• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3536 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۶ خرداد

محمدرضا خاتمي:

روحانی نامزد اصلاح‌طلبان براي 96 است

محمدرضا خاتمي، فعال سياسي اصلاح‌طلب و نايب‌رييس مجلس ششم از چهره‌هايي است كه پس از دوم خرداد سال 76 تاكنون همواره در تصميمات جمعي اصلاح‌طلبان وزن قابل توجهي داشته است. او روز گذشته در گفت‌وگويي با ايرنا به تحليل وضعيت موجود و آينده سياسي دولت و جريانات سياسي پرداخت.
محمدرضا خاتمي درباره موضوع عبور اصلاح‌طلبان از روحاني يا تداوم حمايت از او در انتخابات سال 96 كه اين روزها از سوي رقيب اصلاح‌طلبان تكرار مي‌شود موضع‌گيري شفافي داشت و گفت: در نشست و برخاست‌هايي كه با نحله‌هاي مختلف اصلاحات دارم مي‌بينم همه اين افراد از شخص آقاي روحاني رضايت دارند و معقتدند ايشان حتي فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. البته ما انتقاداتي به برخي عملكردهاي دولت يازدهم داريم ولي نامزدمان براي انتخابات دوره دوازدهم رياست‌جمهوري شخص آقاي روحاني است. اصلاح‌طلبان به جد معتقدند بايد با تمام قوا پشت سر دولت بايستند تا برنامه‌هاي خود را پيش برد چرا كه برنامه‌هاي دولت را قبول دارند و آن را باعث نجات كشور مي‌دانند. آقاي روحاني و دولتش هم در مجموع نشان دادند كه واقعا به اين شعارها تعهد و پايداري دارند. اصلاح‌طلبان كمبودها و موانع كار روحاني را مي‌دانند. آنها واقفند كه اگر يك روز روحاني شعار رفع حصر داد ولي تاكنون موفق به آن نشده است چه موانع محكمي سر راه وي وجود دارد. همچنين مطلعند كه شعار تحول در دانشگاه رييس‌جمهور با مجلسي همراه شد كه به وي اجازه انتخاب وزير مورد نظرش را نداد. يا تركيبي از شوراي عالي انقلاب فرهنگي وجود داشت كه در مقابل برنامه‌هاي وي مي‌ايستاد. با عوض شدن مجلس، اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي عوض مي‌شوند و دست روحاني براي اجراي برنامه‌هايش بازتر خواهد شد. توقع اصلاح‌طلبان اين است حال كه مردم راه را باز كرده و موانع زيادي را از پيش پاي دولت برداشته‌اند، روحاني در اين يك سال باقي مانده پيشرفت قابل توجهي در تحقق وعده‌هاي خود داشته باشد.  او در ادامه گفت اما به هيچ عنوان در جريان اصلاحات، جدايي و عدم حمايت از دولت جايگاهي ندارد. چرا كه هم ما و هم دولت واقفيم كه شرايط كشور بسيار خطيرتر از آني است كه بخواهيم با يكديگر رقابت يا از دولت عبور كنيم.
وي افزود: رمز موفقيت دولت و جريان اصلاحات از سال 92 به اين سو، اجماع و ائتلاف با هم بوده است؛ تا اطلاع ثانوي كه كمتر از 6 سال نيز طول نمي‌كشد چنين اتحادي پابرجا خواهد بود. با خوشحالي بايد بگويم نه تنها اصلاح‌طلبان از دولت جدا نشده‌اند بلكه تلاش اين دو باعث جذب بسياري از اصولگرايان به ائتلاف اميد شده است.
خاتمي با اشاره به اينكه آقاي روحاني بايد برنامه‌هايش را به جد اجرا كند، گفت: وي به قول معروف بايد سنگ‌هايش را با مديران اجرايي وابكند. به طور مثال به وزير اقتصاد، صنعت، ارشاد، بهداشت، آموزش عالي، آموزش و پرورش و همه بگويد اين موارد برنامه من است آيا مي‌توانيد آنها را عملي كنيد يا خير. ديگر مانع مجلس هم وجود ندارد و موانع بيروني تا حد زيادي برداشته شده‌اند. اگر اعضاي كابينه توان اجراي اين برنامه‌ها را نداشته باشند يا اصلا برخي شان اين برنامه‌ها را قبول ندارند تغيير حتما بايد اجرا شود. اما ممكن است آنها مجريان خوبي براي اين برنامه‌ها باشند و نيازي به تغيير كابينه نباشد.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تغيير در كابينه را پيام مثبتي به جامعه دانست و اظهار كرد: با توجه در پيش بودن انتخابات رياست‌جمهوري، تغيير برخي چهره‌هاي كابينه مي‌تواند پيام اميد و مثبتي را به جامعه انتقال دهد. دانشگاهيان، صنايع، كارگران، صنعت آفرينان انتظاراتي دارند و حتي انتقاداتي جدي به مسوولان اين حوزه دارند كه بايد حرف آنها را شنيد. مهم‌ترين فاكتور موفقيت هر دولتي، اراده شخص رييس‌جمهور است. اگر اين اراده تضعيف شود يا مقابل آن سد ايجاد كنند يا اينكه رييس‌جمهور به هر دليلي نخواهد وارد عمل شود اگر قوي‌ترين افراد را هم در كابينه بگذاريم ممكن است به خواسته‌هاي خود نرسيم. با اين تفاصيل انجام برخي تغييرات در كابينه الزامي به نظر مي‌رسد. البته نظر رييس‌جمهور را در اين باره نمي‌دانم. اما با توجه به شناخت كامل و جامع ايشان از اداره كشور، احتمالا بهترين تصميم را خواهد گرفت.
 او در اين گفت‌وگو مانند ديگر اصلاح‌طلبان پيام 7 اسفند را تغيير دانست و چاشني نارضايتي مردم از وضعيت موجود را به آن اضافه كرد: پيام اين انتخابات نارضايتي مردم از شرايط موجود و مطالبه تغيير بود. هر چند مردم اين مهم را از تغيير چهره‌ها شروع كرده‌اند ولي بايد متوجه برنامه و سياست‌ها هم بشود. اين انتخابات دنباله انتخابات سال 92 است كه پيغام تغيير در آن خيلي روشن بود. آن زمان مردم احساس كردند بايد ايستاد و «نه» بزرگي به كساني بگويند كه در مقابل روحاني ايستاده‌اند.  خاتمي همچنين مجلس دهم را مجلسي ميانه‌رو به معناي سياسي آن دانست و گفت: اگر قاطبه اين مجلس اصلاح‌طلب باشند درصدد حذف اصولگرايان نيستند بلكه مي‌خواهند آنها را جذب كنند. اصولگرايان اين مجلس نيز به اين نتيجه رسيده‌اند كه بدون جريان اصلاح‌طلبي امكان حل مشكلات كشور وجود ندارد. به غير از اقليت 20 تا 30 نفره جبهه پايداري كه در اين مجلس حضور دارند و از همان ابتدا شعارهاي‌شان در تقابل با دولت روحاني بود مابقي نمايندگان در مرحله تبليغات خود را مدافع برنامه‌هاي دولت نشان دادند. آنها نبايد اين وعده خود را فراموش كنند.  وي با يادآوري شرايط اصلاح‌طلبان پيش از انتخابات سال 92 اظهار كرد: «دولت روحاني و جريان اصلاحات در درون سيستم سياسي كشور يك جريان اقليت بودند. اما با روي كار آمدن مجلس دهم امكاني براي باز شدن باب گفت‌وگوي بيشتر در درون نظام و بين جريان‌هاي سياسي مختلف فراهم مي‌شود؛ اتفاقي كه در سه مجلس گذشته اصلا رخ نداده است.  نايب‌رييس مجلس ششم همچنين در هشداري به نمايندگان راه يافته به مجلس تاكيد كرد: بسياري از برنامه‌هاي اساسي دولت روي زمين مانده است و مردم خواهان حمايت مجلس از آنها هستند. نمايندگان مجلس دهم نبايد عقبه راي آوري خود را از ياد ببرند. آنها كافي است ببينند كه چه اتفاقي افتاد كه دوسوم نمايندگان مجلس نهم موفق به كسب آراي لازم از سوي مردم نشدند. اين بايد به صورت يك تابلوي بزرگ هميشه در مقابل چشم اين نمايندگان باشد تا با كمك به دولت گوشه‌اي از درد و رنج مردم را بكاهند.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با تاكيد بر تفاوت‌هاي مجلس دهم و نهم گفت: اگر دولت فرد توانمندي را به عنوان وزير معرفي كند مجلس دهم به او اعتماد مي‌كند. بنابراين دولت مي‌تواند مستظهر به اين مجلس باشد. البته اين به معناي نفي استقلال مجلس نيست. هر چند اين افراد در راس هرم قدرت جايگاهي نداشته‌اند اما افراد با تجربه و وارد به مسائل سياسي و اجتماعي هستند.  پيش بيني من اين است كه مجلسي همگام خواهيم داشت كه همكاري بسيار خوبي با دولت خواهد داشت. مجلس دهم در صورت مشاهده هرگونه انحراف در دولت مقابل آن خواهد ايستاد. اميدواريم در مجلس جديد فقط يك آقاي مطهري وجود نداشته باشد بلكه چندين و چند نماينده مثل ايشان داشته باشيم كه موتور متحركه مجلس براي حفظ اقتدار آن و جلوگيري از انحرافاتي باشند كه در ساير قوا ايجاد مي‌شود. ان‌شاءالله بعد از سه دوره مجلسي را خواهيم داشت كه در راس امور باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون