• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3517 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ ارديبهشت

پس از 54 سال رييس‌جمهور كره به تهران آمد

بانوي قدرت، فرزند توسعه

گروه سياسي| فرش قرمز زير پاي «بانوي قدرت». طلسمي كه پس از 54 سال با ورود «پارك گئون هاي» به تهران مي‌شكند، دستاوردي ديگر در دوران پسابرجام است تا سال نود و پنج به سال گنج، براي دولت يازدهم تبديل شود. از نخستين روزهاي امسال، تهران ترافيك سنگيني از حضور هيات‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي به خود ديد. كشورهاي آسيايي، اروپايي، امريكايي و حتي آفريقايي يك به يك روي ريل برجام سفر آغاز كرده، تا فاصله‌هاي چندين ساله‌ ناشي از بي‌تدبيري‌ها را در دولت تدبير به حداقل برسانند. اما در ميان تمامي اين كشورها، فاصله كره‌ جنوبي با ايران بسيار چشمگيرتر از سايرين است. ايران و كره دو كشور آسيايي كه روابط ديپلماتيك خود را از سال 1962 ميلادي آغاز كرده‌اند، تاكنون ديداري در سطح روساي جمهور دو كشور نداشته‌اند. تاريخ آخرين ديداري هم كه با حضور مسوول بلندپايه اين كشور در تهران انجام شد، به ماه‌هاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌رسد. ديروز بانوي كره با ورود به تهران باطل‌كننده اين طلسم بود. پارك گئون‌هاي فرزند پارك چونگ هي، معمار توسعه اقتصادي است مردي كه در دوران استعمار ژاپن، به دنيا آمد اما كمي بعدتر و با استقلال كره از اين كشور، توانست به رياست‌جمهوري اين كشور برسد، در دوران حكومتش، كره را به يك جامعه سرمايه‌داري پويا تبديل كرد. پارك گئون‌هاي فرزند همان پدر است، فرزند توسعه. رييس‌جمهوري كه حالا يازدهمين اقتصاد جهان و چهارمين اقتصاد بزرگ آسيا را در دست رهبري دارد، در صدر هيات عاليرتبه اقتصادي وارد تهران مي‌شود تا هدفمندترين گام دوران پسا برجام هم برداشته شود. كره جنوبي در حال حاضر در زمينه‌هايي نظير استفاده از اينترنت، ساخت كشتي و توليد سرانه فولاد در سال نيز در جايگاه نخستين كشورهاي دنيا ايستاده است.
اهداف و برنامه‌هاي سفر
رييس‌جمهوري كره جنوبي با بزرگ‌ترين هيات اقتصادي كه شامل ۲۳۶ سرمايه‌گذار و كارآفرين دولتي و بخش خصوصي اين كشور است وارد ايران شد تا سرمايه‌گذاري و توليد مشترك و نيز انتقال فناوري را با همتايان ايراني مورد بحث قرار دهند. با اين تعداد از سرمايه‌گذاران در تهران، بايد اقتصاد را هدف اصلي از اين سفر ناميد. ايران و كره كه ديرزماني‌ است تنها رابطه‌هاي تجاري در سطح دو كشور را حفظ كرده‌اند اكنون به مرحله‌ جديدي قدم برمي‌دارند. ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران چند سالي مي‌شود كه فضا را براي حضور و سرمايه‌گذاري كشورهاي صنعتي فراهم كرده است. فضايي كه با اجرايي شدن برجام و با سفرهاي پي در پي كشورهاي صنعتي كه هر كدام به امضاي چندين توافقنامه اقتصادي با ايران انجاميد، بيشتر شفاف شده، ديگر بنا ندارد كه ادامه‌دهنده روابط تجاري سنتي باشد. دولت يازدهم، طبق رسالتي كه در دوران توافق از خود بر جاي گذاشت، به دنبال سرمايه‌گذاري، انتقال فناوري، توليد و صادرات مشترك است. رييس‌جمهوري كره جنوبي با ورود به ايران و پس از ديدار با حسن روحاني، در نشست مشترك فعالان اقتصادي و كارآفرينان دو كشور حضور خواهد يافت كه اين امر به قطع، پشتوانه مهمي براي تقويت ارتباط بخش‌هاي خصوصي خواهد بود. همچنين گفته مي‌شود كه در طول اين ديدارها، همچون ساير سفرهاي مقامات كشورهايي كه با اجرايي شدن برجام خود را براي سرمايه‌گذاري در ايران آماده كرده‌اند، موافقتنامه‌هاي بانكي به ارزش حداقل هشت ميليارد يورو و همچنين بيمه‌هاي صادراتي به ارزش پنج ميليارد يورو به امضاي مقامات ارشد دو كشور خواهد رسيد و روابط بانكي و مالي نيز وارد دوران جديدي خواهد شد. نكته مهم اين است كه اين حجم اعتباري ارتباطي به خريد يا واردات كالا به ايران ندارد؛ بلكه در پروژه‌هاي توسعه زيربنايي، راه، پتروشيمي، بهداشت، فناوري و توليد و خدمات اختصاص خواهد يافت. موافقتنامه حمل و نقل دريايي در حالي به امضا مي‌رسد كه طي هفته‌هاي اخير اولين كشتي محصولات صادراتي ايران بعد از سال‌ها تحريم در بنادر كره جنوبي پهلو گرفت. همزمان با سفر رييس‌جمهور كره جنوبي به كشورمان، واردات ميعانات نفتي اين كشور از تهران تا ده برابر افزايش يافت و به 300 هزار بشكه در روز رسيد. همچنين واردات صد هزار بشكه‌اي نفت خام اين كشور از تهران به زودي به دو برابر افزايش خواهد يافت. اما آنچه كه به اهميت سفر رييس‌جمهور كره جنوبي به ايران مي‌افزايد، تاثير آن در مناسبات اقتصادي و بين‌المللي با ساير كشورها، از جمله چين، كشورهاي حوزه آ-س-آن، اروپا و حتي سفر آينده مقامات ارشد ژاپن به جمهوري اسلامي ايران خواهد بود كه براي اقتصاد ملي شرايط رقابت در تجارت خارجي را تسهيل مي‌كند.
رايزني مسائل موشكي
اما موضوع ديگري كه درباره چرايي اهميت سفر خانم رييس‌جمهور به ايران از سوي يك رسانه امريكايي عنوان شده، رايزني‌ در خصوص مسائل موشكي است. در اين گزارش آمده است: «پيش‌بيني مي‌شود رييس‌جمهور كره جنوبي در سفر به تهران و ديدار با رييس‌جمهوري و ديگر مقامات ارشد كشورمان نظر تهران را براي همكاري در جهت حل و فصل بحران فعاليت‌هاي اخير موشكي و هسته‌اي كره شمالي جلب كند. رسانه‌هاي كره جنوبي نيز در همين راستا اعلام كرده‌اند كه دفتر رييس‌جمهور اين كشور تلاش مي‌كند تا خانم پارك در اين سفر با رهبر كشورمان نيز ديدار و گفت‌وگو كند. به گفته اين رسانه‌ها پارك به دنبال آن است تا نگراني كشورش را از بابت فعاليت‌هاي موشكي و هسته‌اي كره شمالي با مقامات تهران در ميان بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون