• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3507 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۱ فروردين

آتش‌افروزي معارضان در حلب و لاذقيه

10 گروه معارض عليه بشار هم قسم شدند

 

گروه جهان|آتش‌بس لرزان سوريه كه از 27 فوريه 2016 آغاز شده است اكنون بيش از هر زمان ديگري به خطر افتاده و به نظر مي‌رسد در مناطق حلب و لاذقيه يك بار ديگر آتش جنگ شعله‌ور شده است و گروه‌هاي شورشي و تروريستي عليه ارتش سوريه عمليات خود را آغاز كردند. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه مذاكرات صلح سوريه در ژنو با حضور نمايندگان دولت سوريه و همچنين شورشيان با حضور نماينده سازمان ملل براي تصميم‌گيري در خصوص آينده سوريه در جريان است و به نظر مي‌رسد شورشيان مسلح قصد دارند تا توازن قوا را در صحنه نبرد سوريه تغيير دهند.
اتحاد 10 گروه  معارض
طبق آخرين خبرها 10 گروه تروريستي و شورشي گرد هم آمدند تا عليه ارتش سوريه در استان حلب دست به اقدام بزنند. اين 10 گروه كه شامل «احرار الشام، فيلق الشام، انصار الشام، شام‌الاسلام، جيش الاسلام، جيش النصر، جيش العزه، جيش المجاهدين، الفرقه الشماليه و الفرقه الاولي الساحليه» مي‌شود با انتشار بيانيه‌اي اتحاد خود را اعلام كرده و گفتند كه عمليات رد مظالم را آغاز كرده‌اند. در اين بيانيه ادعا شده است كه نيروهاي دولتي سوريه با هدف قرار دادن اردوگاه‌هاي آوارگان و بمباران مناطق مسكوني تجاوزهايي را انجام داده‌اند. در حالي كه گروه‌هاي مسلح با حمله به محور جنوب غرب حلب آتش‌بس را به شكلي بزرگ نقض كردند، در اين بيانيه آمده است: ما در پاسخ به تجاوزها و نقض‌هاي ارتش اسد اعلام مي‌كنيم كه اتاق عمليات مشتركي تشكيل داده‌ايم و پاسخ هر كسي را كه گلوله‌اي به سوي خانواده‌هاي ما شليك كند خواهيم داد.
چه كسي متهم است؟
در حال حاضر شورشيان ارتش سوريه را متهم به نقض آتش‌بس مي‌كنند و در طرف مقابل نيز دولت سوريه مخالفان مسلح را متهم به نقض آتش‌بس مي‌كند. اما در اين بين چه كسي متهم اصلي در نقض آتش‌بس است؟ با نگاه به نقشه‌هاي ميداني و مدارك موجود از صحنه نبرد سوريه مي‌توان دريافت كه ارتش سوريه پس از پيشروي‌هاي خود در استان حلب و اعلام آتش‌بس براي برگزاري مذاكرات صلح، نيروهاي خود را به سمت پالميرا فرستاد تا اين منطقه استراتژيك را از چنگ داعش در بياورد زيرا طبق توافقنامه آتش‌بس مبارزه با گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه نصرت از جمله موارد نقض آتش‌بس به شمار نمي‌آيد. از همين رو با توجه به اهميت پالميرا نيروهاي سوريه با كمك‌هاي مستشاري ايران و روسيه توانستند منطقه پالميرا و بخش‌هايي از استان حمص را از چنگ داعش خارج كنند و به موفقيت ميداني بزرگي در مبارزه با داعش دست پيدا كنند. اما آنگونه كه نقشه‌هاي مركز مطالعات جنگ امريكا نشان مي‌دهد، جبهه نصرت از روز نهم آوريل به همراه ساير گروه‌هاي شورشي حملاتي را به سمت چهار روستاي استان حلب آغاز كردند؛ حملاتي كه در آن توانستند در مدت كوتاهي چهار روستا را در استان حلب تصرف كنند. پس از آن جنگنده‌هاي روسي حملات سنگيني را در اين مناطق آغاز كردند و ارتش سوريه بخشي از نيروهاي خود را به اين منطقه اعزام كرد تا نيروهاي شورشي و تروريستي را از اين منطقه بيرون براند. نيروهاي شورشي و تروريستي كه تصور مي‌كردند با توجه به تمركز ارتش سوريه بر منطقه پالميرا در حلب با ضعف دفاعي روبه‌رو شده اين حملات را آغاز كردند اما اندكي نگذشت كه شكست سختي را متحمل شدند و مناطقي را كه به دست آورده بودند از آنها عقب‌نشيني كردند. اين اقدام شورشيان مسلح به همراه جبهه نصرت را مي‌توان شروعي بر نقض آتش‌بس در سوريه خواند و حالا كه نيروهاي سوري شكست سختي را به مخالفان وارد كردند و در ميز مذاكره نيز گزينه چنداني پيش روي خود در اين روند نمي‌بينند سعي در برهم زدن صحنه نبرد سوريه دارند.
بن‌بست مذاكرات ژنو
يكي از عوامل محرك در اقدام شورشيان عليه ارتش سوريه را مي‌توان نتايجي دانست كه از مذاكرات ژنو به دست آمده است. چندي پيش تيم مذاكره‌كننده دولت سوريه با پيشنهادي وارد صحنه مذاكره شد كه عملا استفان دي ميستورا نماينده سازمان ملل در امور سوريه را به سمت خود كشانده‌اند. آنها در اين پيشنهاد عنوان كردند كه اسد در قدرت باقي مي‌ماند و سه معاون از مخالفان با اختيارات لازم در دوره انتقالي در راس قدرت حضور پيدا كنند؛ موضوعي كه به نظر مي‌رسد استفان دي ميستورا نيز با آن موافق است اما در طرف مخالفان از اين موضوع چندان استقبال نشد و بر موضع خود مبني بر رفتن اسد پافشاري كردند. علاوه بر اين خبرهايي از تيم مذاكره‌كننده سوري به گوش مي‌رسد كه از سوي سازمان ملل فشارها براي تصميم‌گيري هرچه سريع‌تر در اين خصوص بيشتر شده است. در طرف مقابل اين خبرها باعث شده كه مذاكره‌كنندگان راهي جز اعلام جنگ دوباره براي افزايش قدرت چانه‌زني خود پيدا نكنند. محمد علوش از اعضاي ارشد جيش‌الاسلام و مذاكره‌‌كننده ارشد هيات معارضان سوري در مذاكرات ژنو از معارضان خواست تا جبهه‌هاي نبرد را شعله‌ور كنند و عليه ارتش سوريه وارد جنگ شوند. وي همچنين خطاب به گروه‌هاي تروريستي حاضر در سوريه گفت كه نمي‌پذيرد از اهداف انقلاب عقب‌نشيني صورت گيرد. اسعد زعبي، رييس هيات رياض در مذاكرات ژنو نيز در اقدامي مشابه علوش از گروه‌هاي معارض سوري خواسته بود كه پاسخ ارتش اين كشور را در ميدان‌هاي نبرد بدهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون