• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3517 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ ارديبهشت

نمايندگان زن مجلس آينده بايد به دنبال كدام مطالبات بروند؟

18 زن نماينده مجلس آينده، نشانه‌اي از يك ركورد تازه در تاريخ مجلس شوراي اسلامي هستند. زناني كه مانند باقي نمايندگان مطالبه‌گر حقوق مردم هستند و در اين ميان جمعيت زنان ايراني، نگاهي خاص و دقيق‌تر به آنها دارند. به همين بهانه سراغ زنان فعال در حوزه‌هاي مختلف رفتيم و از آنها پرسيديم؛ اين زنان نماينده در مجلس آينده، براي پيگيري مطالبات زنان موكل خود بايد چه كنند و چه برنامه‌اي داشته باشند؟

 

مسووليت ‌پذير باشند و پاسخگو مهشيد ميرمعزي

مترجم

روز انتخابات در حوزه قزوين بودم و روي برگه نام يك خانم را نوشتم. خانمي كه بغل دستم بود، پرسيد چرا به اين خانم راي مي‌دهي و گفتم، چون زن است و حداقل ممكن است حق من را ضايع نكند. نه اينكه من به اين جداسازي‌هاي زن و مرد اعتقاد داشته باشم، نه. اما مي‌دانم و مطمئنم كه طبيعت زنانه، مادرانه، حس مسووليت‌پذيري بيشتري دارد و مي‌تواند با همين مسووليت‌پذيري تغييرات مهمي را ايجاد كند. حالا هم باز نمي‌خواهم جداسازي كنم و بگويم نماينده زن و مرد با يكديگر فرق دارند، نه. نماينده مجلس بايد پيگير حقوق همه باشد، اما حالا اين زنان مي‌توانند نقش مهم‌تر و تاثيرگذارتري داشته باشند. آنها به حكم طبيعت خود مي‌توانند در روند رفتاري نمايندگان مجلس تغيير ايجاد كنند. مي‌توانند پاي قول‌هايي كه قبل از راي آوردن دادند بايستند. براي رسيدن به نتيجه اقدام و تلاش كنند و در نهايت به مردم توضيح دهند. شفاف باشند و اگر هم اشتباهي كردند، اشتباه را بپذيرند و عذرخواهي كنند. اگر نمايندگان زن، رفتاري متفاوت در پيش بگيرند و مسووليت‌پذير و پاسخگو باشند، باقي نمايندگان هم از اين رفتار متفاوت و درست درس مي‌گيرند و همين، يك تغيير مهم است. نكته ديگر اينكه نمايندگان زن مجلس آينده، مراقب باشند كه شبيه نمايندگان زن مجلس گذشته نشوند كه در بعضي موارد تصويب قانون كه براي زنان مشكل ايجاد مي‌كرد، جلوتر از نمايندگان مرد و مدافع مشكلات قانوني بودند.

 

نياز به آموزش و فرهنگ‌سازي

نگار اسكندرفر

مدير موسسه فرهنگي و هنري كارنامه

جنسيت در برنامه‌ريزي يك نماينده، نبايد عاملي تعيين‌كننده باشد. زن و مرد، فرقي ندارند و در مجلس آينده و نمايندگان اين مجلس، بايد اهميت اول را در رفع مشكلاتي بگذارند كه جامعه ايراني درگير آن است. مهم‌ترين اين مشكلات، فرهنگ‌سازي و آموزش است. جامعه ايراني از نظر فرهنگ‌ و آموزش‌فرهنگي، مشكلات بسيار زيادي دارد. آموزش يك زندگي خوب، آموزش رعايت بهداشت، آموزش احترام به ديگران، آموزش رفتار شهروندي و مسوولانه و... تمام مواردي از اين دست، مهم‌ترين نياز اين روزهاي سرزمين ما است. براي همين است كه من فكر مي‌كنم، فارغ از زن و مرد بودن، هر نماينده‌اي كه مسوولانه و درست به جامعه ايراني و مشكلاتش نگاه كند و براي رفع اين مشكلات فرهنگي، برنامه تازه داشته باشد و موفق شود چنين آموزشي را در هر سني، با وضع قوانين، اجرا كند، مسوولانه به رايي كه مردم به او داده‌اند عمل كرده و در مجلس موفق خواهد بود.

 

پيگير مطالبات اجتماعي و حقوقي زنان

شهربانو اماني
نماينده سابق مجلس


حضور 18 نفره زنان در مجلس آينده يك ركورد كمي است كه با رفتار و برنامه‌هاي اين نمايندگان مي‌تواند تبديل به يك ركورد كيفي در تاريخ مجلس شود. نمايندگان زن مجلس آينده، مي‌توانند با رفتار متفاوت و مطالبه‌گرانه و حضور در هيات‌رييسه موقت و هيات‌رييسه دايمي مجلس، آغاز كنند. مطالبات زنان ايراني، روشن و شفاف است. خواست‌هاي اجتماعي و حقوقي زنان مشخص است و در راستاي قوانيني است كه سال‌هاي سال است براي زنان دست و پاگير بوده و نمايندگان زن مجلس آينده مي‌توانند اين قوانين را به نفع خواست زنان اصلاح كنند. تبعيض در اشتغال و تحصيل، يكي از مهم‌ترين مشكلات زنان است و نمايندگان زن مي‌توانند با بررسي اين مشكلات و قوانيني كه آنها را ايجاد كرده‌اند، مطالبات روي زمين مانده را مرتفع كنند. قوانين بايد در جهت اصلاح وضعيت شغلي و اجتماعي زناني باشد كه با تجارب گران‌سنگ، همچنان در محيط‌هاي مديريتي در سطح پايين‌تر قرار مي‌گيرند. وضعيت اشتغال زنان جوان دانش‌آموخته هم مساله مهم ديگري است كه نمايندگان مجلس آينده بايد به آن توجه كنند. در كنار اين توجه ويژه زنان نماينده مجلس، نمايندگان مرد هم بايد اين موضوع را مدنظر قرار بدهند كه نيمي از جمعيت راي‌دهندگان به آنها، زنان بوده‌اند و مديون راي موكلين زن خود هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون