• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3507 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۱ فروردين

يارگيري‌هاي جديد در عرصه سياسي تثبيت مي‌شود

برجاميان اصولگرا

احزاب| هنگامه انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 بود. حاميان آيت‌الله مصباح‌يزدي پس از ناكامي در كانديداتوري باقري لنكراني، وزير بهداشت دولت احمدي‌نژاد به سراغ سعيد جليلي رفتند و مجابش كردند در انتخابات ثبت‌نام كند تا پرچم گفتمان انقلاب و مقاومت را بر دوش او بگذارند. حاميان جليلي چنان بر تنور دفاع از مقاومت مي‌دميدند كه گويي ساير كانديداها كمر به هدم اين گفتمان اصيل بسته‌اند و مي‌خواهند دروازه‌هاي تسليم را به روي دشمن بگشايند. آنها به غلط دوقطبي مقاومت- سازش ايجاد كردند تا هواداران‌شان را بيشتر كنند اما آنچه در نهايت از صندوق راي خارج شد نشان داد مردم از دو قطبي‌سازي‌هاي ناكارآمد و غيرواقعي عبور كرده‌اند و خواستار توافقند؛ راهي كه نه به تسليم ختم مي‌شود و نه جنگ.  عبور از انتخابات رياست‌جمهوري هم باعث نشد تا حاميان آن گفتمان كه با مذاكرات غيرسازنده و ناكارآمد تحريم‌ها را ورق پاره مي‌خواند و سخن از قطعنامه‌دان شوراي امنيت مي‌گفت اجازه دهند دولت منتخب ملت در آرامش كارش را پيش ببرد. هرجا فرصتي دست مي‌داد در روند مذاكرات دولت اختلال ايجاد مي‌كردند و مذاكره‌كنندگان را بي‌توجه به حمايت‌هاي صريح مقامات عالي نظام مي‌نواختند. اما نه مذاكره‌كنندگان، نه دولت و نه مقامات سياسي نظام از راهي كه انتخاب شده بود برنگشتند تا بالاخره توافق حاصل، و در نهايت برجام متولد شد.  تولد برجام شروع دوباره تخريب‌ها بود. آنها زحمات صورت گرفته را با تمام توان تخريب مي‌كردند و از هيچ تلاشي براي جلوگيري از تصويب آن در مجلس دريغ نكردند. هر چه بود برجام در مجلس تمام اصولگرا تصويب شد آن هم بي‌توجه به كاغذ نوشته نماينده‌ها در صحن و تحصن عده‌اي بيرون از مجلس.  اما كشور هنوز در دوگانه برجاميان و نابرجاميان مانده بود. آنها كه يك‌بار طعم شكست را در 92 چشيدند براي انتخابات 94 هم بر تنور همان دوقطبي دميدند. غافل از اينكه مردم راه‌شان را انتخاب كرده‌اند. نتيجه انتخابات 94 «نه» بزرگي به نابرجاميان بود. مردم به صريح‌ترين و مدني‌ترين شكل ممكن اعلام كردند مجلسي مي‌خواهند كه همراه و همكار دولت باشد.  عرصه انتخابات براي اصلاح‌طلبان با برد گفتماني همراه بود اما اصولگرايان را به دو قسمت نامساوي تقسيم كرد تا در ميان اصولگرايان صف برجاميان از نابرجاميان جدا شود. علي اكبر ناطق نوري و علي لاريجاني بزرگ‌ترين نمادهاي اين جداشدگان بودند كه اولي تنها تماشاگر صحنه گرداني تندروهاي اصولگرا در انتخابات بود و دومي در صحنه رقابت مجلس با حمايت اصلاح‌طلبان از تيغ قهر تندروها سر سالم بيرون آورد و هرچند در قم نفر دوم شد اما بالاخره به پارلمان راه يافت.  روشن شدن نتيجه انتخابات 94 و نگاه مردم به صحنه سياسي باعث شده تا اين روزها اصولگرايان بيشتري اردوگاه نابرجاميان را ترك و به خيمه و خرگاه برجاميان بپيوندند. در ميان آنها از اعضاي سنتي‌ترين تشكل‌هاي اصولگرا ديده مي‌شود تا كساني كه خود را كارگردان بازي سياسي اصولگرايي مي‌دانند.  پس از ناطق نوري و علي لاريجاني نام بزرگي مانند علي اكبر ولايتي نيز به چشم مي‌خورد كه اگرچه در جريان انتخابات مجلس شوراي اسلامي حمايت شكسته بسته‌اي از ائتلاف اصولگرايان كرد اما حضور و گفته‌هايش در مناظره مشهور انتخاباتي سال 92 هنوز آنقدر پررنگ هست كه كسي او را در صف نابرجاميان قرار ندهد.
حمايت صريح نايب‌رييس و عضو ارشد جامعه مدرسين
اين سه چهره سياسي ارشد اصولگرا كه هر يك به نوعي از تصميم‌گيري‌هاي عملياتي اين جريان به نوعي جدا مانده‌اند در كنار خود آيت‌الله مرتضي مقتدايي، نايب‌رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم را دارند و پيش از انتخابات جلسات منظمي برگزار كردند تا مربع اصولگرايي اصيل را تشكيل دهند. آيت‌الله مقتدايي نيز به ويژه در هفته‌هاي اخير حمايت جدي و موثري از دولت و برجام انجام داده تا او نيز در تاريخ نام خود را به عنوان مخالف برجام نمايش ندهد. او طي روزهاي گذشته با تاكيد بر اينكه تمام مسائل مربوط به بحث توافق هسته‌اي و حتي ريز اقدامات آن با نظر و مشورت مقام معظم رهبري انجام شده و نگاه ما نبايد جداي از نگاه ايشان باشد، گفت: متاسفانه اين روزها، بسياري از ايراداتي كه از دولت آقاي روحاني و مثلا بحث برجام و توافق هسته‌اي مي‌شود مغرضانه و به دور از انصاف است؛ از طرفي اين ايراد گرفتن‌ها كه به سياه‌نمايي مي‌ماند، مطابق با واقع و مطابق نظر رهبر معظم انقلاب هم نيست. مي‌بينيم كه رهبري در جاهاي مختلف از قضيه برجام و توافق هسته‌اي حمايت و آن را تاييد كردند؛ ايشان از طرفي افراد مذاكره‌كننده را مومن، متدين، شجاع و دلسوز خطاب كردند و از زحمت‌هايي كه براي برجام و توافق هسته‌اي كشيدند، تقدير و تشكر كردند، منتها نبايد فراموش كنيم كه طرف مقابل نيز، طرفي است كه با نظام عناد و دشمني دارد و از هر اقدامي عليه ما فروگذار نخواهد كرد. اميد است آن طور كه برادران مذاكره‌كننده گفتند، برجام اقدام و عملياتي شده، چرا كه اجراي آن به نفع كشور و به نفع اقتصاد و امنيت كشور است؛ اميدواريم خدا عنايت كند و اين موانعي كه دشمنان ايجاد مي‌كنند برطرف شود و مفاد برجام آن جور كه آقايان زحمت كشيدند و انتظار هست، تحقق يابد.  در كنار آيت‌الله مقتدايي يكي ديگر از اعضاي موثر جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز به حمايت تمام قد از دستاوردهاي برجام پرداخت تا اين نهاد ديرپاي روحاني دست كم دو عضو ارشدش را در صف حاميان دولت و برجام ببيند. آيت‌الله محمد غروي در اظهاراتي صريح گفت: برجام و توافق هسته‌اي فرصتي براي ايران شد تا از زير بار تحريم‌هاي ظالمانه‌اي كه قصد داشت كشور ما را به انزوا بكشد رهايي يابيم؛ آن هم نه فقط تحريم‌هاي امريكا، بلكه تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل؛ از طرفي آن تحريم‌هاي سابق، حقوق مسلم و سرمايه‌هاي كشورمان را بلوكه كرده بود و براي برخي از شخصيت‌هاي سياسي، اقتصادي و... كشور نيز محدوديت‌هايي را اعمال مي‌كرد اما اكنون با بسياري از كشورهاي دنيا امكان تبادلات اقتصادي وجود دارد. بايد فرصت پسابرجام را قدر دانسته و آن را به جهت مثبت پيش ببريم، نه اينكه خداي ناكرده اين فرصت را تبديل به تهديدي براي خود و در ‌‌نهايت تضعيف نظام كنيم؛ قطعا تلاش براي بي‌خاصيت كردن و ضايع كردن دستاوردهاي برجام مورد نظر مقام معظم رهبري نيست.
انتقاد عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت از حمله به دولت
حمايت از برجام در بين اصولگرايان ريشه‌دار منحصر به اين دو چهره موثر جامعه مدرسين نيست و ابوالحسن نواب، عضو مركزي جامعه روحانيت مبارز نيز در اظهاراتي مشابه به حمايت از برجام پرداخت و گفت: برجام معجزه نيست اما خدمت دولت روحاني به مردم است و با نظر رهبري انجام شد. او با بيان انتقاد از حملات روزهاي اخير به دولت تدبير و اميد به بهانه توافق هسته‌اي و برجام گفت: بي‌انصافي‌ها درست نيست؛ در حالي كه خود رهبري اينقدر از آقاي ظريف تشكر كردند.
تثبيت برجاميان در 96
در كنار چهره‌هاي اثرگذار جريان اصولگرا اين روزها حاميان برجام در ميان اصولگرايان بيشتر هم شده‌اند و تعداد زيادي از نمايندگان اصولگراي مجلس را هم در كنار خود مي‌بينند. هرچه هست برجام و نتايج آن صف‌بندي جديدي در آرايش سياسي نيروها ايجاد كرده كه از خرداد 92 آغاز شد، اسفند 94 ادامه يافت و حالا آماده مي‌شود تا با رياست‌جمهوري دوباره روحاني در خرداد 96 خود را تثبيت كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون