• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3514 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ ارديبهشت

مطهري با ابراز نگراني از تبديل شدن ماجراي مينو خالقي به «رويه»:

وزيركشور را «استيضاح» مي‌كنم

مطهري هر چقدر حامي كابينه روحاني است، براي وزير كشور او نماينده‌اي پردردسر محسوب مي‌شود. حتي اگر سه هفته تا پايان عمر مجلس باقي مانده باشد، باز هم او روي حرفش براي استيضاح رحماني فضلي ايستاده است. استيضاحي به بهانه عدم صدور اعتبارنامه مينو خالقي، منتخب سوم اصفهان براي مجلس دهم. مطهري البته نيم‌نگاهي هم به مجلس بعدي دارد و قبلا گفته كه اين كار را بعد از تعويض نمايندگان فعلي با نمايندگان جديد پيگيري خواهد كرد. آنجا شايد حتي اميد بيشتري هم براي پيدا كردن افراد همراه داشته باشد. اين سومين دردسر مطهري براي رحماني فضلي در دو سال و نيم گذشته است. او بار اول زمينه نخستين كارت زرد وزير كشور را در بهارستان آماده كرد و خيلي بيشتر از آن چيزي كه بقيه فكرش را مي‌كردند روي موضوع «ساپورت پوش‌ها» ايستاد. بار دوم كار به تهديد استيضاح بر سر بر هم زدن سخنراني‌ها و همايش‌ها كشيد و تنها تغيير استاندار فارس بود كه قدري موضع مطهري را تلطيف كرد. اين‌بار اما آيا مانند تهديد قبلي مطهري به استيضاح وزير كشور، كار نماينده تهران ختم به چه تحولي خواهد شد، معلوم نيست. به نظر مي‌رسد رحماني فضلي اندك‌اندك وارد يك فشار دو سويه مي‌شود. از يك طرف اين هيات نظارت بر انتخابات اصفهان است كه زير بار امضاي اعتبارنامه مينو خالقي نمي‌رود و وزارت كشور تلويحا گفته جز مذاكره كردن كار ديگري نمي‌تواند بكند و از سوي ديگر اين علي مطهري است كه فشار آورده و اصرار دارد كه وزارت كشور بايد فارغ از هر تصميمي كه خارج از اين مجموعه گرفته شده، اعتبارنامه منتخب سوم اصفهان را صادر كند.
استيضاح؛ پاسخ نگراني از يك «رويه»
علي مطهري ديروز براي چهارمين بار در دو هفته اخير تاكيد كرد كه استيضاح رحماني فضلي را پيگيري مي‌كند. تا اينجا البته هنوز به طور رسمي كس ديگري جز خود او در بهارستان از همراهي با اين استيضاح سخن نگفته است. هر چند برخي نمايندگان همچون تابش، پزشكيان و جعفرزاده با مطهري همنظر هستند كه بايد نهايتا اعتبارنامه خالقي صادر شود اما هنوز رحماني فضلي در هدف اين نمايندگان قرار نگرفته است. همان طور كه از جمع نمايندگان مجلس بعدي هم معلوم نيست كسي با اين پيشنهاد مطهري همراهي كند يا خير. هر چند با توجه به تركيب مجلس دهم احتمال چنين چيزي كم هم نخواهد بود. با اين حال مطهري در اظهارات اخير خود و خصوصا جايي كه سه شنبه شب در نشست تدوين انديشه‌هاي شهيد مرتضي مطهري در خصوص جمهوريت در نظام اسلامي سخن مي‌گفت، دلايلي را براي اين اقدام خود پيش كشيد كه موضوع را فراتر از مورد خاص مينو خالقي برده است. مطهري گفته كه نگراني اصلي او از تبديل شدن اين دست اقدامات به يك رويه است.
 او هفته قبل هم در جمع خبرنگاران گفته بود كه قصدش از استيضاح وزير كشور اين است كه اگر در نهايت مينو خالقي به مجلس دهم راه پيدا نكرد هم اين كار با «هزينه بالا» انجام شود تا امكان «تكرار» آن كاهش پيدا كند. او سه شنبه شب نگراني خود از همين «تكرار رويه» را بيشتر شرح داد و گفت: «بر اساس آيين‌نامه مجلس شوراي اسلامي در صورتي كه مداركي در خصوص رد صلاحيت شدن يك نماينده مجلس پس از انتخاب شدن از سوي مردم پيدا شود بايد اين مساله در مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار بگيرد. » مطهري تاكيد كرد: «استيضاح وزير كشور به دليل تبديل نشدن اين مساله خلاف، به يك رويه ثابت صورت مي‌گيرد. در صورتي كه اين مساله به يك رويه تبديل شود به روزي مي‌رسيم كه رييس‌جمهوري را به همين بهانه رد صلاحيت كنند. » نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي همچنين گفت: «چنين تعارض‌هايي ناشي از مصلحت‌انديشي‌هاي غلط فردي است.
بازي تا دقيقه نود
وزير كشور سه روز پيش وقتي به برنامه نگاه يك شبكه اول سيما آمده بود، در پاسخ به اين سوال مجري نيز كه اگر اعتبارنامه خانم خالقي را به مجلس نفرستيد شما را استيضاح مي‌كنند، پاسخ داد كه «آن مهم نيست»! اما بر خلاف رحماني فضلي اصرار مطهري بر اين موضع نشان مي‌دهد كه استيضاح براي او خيلي مهم خواهد بود. اما آيا واقعا علي مطهري اين كار را خواهد كرد؟ حداقل در مجلس نهم بعيد است كه او موفق به اقدام شود. در اين مجلس او نه وقت چنداني دارد و نه همراهي زيادي با خود مي‌بيند. مجلس بعدي اما بزنگاه خوبي براي چنين استيضاحي خواهد بود. هم به لحاظ تركيب گرايش‌هاي نمايندگان و هم وقتي كه در اختيار دارد. علي مطهري دو بار پيش از اين، هم بر سر موضوع حجاب و «ساپورت‌پوش‌ها» و هم اتفاقي كه براي او در شيراز افتاد، نشان داد كه اين قابليت را دارد تا كاري را با وجود سر و صداي سياسي، به مراحل آخر برساند. او روحيه خود براي ادامه مسيري كه به آن اعتقاد دارد را در موضوعات ديگري مانند «حصر» و سوال از محمود احمدي‌نژاد در مجلس هشتم هم نشان داده است. همين سابقه يعني اينكه رحماني‌فضلي شايد بعد از هفتم اسفند روزهاي آرامي در پيش نداشته باشد. چرا كه تاكيد چندباره وزارت كشور بر استفاده از «همه ابزارهايش» جهت تغيير نظر شوراي نگهبان در اين باره به عبارتي ترجمه ديگر اين حرف است كه ديگر كاري از دست كسي برنمي‌آيد. در اين فضا همان طور كه وزارت كشور تنها توانسته موضع خود را با اين اقدام مشخص كند، علي مطهري و احتمالا خيلي از همكاران او در مجلس بعدي هم با استيضاح وزير كشور، موضع خود را در قبال اين تصميم روشن خواهند كرد. هر چند كه اين موضع موجب آمدن مينو خالقي به مجلس نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها