• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3507 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۱ فروردين

تصميم شهرداري براي انتقال نمايشگاه كتاب به شهر‌آفتاب جدي است

قاليباف: مترو شهرآفتاب 20 روزه ساخته شد


اعتماد|  درحالي كه هنوز هم خيلي از ناشران و مديران حوزه نشر با انتقال نمايشگاه بين‌المللي كتاب به شهر‌آفتاب مخالف هستند، شهردار تهران همچنان بر افتتاح اين شهر و برگزاري نمايشگاه كتاب امسال در آن، اصرار دارد. نشانه اين اصرار وي، افتتاح ايستگاه مترو شهر آفتاب بود كه ديروز با سروصدا و تبليغات فراوان انجام شد. ديروز شهردار تهران در مراسم افتتاح اين ايستگاه مترو، ابتدا اشاره‌اي داشت به روند تكميل ساخت اين خط. محمدباقر قاليباف مهم‌ترين نياز نمايشگاه شهر آفتاب را مترو به عنوان حمل و نقل پاك، آسان و پايدار عنوان كرد و گفت: طول اين ايستگاه از ايستگاه شاهد شش كيلومتر است كه گرچه شايد در وهله اول چشمگير نباشد ولي در مقابل، برخي شهرها در كشور وجود دارند كه ده‌ها سال است كه در امر ساخت مترو فعال هستند اما هنوز نتوانستند شش كيلومتر از متروي خود را به بهره‌برداري برسانند.
شهردار تهران مشكلات نمايشگاه بين‌المللي در داخل شهر را يكي از چالش‌هاي جدي شهر تهران دانست و گفت: امروزه تقريبا در هيچ كشور و هيچ يك از شهرهاي صنعتي و پايتخت‌ها، نمايشگاه‌هايي با مراجعه‌كننده بيش از ۲۰۰ هزار نفر در داخل شهر برگزار نمي‌كنند. وي با اشاره به اهميت افتتاح ايستگاه و خط مترو شهر آفتاب، عنوان داشت: با افتتاح ايستگاه شهر آفتاب از يك سو ترافيك و آلودگي هوا را به عنوان مهم‌ترين چالش شهر تهران حل و فصل كرده و به يكي از مهم‌ترين خواسته‌هاي مردم تهران پاسخ گفته‌ايم و از ديگر سو ورود اين خط كمك قابل توجهي به دو دانشگاه و حوزه علميه‌اي كه در حاشيه شهر آفتاب قرار دارد، كرده و برنامه تكميل خط مترو را تسريع مي‌كند.
شهردار تهران ادامه داد: زماني كه قرار بود اتصال مترو شهر آفتاب به خط يك مترو تهران انجام شود زمان چهار ماه و نيمه‌اي براي انجام اين كار مطرح مي‌شد اما اين اقدام در كمتر از ۲۰ روز انجام شد. وي در بين سخنان خود اشاره‌اي زيركانه هم داشت به اينكه مي‌خواهد تكميل مترو را در زمان تصدي شهرداري‌اش تمام كند تا سندش به نام ديگري نخورد: در مجموعه مديريت شهري دست به دست هم داده‌ايم تا با برنامه‌ريزي دقيق صورت گرفته، در ۱۸ ماه پيش رو بتوانيم ۱۰۰ كيلومتر ديگر به طول خطوط مترو شهر تهران اضافه كنيم تا در پايان دوره چهارم شوراي اسلامي شهر تهران اين افتخار نصيب مجموعه مديريت شهري براي خدمت‌رساني به مردم شود و بتوانيم تمامي شش خط مترو را به اتمام برسانيم. وي وعده داد تا دو خط شش و هفت مترو به طول 70 و ۳۲ كيلومتر نيز، از شهرآفتاب تا فرودگاه حضرت امام (ره) و همچنين تكميل ادامه اين خط از فرودگاه امام خميني (ره) تا پرند نيز در آينده‌اي نزديك ساخته شود.
قاليباف همچنين آماري هم از حجم جابه‌جايي مسافران توسط مترو داد. به گفته وي، امروز نزديك به 7/3 ميليون نفر را به وسيله مترو جابه‌جا مي‌كنيم كه اين رقم حتي مي‌تواند تا مرز هشت ميليون نفر افزايش پيدا كند. در‌عين‌حال قاليباف به اين رقم هم اكتفا نكرد و مدعي شد كه در صورت تامين واگن مي‌توان كاري كرد كه هر دو و نيم دقيقه يك قطار از ايستگاه عبور كند كه در اين صورت آمار جابه‌جايي مسافر توسط مترو در تهران به بيش از ۱۰ ميليون نفر خواهد رسيد.
وي در اين سخنان عذرخواهي ويژه‌اي هم از شهروندان تهراني بابت تاخيرهاي واگن‌ها براي رسيدن به ايستگاه‌ها داشت و گفت: اين همه زحمات، كارهاي سخت و هزينه سنگين در زيرساخت‌ها و ايستگاه‌ها صورت گرفته اما هنوز هم واگن‌هاي كافي نداريم تا بتوانيم فاصله حركت قطارها را كمتر كنيم كه از اين باب شرمنده مردم تهران هستيم؛ چرا كه در بعضي از ايستگاه‌ها شهروندان بايد از پنج دقيقه تا ۲۰ دقيقه منتظر بمانند و در زمان سوار شدن به واگن‌ها نيز ممكن است كرامت انساني‌شان حفظ نشود.
قاليباف در پاسخ به سوالي درباره تسهيلات و امكانات در‌نظر‌گرفته‌شده براي اجراي نمايشگاه كتاب تهران در شهر آفتاب، بيان داشت: در اين نمايشگاه بالغ بر ۱۲۰ هزار متر مربع فضاي مسقف در اختيار انتشاراتي‌ها قرار مي‌گيرد ضمن آنكه در كنار پيش‌بيني سرويس‌هاي حمل و نقل عمومي، مراجعه‌كنندگان به نمايشگاه بين‌المللي مي‌توانند از امكانات رفاهي لازم استفاده كنند؛ به نحوي كه اوقات فراغت خوب آنها در شهر آفتاب تامين مي‌شود.
وي در پايان درباره انتقال عوارضي اتوبان تهران - قم از محل فعلي نيز گفت: با هماهنگي صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازي، عوارضي طي امسال به بعد از فرودگاه حضرت امام (ره) منتقل شده، در ايام برگزاري نمايشگاه نيز عوارض در عوارضي تهران دريافت نخواهد شد بلكه عوارض در مقصد دريافت مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون