• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3491 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ اسفند

اسپانسر كشتي حمايت خود را به يك برند ملي داده نه به فرد

گودرزي: من و معاونانم هيچ اختلافي با كميته ملي المپيك نداريم

محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان درباره صحبت خود در خصوص عمر كوتاه مديريتي‌اش در يكي از روزنامه‌ها اظهار كرد: من نگفتم كه عمر مديريتي من كوتاه است. آنها از من پرسيدند كه برنامه‌هاي‌تان چگونه است و من گفتم معمولا عمر مديريت‌ها محدود است. حدود دو سال و نيم از زمان حضور من در وزارت ورزش مي‌گذرد و قطعا خيلي طولاني نخواهد بود اما اين به معناي رفتن من از وزارت ورزش نيست بلكه در كل عمر مديريت‌ها كوتاه است. از عملكرد سه ساله وزارت ورزش با توجه به محدوديت‌ها و وضعيتي كه حاكم بوده نسبتا راضي هستم و فكر مي‌كنم عملكرد قابل دفاعي داشتيم.
گودرزي درباره شرايط كاروان ايران براي اعزام به المپيك 2016 ريو و تعداد مدال‌ها گفت: نسبتا شرايط خوب است. فدراسيون‌ها به عنوان متوليان تخصصي و اصلي رشته‌ها فعاليت مي‌كنند و كميته ملي المپيك و وزارت ورزش و همچنين ناظران آنها بر كار اين فدراسيون‌ها نظارت و رسيدگي مي‌كنند و اگر مشكلي وجود داشت براي برطرف كردن آن تلاش مي‌كنند. حدود پنج ماه تا رسيدن تيم‌ها و ورزشكاران ما به پيك آمادگي باقي مانده و هر ورزشكار حاضر در المپيك بايد در زمان تعيين شده كه همان روز مسابقه است به شرايط آمادگي صددرصدي برسد. الان نمي‌توان گفت كه كسي آمادگي صددرصد دارد و به نظر من اصلا تعداد مدال‌هايي كه ما مي‌توانيم در المپيك ريو كسب كنيم قابل محاسبه نيست. وزير ورزش و جوانان درباره اظهاراتش در مورد اينكه كاروان ايران در ريو نمي‌تواند به مانند لندن موفق باشد، گفت: بعد از انقلاب در يك دوره ما يك مدال داشتيم و در دوره ديگر 12 مدال و در دوره‌هاي ميان آن به طور متناوب سه الي چهار مدال كسب كرديم. بايد قبول كنيم كه وزارت ورزش ما به لحاظ فني و قهرماني اين است. يك دوره اتفاقي و با مساعدت ويژه مي‌توانيم 12 مدال به دست بياوريم و يك دوره تنها دو مدال.
گودرزي با بيان اينكه در المپيك لندن مسائل مالي قابل مقايسه با شرايط فعلي نبود، اظهار كرد: براي آماده سازي كاروان ايران در المپيك لندن با دلاري كه حدود 1100 تومان بود كار مي‌كرديم و بايد بگويم كه بخشي از مشكل ما براي تكرار نشدن شرايط‌مان در لندن همين مسائل مالي است كه ما بايد آن را تامين كنيم. حتي بحث سفر ورزشكاران براي حضور در رقابت‌هاي گزينشي المپيك نيز بسيار مهم است و اعتبار زيادي مي‌خواهد. بنابراين پول و اعتبارات مالي نقش مهمي را ايفا مي‌كنند كه البته مي‌توان با مديريت و فعاليت‌هاي علمي و فني اين كاستي‌ها را رفع كرد.
وي درباره گلايه‌ فدراسيون‌هاي المپيكي نيز گفت: رييس فدراسيون بايد اعتبارات و هزينه‌ها را مديريت كند. كار خوبي كه در دوران وزارت ما صورت گرفته اين است كه ابتداي سال رييس يك فدراسيون دعوت مي‌شود و ميزان بودجه به او اعلام و تفاهمنامه امضا مي‌شود. در اين تفاهمنامه مقدار پولي كه فدراسيون خودش به دست مي‌آورد نيز قيد مي‌شود. فدراسيون كشتي نيز كه درباره مسائل مالي گلايه كرده بود 7 ميليارد اعتبار برايش در سال 94 پيش‌بيني شده بود و آنها هم گفته بودند كه 25 ميليارد از ساير منابع جذب مي‌كنند كه در اين موضوع به تفاهم رسيديم. آنها حدود 93 درصد بودجه خود را دريافت كرده‌اند. حال كه مي‌گويند بودجه كم است بايد بگوييم كه محاسبات‌شان در آن زمان غلط بوده. آنها بايد با حدود 32 ميليارد هزينه‌هاي‌شان را تنظيم و مديريت كنند كه اگر اين كار صورت نگرفته خطا كرده‌اند. ظرف وزارت نيز محدود است. 70 ميليارد پول براي 50 فدراسيون. اين درست نيست كه مثلا پايان سال اعلام كنيم ما 200 ميليارد پول احتياج داريم؛ چرا كه بايد اين موضوع ابتداي سال گفته مي‌شد و اگر آن زمان به ما مي‌گفتند ما اعلام مي‌كرديم كه در صورت اينكه دريافت ويژه داشته باشيم به فدراسيون كمك مي‌كنيم. اينكه براي مثال يك بانك براي فدراسيون كشتي اسپانسر مي‌شود به اين دليل است كه كشتي يك برند مربوط به حاكميت است و آن بانك سرمايه و حمايت خود را به يك برند ملي مي‌دهد نه به فرد.  او درباره نامه خادم به رييس‌جمهور گفت: اينكه نامه سرگشاده بدهيم مسير منطقي نيست و درست اين است كه به مراكزي كه كار تخصصي را در اختيار دارند رجوع كنيم و اگر به نتيجه نرسيديم آن وقت از طرف ديگر رسيدگي كنيم. من خودم اين گلايه‌ها را در هيات دولت مطرح و اعلام كردم كه برخي فدراسيون‌ها و ورزشكاران گلايه دارند و در واقع من خودم موضوع را به رييس‌جمهور منعكس كردم. حتي قبل از آن هم به آقاي روحاني گفته بودم كه سال 95 بودجه متفاوتي را براي ورزش در نظر بگيرند. من مي‌پذيرم كه بودجه ورزش كم است و آقاي روحاني هم دستور مساعد دادند و من را به عنوان سازمان تخصصي و آقاي نوبخت را براي بررسي مساله مشغول كردند. بودجه ورزش در سال 95، 42 درصد افزايش يافته كه به نظر من درصد قابل توجهي است. ظرف دو سال بودجه ورزش ايران دو برابر شده است. ما در سال‌هايي هستيم كه نسبتا رياضت داريم و اگر قرار است تيم‌هاي خارجي را به ايران دعوت و براي آنها هزينه كنيم درست نيست.
وي در مورد اختلاف وزارت با كميته ملي المپيك اظهار كرد: من و معاونانم هيچ اختلافي نداريم. اگر ديگران مساله‌اي دارند مشكل خودشان است. ما قبل از بازي‌هاي آسيايي اينچئون و همچنين در جلسه ستاد بازي‌هاي المپيك اعلام كرديم كه مسووليت اصلي كاروان ايران بر عهده كميته ملي المپيك است و وزارت ورزش به همراه تمام معاونانش موظف به پشتيباني هستند و هيچكدام اجازه دخالت ندارند، حتي در اينچئون زماني كه من را براي توزيع جوايز صدا مي‌كردند امتناع مي‌كردم تا مشكلي پيش نيايد. او درباره احتمال تعليق ورزش ايران نيز گفت: با تغيير يك مسوول هيات در يك شهرستان يا استان يا تغيير در قوانين داخلي يك كشور تعليق صورت مي‌گيرد؟ گاهي ما از اين موضوع بجا استفاده نمي‌كنيم و صرفا براي ترساندن يكديگر آن را به كار مي‌بريم.
ما اذعان مي‌كنيم كه سال 94 يكي از سال‌هاي سخت نظام جمهوري اسلامي به لحاظ بودجه بوده است. ما محدوديت‌ها را مي‌دانيم و يك مدير بايد آن‌قدر درايت داشته باشد كه در شرايط بحراني هماهنگي لازم را انجام بدهد. اگر يك سازمان پول چاپ كند ديگر احتياجي به مديريت نيست و مي‌توان با پول همه كار انجام داد. توصيه مي‌كنم دوستان در جهت آرام‌سازي محيط تلاش كنند تا ما با توانمندي‌مان بتوانيم آبرومندانه از عرصه پيش رو بيرون بياييم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون