• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3507 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۱ فروردين

حمله دوباره به ايران و حزب‌الله

پارلمان عربي، «حزب‌الله» را گروه تروريستي خواند!

  سارا معصومي/  حمله به ايران و حزب‌الله لبنان اين‌بار از تريبون پارلمان عربي در قاهره. روز گذشته نمايندگان 22 كشور عربي در جلسه پارلمان عربي در پايتخت مصر با صدور بيانيه‌اي ايران و حزب‌الله را به دخالت در امور ديگر كشورها متهم كردند. بيانيه‌اي تكراري كه در چند ماه اخير براي چندمين بار پس از
دور هم نشستن نمايندگان كشورهاي عربي عليه دو ضلع محور مقاومت منتشر مي‌شود. نمايندگان اين 22 كشور چه در جده و استانبول در قالب سازمان همكاري‌هاي اسلامي دور هم بنشينند و چه در قاهره به عنوان كشورهاي عضو اتحاديه عرب با هم به رايزني بپردازند، يك بند ثابت را عينا تكرار خواهند كرد: اقدام‌هاي منطقه‌اي ايران و حزب‌الله لبنان در منطقه محكوم است.
چهارمين نشست پارلمان عربي در قاهره به بيانيه‌اي خصمانه منتهي شد كه با لحني
تند و تيز هر اختلافي كه ايران با يكي از همسايگان خود يا يك عضو جهان اسلام را دارد به روي ميز آورده است. در اين بيانيه درباره جزاير سه‌گانه تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي كه امارات‌متحده عربي مدعي مالكيت آنهاست، از ايران خواسته شده است يا اين موضوع را به ديوان دادگستري بين‌المللي ارجاع دهد يا با امارات بر سر ميز مذاكره بنشيند و آن را حل كند. همچنين از امارات خواسته شده تا با رويكردي صلح آميز و با حسن همجواري مساله را از طريق مذاكره دنبال كند. در ادامه اين بيانيه به موضوع فلسطين، يمن و بلندي‌هاي جولان و اشغال آن توسط رژيم صهيونيستي از سال 1967 اشاره شده و در آن آمده است كه سوريه حق دارد مدعي مالكيت آن شود.
در نشست پارلمان عربي، حزب‌الله لبنان به عنوان گروهي تروريستي معرفي شده است. رييس پارلمان عربي در اظهاراتي كه ظاهرا حمايت 22كشور عضو آن را هم در اختيار داشت در خصوص حزب‌الله لبنان گفت: حزب‌الله لبنان دست به حركت‌هايي مي‌زند كه امنيت بسياري از كشورها در منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است. اميدوار هستيم كه حزب‌الله از سلاح‌هاي خود در برابر اسراييل استفاده كند. (!) امروز با توجه به بحث‌هاي بسيار زياد در خصوص ابعاد امنيتي مساله و به خصوص بحث‌هايي كه از سوي كويت و بحرين مطرح شد، ما تصميم گرفتيم كه حزب‌الله را به عنوان يك گروه تروريستي بشناسيم.
رييس پارلمان عربي در ادامه سخنان خود از آنچه دخالت مستقيم ايران و دخالت غيرمستقيم حزب‌الله لبنان در مسائل كشورهاي عربي خواند، انتقاد كرد و گفت: ما هر دخالتي در امور داخلي كشورهاي عربي كه امنيت ملي اعراب را زير سوال ببرد، محكوم مي‌كنيم.
دومينوي حملات به حزب‌الله لبنان از مدت‌ها پيش آغاز شده است. اتحاديه عرب نيز در ماه مارس حزب‌الله لبنان را گروهي تروريستي خواند و اين در حالي بود كه پيش از اين اتحاديه هم، شوراي همكاري خليج فارس در اوايل ماه مارس حزب‌الله را به اتهام آنچه دخالت در امور داخلي كشورهاي عربي خواند، گروه تروريستي ناميده بود. روز جمعه گذشته نيز، سازمان همكاري‌هاي اسلامي در بيانيه پاياني خود كه با اعتراض ايران روبه‌رو شد، حزب‌الله را به فعاليت‌هاي تروريستي در بحرين، كويت، يمن و حمايت از گروه‌هاي تروريستي كه امنيت كشورهاي عضو سازمان همكاري را زير سوال مي‌برد، محكوم كرده بود. در ميان كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي تونس و عراق به صراحت مخالفت خود را با درج نام حزب‌الله به عنوان گروهي تروريستي اعلام كرده بودند و هنگام راي‌گيري در خصوص اين بيانيه كشورهاي ايران، لبنان، الجزيره، عراق و اندونزي هم غايب بودند. پس از اين نشست، سخنگوي وزارت امور خارجه عراق اعلام كرد كه عراق به‌شدت مخالف ‌بندي از بيانيه است كه حزب‌الله را گروهي تروريستي مي‌خواند. برخي از مشاوران رييس‌جمهور تونس هم تاكيد كردند از آنجا كه حزب‌الله در برابر رژيم صهيونيستي ايستاده است، تونس اين گروه را تروريستي نمي‌داند. دومينوي فشارهاي عربستان سعودي بر حزب‌الله لبنان كه البته بخشي از پروژه ايران‌هراسي رياض است از ماه فوريه سال 2016 زده شده است. در اين تاريخ بود كه رياض كمك 4 ميليارد دلاري به ارتش لبنان را به نشانه فعاليت‌هاي حزب‌الله لبنان به حالت مسكوت
درآورد. پس از اين اقدام خصمانه بود كه عربستان سعودي در تلاشي براي فضاسازي‌هاي مسموم از اتباع خود خواست كه از سفر به لبنان پرهيز كنند و همچنين كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس را هم به اتخاذ سياستي مشابه در قبال حزب‌الله لبنان ترغيب كرد. پيش از آنكه كشورهاي عربي پيكان حملات خود را به سمت حزب‌الله لبنان نشانه بروند، امريكا، كانادا و استراليا هم حزب‌الله لبنان را گروهي تروريستي خوانده بودند. اتحاديه اروپا تنها نام شاخه نظامي اين گروه را در ليست سياه قرار داده است. در حالي كه مجموعه‌اي از اختلاف‌ها عربستان و حزب‌الله لبنان را از هم دور كرده است تحليلگران مسائل منطقه‌اي اعتقاد دارند كه حركت‌هاي حزب‌الله لبنان در يمن كه خلاف ميل عربستان سعودي است خشم حاكمان سعودي را برانگيخته است.
در شرايطي كه حزب‌الله لبنان از زمان آغاز بحران سياسي و امنيتي در سوريه و پيدايش داعش در مقابل اين گروه تروريستي بي‌مرز ايستاده است، امريكا و كشورهاي عربي نام حزب‌الله لبنان را در ليست گروه‌هاي تروريستي قرار مي‌دهند اما از مصداق تروريست خواندن برخي جريان‌هاي وابسته به داعش در سوريه سرباز مي‌زنند. اخيرا يك روزنامه‌نگار روس در خصوص چرايي مخالفت‌ها با حزب‌الله لبنان نوشته بود: با وجود تمام اختلاف‌ها ميان حكومت مركزي لبنان با حزب‌الله اين گروه در داخل لبنان از نفوذ برخوردار است و همين مساله امريكا و متحدان عرب در منطقه را خشمگين كرده است. اما حقيقت اين است كه حزب‌الله تنها نيروي نظامي در لبنان است كه مي‌تواند در مقابل داعش بايستد. چه منطقه مورد نزاع لبنان با داعش شمال شرقي اين كشور باشد چه مرز مشترك با سوريه و چه هر نقطه ديگري. حزب‌الله لبنان در جامعه‌اي كه سرشار از تنوع قوميت‌هاست تنها گروهي است كه از لبناني شيعه، سني و مسيحي به يك اندازه حمايت مي‌كند.
حزب‌الله لبنان يك گناه دارد و آن‌هم شيعه بودن آن است. كشورهاي عربي عضو شوراي همكاري خليج فارس و برخي كشورهاي عضو اتحاديه عرب تنها به اين دليل كه حزب‌الله لبنان شيعه است حاضر به هدف قرار دادن آن در اين روزهاي پرالتهاب خاورميانه هستند. حزب‌الله لبنان در جريان بحران امنيتي و سياسي در سوريه مانند روسيه و ايران كنار دولت مركزي سوريه ايستاده و همين مساله بر خشم سعودي‌ها و متحدان آنها در منطقه افزوده است. رييس پارلمان عربي در بخش‌هايي از سخنان خود در نشست روز گذشته از حزب‌الله لبنان خواسته است كه سلاح‌هاي خود را در برابر اسراييل به كار بگيرد اما سوال اينجاست كه آيا در چند سال اخير هربار كه اسراييل به گوشه‌اي از خاك لبنان دست درازي كرده است جز حزب‌الله لبنان، كشور عربي ديگري دست ياري به سمت لبنان كه بخشي از منظومه جهان عرب است دراز كرده بود؟
به گزارش سايت الوقت، بسياري از تحليلگران مسائل لبنان اعتقاد دارند كه پس از جنگ‌هاي داخلي در لبنان در دهه نود، زخم‌هاي قديمي در ميان بسياري از سياسيون لبناني همچنان باز است و در چنين فضايي حزب‌الله لبنان تنها گروه سياسي و نظامي است كه نفوذ و قدرت ثابتي دارد. اين روزنامه‌نگار روس در اين خصوص مي‌گويد: به سال 2005 بازگرديد و زماني كه رفيق حريري، نخست‌وزير فقيد لبنان در عملياتي تروريستي كشته شد. در آن زمان امريكا و اسراييل با صداي بلند سوريه را متهم خواندند اما براي اثبات ادعاي خود هيچ مدركي رو نكردند. دولت لبنان از ارتش سوريه خواست كه خاك لبنان را ترك كند و
بشار اسد هم پذيرفت. قطعنامه 1559 هم از تمام گروه‌هاي لبناني خواست كه سلاح‌هاي خود را تحويل بدهند. در آن زمان هم سناريوي امريكا و اسراييل براي لبنان كاملا مشخص بود: نيروهاي سوري بروند، حزب‌الله خلع سلاح شود و در نتيجه جنوب لبنان كاملا بي‌دفاع باقي بماند. در صورت تحقق اين سناريو وقتي اسراييل حمله مي‌كرد چه كسي بايد مقابل تل آويو مي‌ايستاد؟
سايت ‌الوقت در ادامه تحليلي در خصوص دلايل مخالفت‌ها با حزب‌الله لبنان مي‌نويسد: امروز هم همان سناريويي را در لبنان دنبال مي‌كنند كه در سال 2005 نتوانستند
پيش ببرند. حزب‌الله مشغول مبارزه با داعش در سوريه است. ارتش لبنان قواي چنداني ندارد و تمام كمك‌هاي نظامي به آن هم قطع شده است. لبنان هدف مهاجرت هزاران پناهنده سوريه قرار گرفته است و در چنين فضايي اين كشور بدون حزب‌الله لبنان طعمه خوبي براي اسراييل خواهد بود. عربستان سعودي در ادامه تلاش‌هاي زنجيره‌اي و ائتلاف‌سازي‌هاي نمادين خود در جهان عرب تلاش مي‌كند پروژه ايران هراسي را كه در سال‌هاي تحريم ايران به بهانه برنامه هسته‌اي اين كشور شكل داده بود، همچنان حفظ كند. در شرايطي كه كشورهاي اروپايي يك به يك براي كمك خواستن از ايران در بحران سوريه نمايندگان خود را به تهران اعزام مي‌كنند و فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در سفر اخير خود به تهران از نقش مثبت ايران در مذاكرات سوري- سوري سخن مي‌گويد، عربستان سعودي همچنان به دنبال تعميق شكاف‌هاي شيعه و سني است كه اوضاع منطقه را هر روز در گرداب غيرقابل بازگشت‌تري گرفتار مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون