• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3517 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ ارديبهشت

مسوولان مجلس منتخبان جديد را براي نخستين جلسه آشنايي به بهارستان فراخواندند

18ارديبهشت، شروع غير رسمي منتخبان «جديد» پارلمان

 يك روز، يك ساعت، يك جمع و دو جلسه. منتخبان ليست اميد مجلس دهم صبح روز شنبه كجا خواهند بود؟ در ساختمان رايزن يا بهارستان؟ دو جلسه همزمان شايد نخستين مشكل مجلس دهم، كمتر از يك ماه قبل از تشكيل آن باشد. روز جمعه منتخبان ليست اميد خبر دادند كه قرار است صبح روز 18 ارديبهشت‌ماه در ساختمان رايزن در نياوران دور هم جمع شوند و نخستين جلسه عمومي خود را برگزار كنند. طبق قرار قبلي هم رونمايي از اساسنامه فراكسيون اميد يكي از دستور كارهاي اصلي اين جلسه بود. دو روز بعد از اين اعلام عمومي اما جلسه‌اي ديگر براي نمايندگان منتخب تدارك ديده شد؛ جلسه‌اي در ساختمان بهارستان با دعوت روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي. جلسه‌اي درست در همان روز و همان ساعت. اين همزماني اصلا براي اصولگرايان و حتي بخشي از منتخبين مستقل مجلس دهم دردسرساز نيست. آنها نه به جلسه ديگر دعوت شده بودند و نه قرار بود به آنجا بروند. اما طيف رقيب آنها، يعني اصلاح‌طلبان و هواداران دولت حالا ميان شمال شهر و جنوب پايتخت مردد مانده‌اند؛ اينكه نهايتا ساعت 8 صبح شنبه، 18 ارديبهشت ماه حضور در ساختمان رايزن را انتخاب كنند يا به ضيافت بهارستان بروند. اين انتخابي نيست كه اين عده بتوانند به سادگي پاسخ آن را پيدا كنند.
 اعتماد به نفس براي نخستين صف‌آرايي
جلسه روز 18 ارديبهشت براي ليست اميد شايد قدري شبيه لحظه تولد يك جريان سياسي بود؛ جرياني براي حضور در مجلس دهم. اين تمام ماجرا نيست. در روزهايي كه جريان‌هاي سياسي مختلف عمدتا خود رابرنده اصلي انتخابات مجلس دهم مي‌دانند، اين گردانندگان ليست اميد بودند كه تن به نخستين صف‌كشي رسمي و علني دادند. هر چند قبل از آن اصولگرايان نيز جلسه‌اي با منتخبين دور اول خود برگزار كرده بودند اما آن جلسه نه عمومي بود و نه علني. به همين دليل هم هيچگاه تعداد دقيق شركت‌كنندگان در آن مشخص نشد تا بدين‌ترتيب وزن كمي منتخبين اصولگراي دور اول انتخابات هم نامشخص باقي بماند. ليست اميد خود رابرنده انتخابات مجلس دهم معرفي كرده و حالا قصد دارد تا با برگزاري نخستين صحنه‌آرايي رسمي و علني، اعتماد به نفس خود را براي اين ادعا ثابت كند. اهميت همايش روز 18 ارديبهشت فهرست اميد بيش از هر چيز در آنجايي است كه چهره‌هاي منتسب به اين جريان براي نخستين بار در يك قاب به تصوير كشيده مي‌شوند و به شمارش مي‌آيند. در كنار اين هم باز اين جريان خواسته تا با پيش كشيدن موضوع رونمايي از اساسنامه نخستين جرياني باشد كه به صورت رسمي به سمت تشكيل يك فراكسيون سياسي در مجلس دهم خيز برمي‌دارد. به جز اينها تركيب مهمانان اين جلسه هم مي‌توانست قدري خط و ربط و حتي سياست‌هاي كلي فراكسيون اميد را براي مجلس دهم قابل ارزيابي كند. اين لحظه حياتي را شايد مي‌شد به شكلي آغاز دور جديد حركت فهرست اميد بعد از پايان انتخابات دانست. آغاز ماموريت اصلي چهره‌هاي اين جريان در مجلس دهم. با اين وجود آيا اما و اگرهاي جلسه همزمان بهارستان با شكل و محتواي اين جلسه چه خواهد كرد، هنوز معلوم نيست.
زمينه تعويق جلسه سه‌شنبه اصولگرايان
ساعت 8 صبح روز شنبه، 18 ارديبهشت ماه، منتخبين فهرست اميد دعوتنامه ديگري هم براي يك جلسه مهم دارند. دعوتنامه‌اي كه براي همه 289 منتخب مجلس بعدي صادر شده است. دو روز بعد از اعلام رسمي زمان و مكان جلسه فهرست اميد، روابط عمومي مجلس تمام منتخبين دوره دهم را به بهارستان فراخواند تا براي جلسه‌اي كه گفته مي‌شود «اداري» و «غير سياسي» خواهد بود ميزبان چهره‌هاي پيروز هفتم اسفند و دهم ارديبهشت باشد. اما همين نشست باعث لغو جلسه ديگري مي‌شود؛ جلسه منتخبان اصولگراي مجلس دهم. اين جلسه كه به گفته نقوي حسيني قرار بود روز سه شنبه برگزار شود، به دليل همين دعوت روابط عمومي مجلس لغو مي‌شود تا به قول نماينده ورامين «به پس از برگزاري نشست منتخبان مجلس دهم در هفته آينده» موكول شود. هر چند زمان آن هنوز مشخص نشده اما معلوم نيست جلسه‌اي كه نه پيش از آن به صورت عمومي خبر برگزاري‌اش اعلام شده بود و نه به لحاظ زمان با جلسه بهارستان تداخل داشت چرا اين‌گونه لغو و به بعد از جلسه عمومي منتخبان موكول مي‌شود. مسوولان مجلس اما درباره اينكه چرا اين جلسه درست همزمان با جلسه ليست اميد و آن هم دو روز بعد از آنكه منتخبان ليست اميد براي همايش خود خبررساني كرده‌اند تشكيل شده است، مي‌گويند كه مجلس چاره‌ ديگري جز انتخاب اين تاريخ نداشت. چرا كه بعد از روزهاي يكشنبه تا سه‌شنبه درگير جلسات علني خواهد بود. اما حالا سوال اينجاست كه نتيجه اين همزماني‌ها چه خواهد شد؟
درخواست متقابل براي تعويق جلسات
مسوولان مجلس گفته‌اند كه در حال رايزني با اصلاح‌طلبان هستند تا بلكه زمان جلسه ليست اميد به تعويق بيفتد. خواسته‌اي كه به نظر مي‌رسد اعضاي فهرست اميد هم به طور متقابل از مسوولان مجلس داشته باشند. چرا كه ديروز نايب‌رييس كميته اجرايي نشست هم‌انديشي منتخبان ليست اميد با اشاره به اينكه ممكن است همزماني برنامه مجلس با برنامه منتخبان ليست اميد از روي بي‌اطلاعي يا عدم دريافت اخبار، انجام شده باشد در گفت‌وگو با ايرنا اظهار اميدواري كرد: «با اقداماتي كه در حال انجام است در فضاي تعاملي و دوستانه ترتيباتي اتخاذ كنيم كه دوستان برنامه خود را به وقت ديگري موكول كنند. »
مهرداد محمدي همچنين تاكيد كرده كه «برنامه‌ريزي براي برگزاري اين نشست از حدود يك ماه قبل آغاز شد و پس از تعطيلات فروردين جلسات مداومي در اين راستا برگزار شده و زمان برگزاري اين نشست از قبل مشخص شده بود.» زماني كه مسوولان مجلس مي‌گويند در جلسه بهارستان ميزبان برخي ديگر از چهره‌هاي دولتي خواهند بود. محمدي همچنين گفته كه «ما كاملا بعيد مي‌دانيم كه عزيزان مجلس بخواهند با همزماني برنامه خود با نشست منتخبين ليست اميد، هر دو نشست را تحت‌الشعاع قرار دهند. » اما براي جلوگيري از اين اتفاق، يعني تحت‌الشعاع قرار گرفتن متقابل اين دو جلسه از يكديگر، تا حالا هيچ نشاني از لغو و تعويق يكي از آنها به چشم نمي‌خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون