• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3543 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ خرداد

سيدحسن خميني:

با ممنوع‌التصويري نمي‌توان كسي را محدود كرد

گروه سياسي| مهم نبود كه او با دوربين رسانه‌ غريبه است، مهم نبود كه چه فاصله‌اي از آخرين حضور او در صدا و سيما مي‌گذرد، مهم اين بود كه او حرف‌ها براي گفتن داشت. حرف‌هايي از جنس مردم سرزمين‌مان. حرف‌هايي از «ممنوع‌التصويري‌ها» تا آن را تمسخر بداند و بگويد كه نمي‌توان آن را وسيله‌اي براي محدود كردن كسي قرار داد. از يادآوري دوران بستري شدن امام، بغض مي‌كند، فرصت مي‌خواهد براي خلاص شدن از آن و باز هم شروع به درد دل‌ها مي‌كند. درد دل از ناگفته‌هايي كه او را گاهي به «تيكه‌ پراكني» هم‌ وادار مي‌كند. فقط نواده روح‌الله مي‌توانست برقرار‌كننده پيوندي دوباره باشد. پيوندي كه سال‌ها بود از هم گسست و به اميد چهره‌اي ماند تا ديگر بار رسانه ملي را ميهمان خانه‌هاي ايرانيان كند. چهره‌اي از خاندان خميني پس از مدت‌ها، چرخش رسانه‌اي را بر قاب تلويزيوني نقش انداخت كه «تحريم»، يكي از راه‌هاي نشان دادن مخالفت‌ها با بيت امام بود. كارنامه صدا و سيماي ضرغامي و سرافراز، عبرت خوبي براي رييس جديد شد تا در همان هفته‌هاي نخستين آغاز به كار خود، با دعوت حضوري از سيد حسن خميني او را بعد از مدت‌ها ميهمان ايرانيان كند. چهارشنبه شب، برنامه نگاه يك؛ انتخاب اول و آخر مردماني بود كه تا آن ساعت هيچ برنامه‌اي نمي‌توانست آنها را با رسانه ملي آشتي دهد. فرزند يادگار امام، اما تعريف خوبي براي اين دعوت داشت. او در جواب تذكرهاي تصويربرداران برنامه مي‌گويد: «دوستان فيلمبردار مدام به من تذكر مي‌دهند كه در جاي خودم ثابت بنشينم، اما بالاخره «ناپرهيزي» كرديد و بعد از سال‌ها ما را به تلويزيون دعوت كرده‌ايد و كمي طول مي‌كشد تا ما به فضا عادت كنيم». شوخ‌طبعي يادگار امام به مجري برنامه هم رسيد. آنجا كه او مانع از طرح پرسش مجري در بين سخنانش شده بود، از وي درخواست كرد تا سوالاتش را ادامه دهد، مي‌گويد: «به قول آقاي روحاني، يك حمله گازانبري به شما كردم و شما جا زديد؛ سوالات‌تان را بپرسيد». چهارشنبه شب ايرانيان با توصيه‌هاي خوبي از فرزند يادگار امام هم همراه بود. توصيه‌هايي كه نه تنها در تعاريف وي از دينداري قالب‌بندي مي‌شود بلكه در باب سفره‌هايي هم كه پس از انقلاب پهن شده و كساني كه بر سر سفره نشسته‌اند اين‌گونه مطرح مي‌شود: «امروز عده‌اي كه در انقلاب نقشي نداشتند وقتي سفره اين انقلاب پهن شد بر سر آن نشستند كه البته ايرادي هم ندارد، چراكه سفره انقلاب متعلق به همه مردم است اما اين عده جاي ديگران را تنگ نكنند.»
سخنراني در مراسم ارتحال بنيانگذار انقلاب، دومين حضور سيد حسن خميني در رسانه ملي بود. مراسمي كه طي چند سال گذشته هيچگاه بدون حاشيه براي نوه گرامي امام نبود، باز هم از سوي عده‌اي معدود، تكرار شد. عده‌اي با ايجاد همهمه و سر و صدا در سخنراني روز جمعه سيدحسن خميني در مرقد مطهر امام خميني(ره) اختلال ايجاد كردند. بر اساس تصاويري كه از شبكه خبر سيماي جمهوري اسلامي پخش مي‌شد عده‌اي كه در اطراف مرقد بنيانگذار انقلاب اسلامي و رو به تريبون مستقر شده بودند، علاوه بر ايجاد سر و صدا اقدام به تكان دادن چفيه‌هايي در هوا كردند كه باعث ايجاد بي‌نظمي و هياهو شده است. اين اقدام كه در سال‌هاي گذشته نيز به نوعي تكرار شده است، موجب تعجب حاضرين به خصوص كساني شده است كه به تريبون نزديك‌تر نشسته‌اند. اين افراد كه اغلب از مسوولان كشوري و لشكري هستند در مواردي درگوشي حرف مي‌زنند كه گمان مي‌رود واكنشي به سر و صداي ايجاد شده باشد.
دينداري تنها حفظ ظواهر نيست
حجت‌الاسلام سيدحسن خميني با حضور در برنامه نگاه يك، با اشاره به اينكه «دينداري تنها به شريعت و حفظ ظواهر محدود نمي‌شود»، اظهار كرد: گاهي به محض اينكه مي‌گوييم دينداري، سخن از حجاب و نماز و روزه مطرح مي‌شود اما دينداري تنها اختلاط زن و مرد نيست، دينداري يعني مردمداري، ظلم‌ستيزي و اينكه كساني حق ديگران را در جامعه نخورند. نوه امام خميني(ره) افزود: دينداري يعني در جامعه فقر نباشد و مردم بتوانند آزادانه و بدون ترس از كسي، سخن بگويند. وي همچنين با بيان اينكه «امروز نمي‌توان كسي را با ممنوع‌التصوير كردن و ممنوع البيان كردن، محدود كرد»، گفت: چنين كارهايي، تمسخر خودمان است.
مهم‌ترين مانع بروز بحران پس از رحلت امام، وحدت مسوولان بود
سيدحسن خميني با بيان اينكه «مهم‌ترين عاملي كه سبب شد جامعه ايران پس از رحلت امام دچار بحران نشود وحدت ميان مسوولان بود»، اظهار كرد: با رحلت امام(ره) كه حادثه سنگيني بود، اگر وحدت و هماهنگي ميان مسوولان و آحاد جامعه وجود نداشت و مساعدت پدرم در تثبيت رهبري و نيز تصميم به‌جا و به‌موقع خبرگان براي انتخاب رهبر جديد و پركردن اين خلأ انجام نمي‌شد جامعه ما با بحران‌هاي سختي روبه‌رو مي‌شد. وي با اشاره به اينكه «عده‌اي طمع داشتند كه بعد از امام، انقلاب و نظام اسلامي از بين برود»، تاكيد كرد: عامل وحدت و همگرايي ميان مردم و مسوولان سبب شد كه كشور از مرحله بحراني پس از رحلت امام(ره) عبور كند و حضور توفاني و ميليوني مردم نيز در بدرقه امام يك بدرقه عالي بود. نوه امام راحل با اشاره به اينكه امام(ره) دين بزرگي به گردن مردم دارد، اظهار كرد: امام(ره) همواره به دنبال پيگيري تحقق خواسته‌هاي تاريخي مردم ايران در زمينه استقلال، آزادي و معنويت بود و اين سه خواسته از مشروطه تا زمان حاضر جزو مطلوبات مردم ايران بوده است و عملكرد امام(ره) فضا را براي تحقق اين سه خواسته فراهم كرد. يادگار امام خميني(ره) ادامه داد: استبداد سلطنت مطلقه كه در دوران قاجار بر جامعه ايران سايه افكنده بود، به‌شدت آزاردهنده بود و نهايتا به انقلاب مشروطه انجاميد اما آنچه در مشروطه كمتر به آن توجه شد اصل دينداري بود كه ريشه‌اش نيز در غالب شدن گونه‌اي از روشنفكري بود كه كمتر به ديانت توجهي مي‌كرد. وي با تاكيد بر اينكه «امام(ره) به‌شدت با مردم صادق بودند»، اظهار كرد: حتي دشمنان امام(ره) هم اذعان دارند كه ايشان به‌شدت با مردم خود صادق بوده‌اند؛ هرچند امروز عده‌اي در داخل نظر ديگري داشته باشند كه البته به نظر مي‌رسد بي‌انصافي مي‌كنند.
سفره انقلاب متعلق به همه است اما عده‌اي جاي ديگران را تنگ نكنند
سيدحسن خميني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه پدرش همواره از كساني كه در جريان انقلاب رنج كشيده و هزينه داده بودند ياد مي‌كرد، گفت: امروز عده‌اي كه در انقلاب نقشي نداشتند وقتي سفره اين انقلاب پهن شد بر سر آن نشستند كه البته ايرادي هم ندارد، چراكه سفره انقلاب متعلق به همه مردم است اما اين عده جاي ديگران را تنگ نكنند. وي با اشاره به اينكه «امام مانند يك تحليلگر حوادث زمانه خود را دنبال مي‌كرده است»، گفت: امام(ره) از دوران جواني در بطن حوادث زمانه خود حضور داشته و از جمله در ماجراي ملي شدن صنعت نفت نيز در كنار آيت‌الله كاشاني حضور داشتند و در نتيجه تمام جريانات سياسي زمانه را به خوبي مي‌شناختند و به همين دليل است كه در حد فاصل آبان‌ماه سال 56 تا بهمن 57 كه شتاب حوادث به گونه‌اي است كه ممكن است كار از دست خارج شود، امام(ره) انقلاب را از دست نمي‌دهد. يادگار امام راحل ادامه داد: امام(ره) پيرمردي نبود كه از جاي ديگري آمده باشد و بخواهد يك انقلاب را هدايت كند؛ امام در بطن همين جامعه زندگي كرده بودند و به خوبي با مطالبات مردم آشنا بودند. وي با بيان اينكه «امنيت فعلي كشور نعمتي بسيار مهم است»، اظهار كرد: امنيت به چند گونه قابل تحصيل است كه يكي امنيت «صدامي» است كه هيچ‌كس نبايد چيزي بگويد تا امنيت وجود داشته باشد كه البته امنيت كشور ما چنين نيست. ما انتخابات برگزار مي‌كنيم و افراد نيز مي‌توانند حرف‌هاي خودشان را بزنند، هرچند كه اوضاع از اين هم مي‌تواند بهتر باشد. سيدحسن خميني در تعريف ويژگي‌هاي انقلابي بودن نيز اظهار كرد: انقلابي يعني كسي كه خود را نسبت به ارزش‌هاي انقلاب مقيد مي‌داند و حاضر است براي اين ارزش‌ها هزينه بدهد. كسي كه نسبت به اين ارزش‌ها پايبند باشد و به دنبال شخص‌گرايي نيز نباشد و حاضر باشد براي چنين ارزش‌هايي هزينه شخصي بدهد را مي‌توان انقلابي شمرد.
نمي‌توانيم تفكري را كه مردم نمي‌خواهند، بر آنها حاكم كنيم
وي با بيان اينكه «رمز پيروزي امام(ره) اتكاي ايشان به مردم بوده است»، اظهار كرد: وقتي مردم با حركتي همراه باشند حتما پيروزي هم به دست خواهد آمد و ما اگر مي‌خواهيم مسير انقلاب ادامه پيدا كند نبايد سه خواسته تاريخي استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي را فراموش كنيم يا نقش مردم را در اداره جامعه به دست فراموشي بسپاريم و بايد بدانيم مردم اگر چيزي را بخواهند خداوند هم به آنها كمك مي‌كند. سيدحسن خميني در همين راستا تاكيد كرد: ما نمي‌توانيم هيچ تفكري را، اگر مردم نمي‌خواهند، بر آنها حاكم كنيم و در حقيقت ما نه قدرت اين كار را داريم و نه اختيارش را.
تحريف آنجا خطرناك مي‌شود كه يك بُعد از ابعاد انديشه امام(ره)
را بزرگ كنيم
يادگار امام(ره) در پاسخ به پرسشي درباره چگونگي جلوگيري از تحريف سخنان امام، گفت: تحريف گاهي خودخواسته و گاهي ناخواسته صورت مي‌گيرد كه اگر تحريف خودخواسته باشد زود افشا خواهد شد و در حال حاضر كه شاگردان و نزديكان امام(ره) همچنان در قيد حياتند مي‌توانند آن تحريفات را رد كنند اما آنچه خطرناك است، تحريف ناخواسته و نگاه كاريكاتوري به سخنان و انديشه امام(ره) است. رييس موسسه تنظيم و نشر آثار امام(ره) ادامه داد: تحريف در جايي خطرناك مي‌شود كه ما يك بُعد از ابعاد انديشه و سخنان امام(ره) را بزرگ كنيم و مثلا مدام بر مردم تاكيد كنيم اما ارزش‌هاي ديني را فراموش كنيم يا مدام بر ولايت فقيه تاكيد كرده و نقش مردم را از ياد ببريم. سيدحسن خميني با بيان اينكه «بايد هرچيز را به اندازه و ظرفيت خودش ديد»، اظهار كرد: مشكل امروز جامعه ما تحريف‌هاي ناخواسته است كه هم از طريق دوستان و هم دشمنان انجام مي‌شود، در حالي كه بايد هر چيزي به اندازه و جايگاه خودش مطرح شود. وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه رهبري، خلف صالح امام(ره) هستند، گفت: اميدواريم خداوند ايشان را حفظ‌ كنند و سايه ايشان از سر ما و مردم كم نشود. سيدحسن خميني در پايان صحبت‌هايش با آرزوي موفقيت براي مديريت جديد صداوسيما اظهار كرد: اميدواريم شاهد صداوسيمايي بازتر و بهتر از گذشته باشيم.
براي اينكه انقلاب خدايي بماند محبت و مودت را در جان‌ها نگه داريم
حجت‌الاسلام سيد حسن خميني در بيست و هفتمين بزرگداشت امام خميني(س) با اشاره به نكاتي پيرامون انقلاب اسلامي و ارزش‌هاي آن، تاكيد كرد: انقلاب اسلامي ما يك انقلاب با ويژگي‌هاي ممتاز است. انقلابي است كه از دو خصيصه بزرگ برخوردار است كه يكي از آنها مردمي و ديگري خدايي بودن است. يادگار امام در تعريف خدايي بودن انقلاب اسلامي گفت: انقلاب خدايي انقلابي است كه ارزش‌هاي الهي بر او حاكم است. اين ارزش‌هاي الهي چيزهايي است كه به دستور خداي سبحان و فرموده قرآن در دست و قدرت خدا است كه خداوند بتواند آنها را در يك جامعه حاكم كند. سيد حسن خميني افزود: وقتي نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه انقلاب توانسته جان‌هاي مردم را به سعادت و هدايت برساند. امروز دنياي اسلام آميخته از شور و نشاطي است كه البته اين شور و نشاط گاهي اوقات با خشونت‌هاي غير‌قابل پذيرش همراه است. ولي هدايت انسان‌ها در جامعه اسلامي بي‌ترديد معلول انقلاب اسلامي ايران و امام بزرگوار ما است. وي تاكيد كرد: انقلاب اسلامي ايران توانسته يك كاركرد بزرگ را در افق جهاني از خودش نشان دهد. انقلاب و امام يك حقيقت ناب الهي را براي مردم به وديعه آورد. اينكه مي‌گوييم انقلاب خدايي است يعني از يك ويژگي بزرگ برخوردار است و آن هم هدايت است كه فقط در اختيار خدا است.
جامعه الهي آميخته با وحدت است
سيد حسن خميني با بيان اينكه عامل تعريف خدايي بودن انقلاب مودت و مهرباني است كه انقلاب در ميان توده‌هاي مردم به وجود آورد، اظهار داشت: جامعه چند پاره خودمان قبل از پيروزي انقلاب اسلامي را فراموش نكنيم. بعد از انقلاب امام، ياران امام و مردم ايران توانستند انقلابي را در افق بزرگ و با عظمت از مودت و دوستي و برادري ايجاد كنند. يادگار امام عامل ديگر الهي و خدايي بودن انقلاب را وحدت عنوان و تصريح كرد: حتما جامعه الهي جامعه‌اي آميخته و توأمان با وحدت است. ما در موارد بسياري در قرآن سراغ داريم كه خداوند وقتي مي‌خواهد با مومنين صحبت كند با مردم به عنوان يك جمع و يك واحد حرف مي‌زند و توجه مي‌دهد كه اگر از هم جدا شويد خداوند عظمت‌تان را مي‌برد. وي تاكيد كرد: امروز ببينيد جامعه اسلامي در اقصي نقاط جهان چگونه چند پاره شده است؟ چگونه تشتت در جامعه اسلامي دردآور و زجرآور است؟ چگونه مسلمانان در فلسطين، لبنان، يمن، بحرين، افغانستان و اوج آن سوريه و عراق داراي مشكلات و به هم مشغول هستند؟ بايد خداوند را به واسطه وحدت و مودتي كه بر اثر انقلاب اسلامي در جامعه ما پديد آمد شاكر باشيم و دست به دعا‌برداريم كه اين را ويژگي جامعه اسلامي در همه عصرها قرار دهد. وي با اشاره به اينكه دوره دفاع مقدس را به ياد بياوريد كه چطور با شور و نشاط و هدايت ‌الهي از جان خودشان گذشتند تا تعالي انساني را براي جامعه اسلامي و جامعه خود به ارمغان بياورند؟ اين هدايت خدا است. لذا انقلاب ما انقلاب الهي است. يادگار امام تاكيد كرد: به ياد بياوريم كه در چه ذلتي بوديم و تصميمات سياسي اين كشور در چه افقي و در چه سفارتخانه‌هايي گرفته مي‌شد و امروز كدامين عزت را در افق سياسي داريم؟ امروز روي پاي خودمان مي‌ايستيم و در سايه رهنمودهاي امام و مقام معظم رهبري و با اتكاي به شور و نشاط ملي خود تصميم مي‌گيريم و با هم مشورت مي‌كنيم اما رمز استقلال‌مان را به عنوان عزت فراگير فراموش نمي‌كنيم.
ديدار فرماندهي و مسوولان سپاه حفاظت با سيد حسن خميني
همچنين در آستانه بيست و هفتمين سالروز رحلت جانگداز امام امت خميني كبير(س) فرمانده و مسوولان حفاظت سپاه با يادگار گرامي امام در جماران ديدار كردند. به گزارش جماران، در اين ديدار سردار سرتيپ پاسدار علي اصغر گرجي‌زاده، فرمانده حفاظت سپاه و سپاه حفاظت انصار المهدي(عج) به همراه جانشين و ساير مسوولان اين نيرو ضمن تسليت سالگرد رحلت امام راحل، با حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني گفت‌وگو كردند. سردار گرجي‌زاده نيز در اين ديدار صميمانه خاطراتي را از دوران دفاع مقدس و رحلت امام خميني بيان كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون