقداري كمي وجه نقد همراه خود داشته باشيد.
3: طلا و جواهر و اموال با ارزش خود را به فردي مطمئن يا صندوق امانات بانك بسپاريد.
4: مشخصات لوازم خانگي، از قبيل لوازم صوتي و تصويري، فرش، تابلوي فرش، اشياي عتيقه و گرانبها، به وي‍ژه مشخصات خاص و منحصر به فرد آنها را به طور دقيق يادداشت كنيد و در نهايت از آنها عكس تهيه كنيد.
5: زماني كه به مسافرت مي‌رويد، برنامه سفرتان را نزد افراد بيگانه بازگو نكنيد و از بستگان و همسايگان خود بخواهيد تا مراقب خانه تان باشند و به طور مرتب به آن سركشي كنند.
6- طوري وسايل خود را داخل خودرو قرار دهيد كه ساير افراد متوجه مسافرت شما نشوند. بهتر است اين كار را داخل پاركينگ انجام دهيد.
7- هنگام خروج از خانه، تنها به بستن در خروجي اكتفا نكنيد، قبل از خروج به قسمت‌هاي مختلف ساختمان مراجعه و سركشي كنيد و تمام در و پنجره همه اتاق‌ها، بالكن، حياط خلوت، پشت بام و... را قفل كنيد تا راه نفوذ سارقان به ساير بخش‌هاي مختلف خانه كاهش يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون