• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3514 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ ارديبهشت

معاون وزير امور خارجه:

از رياست‌جمهوري مادام‌العمر بشاراسد حمايت نمي‌كنيم

روز گذشته حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه در نشست تحولات سوريه و سناريوهاي پيش رو كه در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، شركت و به مجموعه‌اي از پرسش‌هاي موجود در اين پرونده پاسخ داد. به گزارش ايسنا، وي با اشاره به اهميت بحران سوريه براي نظام جمهوري اسلامي گفت: تحولات عراق و سوريه به هم پيوسته است چرا كه يكي از بازيگران فعال در سوريه وعراق، داعش است. هر زمان كه عمليات در سوريه گسترش مي‌يابد نيروهاي داعش به دنبال مامني وارد عراق مي‌شوند. در مقطعي در دو سه سال گذشته اين گروه‌هاي تروريستي در كمتر از ٥٠ كيلومتري مرزهاي ما بودند و اگر اقدام به موقع جمهوري اسلامي نبود حتما ما در نقطه آسيب‌پذيري قرار مي‌گرفتيم. در همين سال‌ها بخش‌هاي نظامي و امنيتي ما به اين نتيجه رسيدند كه در تحولات در داخل سوريه و تحركات داعش و حمايت بازيكنان و بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي برخي ناامني‌ها از سوي سوريه وارد عراق مي‌شود. اين ظرفيت فزاينده‌اي كه در عراق با وجود داعش از سوريه ايجاد شد امنيت ملي ما را هم با تهديد مواجه كرد و اگر هوشياري دستگاه‌هاي امنيتي نظامي و انتظامي ما نبود شايد امروز بايد از انفجار گروه‌هاي تروريستي در ايستگاه‌هاي متروي‌مان در تهران صحبت مي‌كرديم اما همه اينها 50 كيلومتر دور از مرزهاي ما متوقف شد و اجازه ورود اينها به كشور داده نشد. همه اين پيام را دريافت كردند كه جمهوري اسلامي ايران برخلاف ديگر بازيگران منطقه‌اي متحدين خود را رها نمي‌كند و در حمايت از آنها جدي است. ما همچنين از مردم سوريه براي اصلاحات سياسي حمايت كرديم و واقعيات سوريه را ناديده نگرفتيم در حالي‌كه بازيگراني كه به دنبال سرنگوني نظام سوريه بودند اجازه ندادند مردم سوريه مطالبات‌شان را دنبال كنند.
وي در بخش ديگري از اظهارات خود درباره آينده سوريه نيز تصريح كرد: بخش عمده‌اي از كشورهايي كه مي‌خواهند راجع به سوريه تصميم بگيرند هيچ اطلاعاتي از تحولات در اين كشور ندارند. در مقابل ايران، روسيه، چين و لبنان و حتي كشورهايي مثل مصر و الجزاير معتقدند كه نبايد در نيويورك، مونيخ و وين راجع به سوريه تصميم گرفته شود بلكه مردم سوريه بايد اين كار را انجام دهند. ما نبايد سرگرم اين شويم كه آينده سوريه با بشاراسد يا بدون بشاراسد خواهد بود و بعد ببينيم كه سوريه تجزيه شد. نكته مهم ديگر تعيين وضعيت بازيگران غيردولتي است كه امروز در مقابل داعش‌ و جبهه النصره سوريه را به مسيري مي‌برند كه براي ما تهديد است و ما زماني مي‌توانيم از آينده سوريه صحبت كنيم كه در جهت جلوگيري از تجزيه سوريه و مبارزه با تروريسم به نتيجه‌اي رسيده باشيم.
معاون وزير امور خارجه درباره علت اعزام نيروهاي ارتش به سوريه نيز خاطرنشان كرد: ما از ابتداي تحولات در سوريه به درخواست رسمي دولت اين كشور نيروهاي مستشاري مان را صرفا براي مبارزه با تروريسم به سوريه فرستاديم تا از سرنگوني بشاراسد توسط تروريست‌ها جلوگيري كنند و منطقه و امنيت ملي ما را بيش از اين به مخاطره نيندازند. هرچه تحولات و نيازها بيشتر شد تعداد نيروهاي مستشاري ما افزايش يافت. در مقطع كنوني هيچ نيروي رزمنده و جنگجويي وارد سوريه نشده‌اند بلكه همان مستشاراني كه از سپاه به سوريه مي‌رفتند حالا از بخشي از نيروهاي مستشاري زبده ارتش وارد سوريه شده‌اند و در مقاطعي به دليل نزديكي آنها به صحنه عمليات گاهي با شهادت‌شان مواجه مي‌شويم. بخشي از اين نيروها هم نيروهاي مدافع حرم هستند كه اگر كمك آنها نبود شايد امروز اثري از اماكن ديني و مذهبي در سوريه باقي نمي‌ماند.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از اعزام نيروهاي نظامي، جنگجو و رزمنده به سوريه اجتناب كرده، تصريح كرد: حتما اگر نياز باشد نيروي مستشاري بيشتري بر‌اي مباززه با تروريسم به سوريه اعزام خواهيم كرد و البته خوش‌بين هستيم چنانكه ديگر بازيگران صادقانه به حل بحران سياسي سوريه كمك كنند در دو مسير آتش بس و گفت‌وگوي سياسي به موازات مبارزه با تروريست روند سياسي در سوريه هم پيش برود و مردم سوريه براي آينده سياسي خودشان تصميم مي‌گيرند.
معاون عربي و آفريقاي وزيرامور خارجه با بيان اينكه بحران سوريه از حمله مسلحانه به نماز جمعه در شهر مرزي درعا آغاز شد تصريح كرد: طبيعتا نظام سياسي حاكم در سوريه خود را براي ورود به اين مرحله آماده نكرده بود. ضمن اينكه مهندسي و طراحي بحران در سوريه از يك شهر مرزي آغاز شد در حاليكه انقلاب‌ها در تونس، يمن و بحرين همه از ميداني بزرگ در پايتخت و با اطلاع‌رساني در محيط‌هاي سايبري صورت گرفته بود جوانان، دانشجويان و زنان نقش مهمي ايفا مي‌كردند اما در سوريه خبري از اين الگوهاي مشترك در منطقه كه تحت عنوان بيداري اسلامي و بهار عربي انجام مي‌شد نبود و حكومت سوريه هم ناچار شد با سلاح وارد عمل شود كه طبيعتا اين امرباعث تشديد حملات نامناسبي شد كه از بيرون به اين كشور تحميل شده بود.
وي درباره حمايت ايران از بشار اسد نيز گفت: شايد خيلي عقلاني نباشد كه ما روي بشار اسد معامله كنيم، در حالي كه جايگزين مناسبي براي او ديده نشده است. طبيعتا ما از اين ايده كه بشار اسد به رييس‌جمهور مادام‌العمر در سوريه تبديل شود حمايت نمي‌كنيم. ما معتقديم سوريه معضلات ديگري هم دارد از جمله اينكه تكليف تروريست‌ها معلوم نشده است.
اين ديپلمات ارشد ايراني افزود: پروسه سياسي در سوريه بايد نقش قوام‌بخشي در ايجاد ساختارهاي جديد سياسي در سوريه داشته باشد. طبعا سوريه در قانون اساسي جديد به دنبال نظام تك حزبي نيست و اين قانون حتماً با راي مردم تصويب خواهد شد و آينده سوريه بر اين مبنا رقم مي‌خورد. با اين همه معضل نمي‌توان گفت كه تنها با كنار رفتن بشار اسد همه مشكلات حل مي‌شود.
معاون وزير امور خارجه در پايان با بيان اينكه ممكن است حكومت سوريه در طول مدت بحران دچار خطاها و اشتباهاتي شده بود، در عين حال گفت: اين بدان معنا نيست كه سياستي كه در سوريه دنبال شده سياست غلطي است. بلكه ما معتقديم راهكار سياسي و روش دموكراتيك تنها راه برون‌رفت سوريه از اين معضل است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها