سخنراني سردبير اسبق نشريه «كايه دو سينما» در خانه سينما
درونمايههاي سينماي مستقل
ميشل فرودون، منتقد سينما و سردبير اسبق نشريه «كايه دو سينما» با موضوع
« درونمايههاي سينماي مستقل» در خانه سينماي ايران سخنراني كرد. ميشل فرودون، منتقد سينما و سردبير اسبق نشريه «كايه دو سينما» عصر روز ششم دي ماه به همت انجمن تهيهكنندگان سينماي مستند ايران با موضوع «درونمايههاي سينماي مستقل» در خانه سينماي ايران سخنراني كرد. در اين جلسه كه با حضور جمع كثيري از سينماگران، به ويژه اهالي سينماي مستند در تالار سيفالله داد خانه سينما تشكيل شد تجربه و نظريههاي «سينماي مستقل» در سه كشور امريكا، چين و فرانسه مورد بررسي قرار گرفت. در ابتداي جلسه محمد مهدي عسگرپور، مديرعامل خانه سينما به پيشينه سينماي مستقل اشاره كرد و گفت: سينماي مستقل قبل از انقلاب و پس از آن، واژهيي پر مصرف در صنعت سينماي ايران بوده در حالي كه هيچ تعريف خاصي در به كار بردن اين واژه وجود نداشته است. او افزود: به نظر من به كارگيري اين واژه در سينماي ايران برگرفته از بعضي واكنشها در سينماي داخلي بوده است. اين واژه در ساير كشورهاي دنيا بسته به نوع حمايتها يا حضور بعضي فيلمسازان يا سبكهاي فيلمسازي معنا پيدا كرده است. در ايران حضور بالقوه دولت در اركان فيلمسازي، حضور سينماي مستقل را بيمعنا كرده است چراكه گاهي حضور سرمايههاي غير دولتي در ساخت فيلمها، معناي سينماي مستقل را متبادر ميكند ولي اين تعريف هم ميتواند مكررا به دليل ساختار فرهنگي و اقتصادي تغيير فرم دهد. سعيد رشتيان، رييس هياتمديره انجمن تهيهكنندگان سينماي مستند ايران نيز عنوان كرد: پيش از اين و در چارچوب جشنواره سينما حقيقت، ما از برگزاري يكسري از كارگاههاي آموزشي حمايت كرده بوديم. اين جلسه در نوع خود براي ما تازگي داشت و حاصل پيگيريهايي در بخش غير دولتي بود و انجمن تهيهكنندگان سينماي مستند با ياري خانه سينما توانست آن را برگزار كند. او افزود: البته در انتخاب موضوع جلسه (درونمايههاي سينماي مستقل)، سخنران خود پيشنهاددهنده اصلي بود و ما هم آن را براي سينماي مستند و كل سينما ايران مفيد و كاربردي ديديم. برخي مباحث عنوان شده از سوي آقاي فرودون خيلي به مسائل و مشكلات سينماي امروز ما نزديك بود. فكر ميكنم مهمترين تاكيد ايشان اين بود كه در كنار تمام تفاوتها سعي كنيد همگرايي را در سينماي ايران و بزرگي و وحدت را در كل سينما حفظ كنيد. به نظر من اين مساله بسيار مهمي است و ما در داخل كشور با عوارض آن مواجهيم يعني در كنار حضور سليقهها و فضاهاي كاري بسيار متنوع، منازعات را كنار بگذاريم و سعي كنيم كه سينما را پاره پاره نكنيم، سعي كنيم بدنه سينمايمان بزرگ و بزرگتر شود. از ديد من اين نكته حايز اهميتي بود كه آقاي فرودون به عنوان يك مساله مهم در سينماي جهان به آن اشاره كردند.