• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3514 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ ارديبهشت

رهبرمعظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران:

امريكا اخلال و خدعه مي كند تا سرمايه گذار خارجي با ايران معامله نكند

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (چهارشنبه) در آستانه روز كارگر در ديدار هزاران نفر از كارگران، با تجليل از وفاداري و ثبات قدم جامعه كارگري در قبال انقلاب و نظام، بر «حل مشكلات جامعه كارگري»، «تقويت توليد داخلي»، «ضرورت مقابله جدي با قاچاق كالا» و «ممنوعيت واردات كالاهاي داراي مشابه ايراني» تاكيد كردند و با اشاره به ادامه خصومت‌هاي امريكا افزودند: امريكايي‌هاي غير قابل اعتماد، با اصرار بر تحريم‌هاي مختلف ايران تلاش مي‌كنند با ايجاد «ايران‌هراسي»، عملا در راه تعاملات اقتصادي كشور با خارج، مانع تراشي كنند.
ايشان همچنين با اشاره به انتخابات مرحله دوم مجلس شوراي اسلامي در جمعه همين هفته، همه واجدان شرايط شركت در اين مرحله را، به حضور در انتخابات فراخواندند.
رهبر انقلاب با تشكر از زحمات و تلاش‌هاي جامعه كارگري كشور و اظهار ارادت نسبت به كارگران، كار و تلاش در جامعه را «ارزش» خواندند و گفتند: هر فردي كه در جامعه مشغول كار است؛ اعم از مسوول، وزير، استاد دانشگاه، دانشجو، طلبه، مدير و ديگران، به معناي عمومي كلمه كارگر است و در واقع، «توليد ارزش» مي‌كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه از ديدگاه اسلام، «بيكاري، تنبلي و وقت‌گذراني بيهوده»، ضد ارزش است، افزودند: بايد همه كساني كه در عرصه‌هاي مختلف مشغول كار هستند، علاوه بر بالا بردن كيفيت كار، حق آن كار را ادا و خود را وقف كار كنند.
رهبر انقلاب افزودند: هركسي در كشور مسووليتي پذيرفته است، بايد همه وقت و توان خود را به اداي صحيح آن مسووليت اختصاص دهد.
ايشان با اشاره به وفاداري و ثبات قدم جامعه كارگري نسبت به انقلاب و نظام اسلامي در طول ۳۷ سال گذشته خاطرنشان كردند: با وجود مشكلات معيشتي، كارگران هيچگاه به تبليغات ضد انقلاب اعتنا نكردند و در مقابل نظام نايستادند بلكه همواره مدافع نظام اسلامي بوده‌اند.
رهبر انقلاب با تشكر صميمانه از جامعه كارگري به‌دليل وفاداري و بصيرت در قبال مسائل انقلاب و نظام، به موضوع «وظايف كارگران، بنگاه‌هاي اقتصادي و مسوولان در اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي» پرداختند و گفتند: پيام اصلي «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» اين است كه مسوولان بايد براي يكايك بندهاي سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، برنامه‌ريزي و آنها را به‌صورت واقعي اجرا كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، در خصوص نقش و سهم كارگران در اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي خاطرنشان كردند: مهم‌ترين مسووليت كارگران در اين بخش، «درست، با كيفيت و با استحكام انجام دادنِ كار» است.
ايشان با تاكيد بر بالا رفتن كيفيت كار گفتند: از جمله مسائل مهمي كه در بالا رفتن كيفيت كار كارگران تاثير بسزايي دارد، جدي گرفتن موضوع «مهارت‌افزايي» و بالا بردن مهارت كارگران است كه دولت در اين زمينه مسووليت‌هاي مشخصي دارد.
رهبر انقلاب، يكي ديگر از مسائل تاثيرگذار و مهم در افزايش كيفيت كار را تامين امنيت شغلي كارگران دانستند و خاطرنشان كردند: تامين امنيت شغلي كارگران بر عهده مسوولان و همچنين كارفرمايان است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «تعطيلي كارگاه‌هاي توليدي» را از آفات بزرگ برشمردند و گفتند: برخي اوقات، تعطيلي كارگاه‌ها به‌دليل مشكلاتي همچون كمبود نقدينگي و امكانات يا فرسودگي تجهيزات است كه در اين موارد، كارفرما مقصر نيست و مسوولان مربوط در بخش صنعت و تجارت، بانك‌ها، مسوولان بخش فناوري و شركت‌هاي دانش‌بنيان، بايد به مسووليت خود عمل كنند.
ايشان افزودند: البته در موارد ديگري نيز به‌دليل سوءاستفاده برخي كارفرمايان و استفاده از وام‌ها و تسهيلات در بخش‌هايي همچون ساخت‌وساز به‌جاي توليد، كارگاه‌ها تعطيل مي‌شوند كه در اين موارد، بايد دستگاه قضايي، دولت و دستگاه‌هاي اطلاعاتي موضوع را به طور جدي پيگيري كنند.
رهبر انقلاب تاكيد كردند: كسي مخالف توليد ثروت نيست اما اين توليد ثروت نبايد به بهاي لگدمال شدن جامعه كارگري و اقشار محروم باشد.
ايشان، «ترويج محصول كارگر ايراني»، «سلامت محيط كار» و «افزايش سهم دستمزد در هزينه توليد» را از ديگر عوامل تاثيرگذار در افزايش كيفيت كار كارگران دانستند و تاكيد كردند: براي همه اين موارد، مي‌توان با استفاده از روش‌هاي صحيح و همچنين تجربيات كشورهاي ديگر، برنامه‌ريزي مناسب انجام داد تا هم انگيزه و كيفيت كار كارگران ارتقا يابد و هم كارفرمايان آسيب نبينند.
رهبر انقلاب در ادامه سخنان‌شان به تبيين حقوق كارفرمايان نيز پرداختند و تاكيد كردند: كارفرما و كارگر در منطق اسلام مكمل يكديگرند نه معارض و دشمن. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با قدرداني از كارفرماياني كه سرمايه‌شان را به جاي سرمايه‌گذاري بدون دغدغه در بانك‌ها، به ميدان توليد و كارآفريني مي‌آورند، افزودند: «همكاري صميمانه كارگران با كارفرمايان»، «تلاش مسوولان براي تسهيل سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف» و «فراهم كردن زمينه صادرات و دفاع از حقوق صادركنندگان در كشورهاي خارجي»، از جمله حقوق كارفرمايان است كه بايد رعايت شود.
ايشان در همين بحث به مسوولان خاطرنشان كردند: بايد بر سلامت و كيفيت كالاهاي صادراتي نظارت شود چرا كه صادر شدن اجناس و كالاهاي ناسالم و بي‌كيفيت، موجب بدنام شدن ايران و ضربه به صادرات كشور خواهد شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد فراوان بر «ارزش و اهميت توليد داخلي»، افزودند: توليد داخلي بايد به عنوان امري مقدس شناخته و حمايت از آن، يك «وظيفه» تلقي شود.
رهبر انقلاب، وارد كردن اجناسي را كه مشابه داخلي دارند، «مطلقا ممنوع» خواندند و افزودند: برخي فروشگاه‌ها مقيدند كه جز توليد داخلي نفروشند كه بايد به اين انسان‌هاي با غيرت، آفرين گفت.
ايشان افزودند: البته در برخي فروشگاه‌هاي عمدتا بزرگ و گاه وابسته به دستگاه‌هاي دولتي، همه اجناس، خارجي است كه اين كارِ زشت، عملا موجب بيكاري كارگر ايراني و بهبود وضع كارگر خارجي مي‌شود.
رهبر انقلاب با انتقاد از فرهنگ خريد كالاهاي خارجي و پز دادن با كالاهاي داراي نشان‌هاي خارجي گفتند: ما با دنيا تعامل داريم اما در عرصه‌هايي كه توليد داخلي داريم، وارد كردن و فروش و مصرف كالاهاي خارجي بايد به عنوان يك ضدارزش تبليغ و شناخته شود.
ايشان خاطرنشان كردند: البته در اين زمينه طرفدار افراط نيستم بلكه بايد با حكمت و تدبير عمل كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به عنوان يك مصداق، به قضيه وارد كردن خودروهاي امريكايي اشاره كردند و گفتند: خود امريكايي‌ها به علت مصرف زياد و سنگين بودن اين خودروها، رغبتي به خريد آنها ندارند؛ حالا در اين شرايط ما بياييم و از فلان كارخانه رو به ورشكستگي امريكا، خودرو وارد كنيم؟ اين جاي تعجب فراوان دارد.
ايشان افزودند: مديران و مسوولان محترم در مقابل فشارهاي پنهاني كه در اين زمينه‌ها وارد مي‌شود، بايستند و جدا نگذارند اين قبيل مسائل انجام شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با انتقاد از «واردات ميلياردي برخي لوازم غيرضروري»، به مشكل جدي قاچاق كالاها و اجناس به داخل اشاره و خاطرنشان كردند: به مسوولان دولت‌هاي مختلف، مكرر اين مساله را گوشزد كرده‌ام و آنها نيز مي‌گويند اگر تعرفه سنگين بگذاريم، قاچاق آن كالا بالا مي‌رود، اما اين دليل، پذيرفتني نيست.
ايشان قاچاق را بلايي بزرگ و سم توليد داخلي برشمردند و با انتقاد شديد از عدم برخورد جدي با اين مساله تاكيد كردند: بايد قوي‌ترين اشخاص را مامور اين كار كرد و دولت، ضمن تقويت دستگاه‌هاي ذي‌ربط، با قدرت با قاچاق سازمان‌يافته مقابله و برخورد كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: البته منظور از مبارزه با قاچاق كالا، مقابله با كوله‌برهاي ضعيفي كه در برخي مناطق اجناس كوچك را وارد مي‌كنند، نيست؛ بلكه منظور قاچاقچيان بزرگي است كه با ده‌ها و صدها كانتينر، اجناس قاچاق، وارد كشور مي‌كنند.
رهبر انقلاب همچنين در اشاره به يك مساله خيلي مهم در باب توليد داخلي گفتند: گاه جنسي مي‌تواند در داخل توليد شود اما وارد كنندگاني كه سودهاي كلان به دست مي‌آورند، با روش‌هاي مختلف از جمله «رشوه‌هاي سنگين، تهديد و حتي جنايت»، تلاش مي‌كنند جلوي توليد آن كالا را بگيرند.
ايشان تاكيد كردند: اين مسائل، بسيار مهم و امنيتي است و نبايد با آنها ساده برخورد كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه آسيب‌شناسي موانع رشد توليد داخلي، به نقد كساني پرداختند كه به بهانه كهنه بودن فناوري توليد محصولات داخلي، عملا راه ورود محصولات خارجي را به كشور هموار مي‌كنند.
ايشان گفتند: برخي مدافعان واردات خارجي هر جا در استدلال كم مي‌آورند، مي‌گويند فناوري خارجي، «پيشرفته» و فناوري داخلي، «قديمي» است؛ بسيار خوب اما چرا با اين همه استعداد و ذهن خلاق ايراني، اين مشكل را حل نمي‌كنيد؟
رهبر انقلاب سوال كردند: آيا ذهن ايراني كه مي‌تواند موشك را پس از مسافتي
دو هزار كيلومتري با خطايي كمتر از ۱۰ متر به هدف بزند، نمي‌تواند مشكل فناوري داخلي برخي عرصه‌ها از جمله صنعت خودرو را حل كند؟ پس چرا براي حل مشكلات به اين‌گونه جوانان مراجعه نمي‌كنيد؟
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: برخي پيشرفت‌هاي كشور محرمانه است و قابل بازگويي نيست وگرنه همه از استعداد جوانان اين سرزمين متعجب مي‌شوند.
رهبر انقلاب در جمع بندي اين بخش از سخنان‌شان افزودند: به جامعه كارگري، كارفرمايان و مسوولان دولتي خوش‌بين هستم اما واقعيت اين است كه كار در جاهايي مي‌لنگد و برخي علل و عوامل نمي‌گذارد تلاش‌ها به نتيجه لازم برسد، مسوولان تلاش كنند و با شناخت و رفع اين رخنه‌ها، شتاب حركت پيشرفت كشور را افزايش دهند.
ايشان تاكيد كردند: رسيدن ايران به قله رفيع تمدن اسلامي، شعار و رجزخواني نيست بلكه مستند به واقعيات، امكانات، ويژگي‌ها و ظرفيت‌هايي است كه توجه به آنها، زمينه‌ساز تحقق اين هدف خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: البته دشمن، همچنان دشمني و ايجاد مانع مي‌كند و در راس اين دشمني نيز امريكا و صهيونيسم قرار دارند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: امريكايي‌ها گاهي اوقات از دور گلايه مي‌كنند كه چرا نسبت به ما بدبين هستيد؟ خوب مسائلي را كه موجب بدبيني هستند، مي‌بينيم و نمي‌توانيم چشمان خود را بر روي آنها ببنديم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «انجام مبادلات بانكي با زحمت و كندي زياد و اخلال امريكايي‌ها در معاملات بانكي» را نمونه‌اي آشكار از زمينه‌هاي بدبيني برشمردند و گفتند: اكنون موضوع اختلال در معاملات بانكي را مسوولان نيز مي‌گويند اما چرا بانك‌هاي بزرگ دنيا حاضر به همكاري با ايران نيستند؟
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: علت آنكه بانك‌هاي بزرگ دنيا حاضر به همكاري با ايران نيستند، «ايران‌هراسي» است كه امريكايي‌ها ايجاد كرده و ادامه مي‌دهند.
ايشان تاكيد كردند: بارها گفته‌ام كه نمي‌توان به امريكايي‌ها اعتماد كرد و اكنون علت اين مساله در حال روشن شدن است.
 حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اينكه بر روي كاغذ مي‌نويسند و مي‌گويند «بانك‌ها با ايران معامله كنند» اما در عمل، به گونه ديگري اقدام مي‌شود تا «ايران‌هراسي» به وجود آيد، افزودند: امريكايي‌ها مي‌گويند ايران يك كشور حامي تروريسم است و ممكن است به علت حمايت از تروريسم، مورد تحريم قرار گيرد.
ايشان تاكيد كردند: اين مطالب چه پيامي را به بانك‌ها و طرف‌هاي خارجي منتقل مي‌كند؟ پيام اين مطالب اين است كه براي معامله با ايران اقدام نكنيد و در نتيجه، عملا بانك‌ها و سرمايه‌داران خارجي از تعامل با ايران به هراس مي‌افتند.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: البته درخصوص موضوع تروريسم، امريكايي‌ها از همه تروريست‌ها بدتر هستند و بر اساس اطلاعات موجود، همچنان به ترويست‌هاي نام و نشان‌دار كمك مي‌كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به يكي ديگر از شيوه‌هاي «ايران‌هراسي» دولت امريكا براي ممانعت عملي از همكاري بانك‌ها و سرمايه‌داران خارجي اشاره كردند و گفتند: آنها ادعا مي‌كنند كه دليل همكاري نكردن كشورهاي خارجي، اوضاع داخلي ايران است در حالي‌كه اكنون امن‌تر از ايران در منطقه وجود ندارد و شرايط داخلي ايران، از خود امريكا كه روزانه چندين نفر كشته مي‌شوند و حتي از كشورهاي اروپايي امن‌تر است و اوضاع داخلي ايران به كوري چشم دشمنان، بسيار خوب است.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد مكرر مقامات امريكايي بر حفظ شاكله و نظام تحريم‌هاي ايران را يكي ديگر از روش‌هاي صريح «ايران‌هراسي براي ممانعت از حضور سرمايه‌گذاران خارجي» برشمردند و خاطرنشان كردند: ما با چنين دشمني طرف هستيم و براي هر فعاليتي كه مي‌خواهيم انجام دهيم، بايد وجود اين دشمن را مفروض بگيريم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به پيشرفت جمهوري اسلامي ايران در
۳۷ سال گذشته، با وجود دشمني امريكا، تاكيد كردند: اگر اين دشمني تا صد سال ديگر هم ادامه داشته باشد، به كوري چشم آنها تا صد سال ديگر نيز پيشرفت خواهيم كرد.
ايشان افزودند: امريكا دشمن است؛ چه به روي او بياوريم، چه به روي او نياوريم؛ و چه بر زبان بياوريم و چه بر زبان نياوريم، اين دشمني‌ها تمام نخواهد شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، همه مسوولان سه قوه، دستگاه‌ها و نهادهاي انقلاب و همچنين آحاد مردم را به شناخت قدر و قدرت كشور و توانايي‌هاي آن، توصيه كردند و افزودند: ما همانند اميرالمومنين علي(ع) مظلوم اما قوي هستيم و اگر از توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي خود به بهترين، انساني‌ترين و اسلامي‌ترين شكل استفاده كنيم، قطعا بر همه موانع فايق خواهيم آمد. ايشان تاكيد كردند: راه ما هموار نيست اما سنگلاخ هم نيست و اگر به قدرت خود تكيه كنيم، حتما به موفقيت و پيشرفت‌هاي بيشتر خواهيم رسيد.
رهبر انقلاب در بخش پاياني سخنان خود به برگزاري مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در روز جمعه دهم ارديبهشت در برخي شهرها اشاره كردند و گفتند: اهميت مرحله دوم انتخابات كمتر از مرحله اول نيست و همه واجدان شرايط راي دادن، در انتخابات شركت كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: شركت در انتخابات تعيين‌كننده است زيرا اگر در پاي صندوق‌هاي راي حاضر نشويم، اين ميل و كشش و هويت به صندوق منتقل نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها