علي مطهري:
اگر اعتبارنامه خالقي به مجلس ميآمد به آن راي مثبت ميدادم
گروه سياسي| اگرچه ماجراي مينو خالقي ديگر پايان يافته است و منتخب سوم مردم اصفهان از راهيابي به مجلس بازماند تا تعداد زنان حاضر در مجلس دهم 17 نفر باشد اما حواشي مربوط به آن همچنان ادامه دارد. علي مطهري در مناظرهاي با قديري ابيانه بار ديگر نه تنها بر مواضعش درمورد ماجراي مينو خالقي تاكيد كرد بلكه بيان كرد كه اگر اعتبارنامه مينو خالقي به مجلس ميآمد قطعا به آن راي مثبت ميداد، پاسخي كه در جواب پرسشهاي پي در پي قديري ابيانه بيان شد. مناظره و كرسي آزادانديشي با موضوع «حدود آزادي بيان و انديشه در انقلاب اسلامي» با حضور علي مطهري، نايبرييس دوم مجلس شوراي اسلامي و محمدحسن قديري ابيانه، كارشناس عالي امور استراتژيك و سفير سابق ايران در مكزيك به همت مجمع فرهنگي تحقيقاتي بينش مطهر اصفهان در سالن اجتماعات مركز اهلبيت برگزار شد. به گزارش عصر ايران، در بخشي از اين مناظره قديري ابيانه با اشاره به صحبتهاي چندي پيش علي مطهري پيرامون ابطال آراي مينو خالقي بيان داشت: ايشان صحبتي داشتند كه بايد صلاحيت خانم مينو خالقي پس از انتخابات در مجلس بررسي شود، حال سوال من اين است كه اگر اين اتفاق ميافتاد ايشان اعتبارنامه خانم خالقي را تاييد ميكردند؟ علي مطهري در پاسخ به سوال قديري ابيانه اظهار داشت: طبق قانون اگر بعد از راي مردم اسنادي عليه يكي از منتخبان پيدا شود بايد بيايد در مجلس تا در خلال بررسي اعتبارنامهها آن اسناد نيز بررسي شود؛ در اين زمينه معتقدم شوراي نگهبان خلاف قانون عمل كرده است. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: طبق قانون انتخابات، شوراي نگهبان ۲۰ روز پس از اظهارنظر هيات مركزي نظارت نظر قطعي و نهايي خود را در خصوص تاييد يا رد صلاحيت داوطلبان به وزارت كشور اعلام ميكند بنابراين نميتواند مجددا يك نفر را رد صلاحيت كند چراكه نظر خود را داده و نميتواند دو نظر بدهد. در اين قسمت قديري ابيانه مجددا سوال خود از مطهري را مطرح كرد و گفت: بر فرض كه اعتبارنامه ايشان به مجلس ميآمد شما چه رايي ميداديد؟ مطهري در پاسخ به قديري ابيانه بيان داشت: اگر اعتبارنامه خانم خالقي در مجلس بررسي ميشد من به ايشان راي مثبت ميدادم به خاطر اينكه يك خانمي كه متدين و معتقد به حجاب است و خودش هم پژوهشگر قرآن است اگر جايي اشتباه كرده و يكبار، دو بار، سه بار جايي بيحجاب هم بوده اشكال ندارد؛ الان آمده اصلاح كرده، معتقد به حجاب است و سيرهاش سيره يك زن مسلمان و مومن است و ما حق اينكه آبروي او را ببريم نداريم. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: مگر بقيه نمايندهها قبل از دوره نمايندگيشان اشتباهي نكردهاند، مگر خود شما هيچ اشتباهي نكردهايد؟ اين روش اسلامي دارد، ممكن است فردي يكجايي اشتباه كند توبه كرده است. قديري ابيانه در اين بخش خطاب به مطهري گفت: بلانسبت خانم خالقي اگر گلشيفته فراهاني نيز توبه كند شما به او نيز راي ميدهيد؟مطهري در پاسخ قديري ابيانه گفت: اگر حتي خانم گلشيفته فراهاني هم توبه كند هيچ اشكالي ندارد و ميتواند برگردد به دامان اسلام، البته اين را بايد از فقها سوال كنيم ولي فكر ميكنم هر گناهي قابل توبه كردن است. قديري ابيانه در ادامه گفت: ضمن اينكه قانون اساسي، تفسير قانون را بر عهده شوراي نگهبان گذاشته است، حالا من اينجا سوال ديگري ميپرسم اگر كسي با مدرك ديپلم با مدرك جعلي در انتخابات ثبتنام كرد و راي آورد، بعد مشخص شود كه مدرك او جعلي بوده است موضوع ارجاع شود به مجلس، مجلسيها هم بگويند قبول است اين فرد در مجلس باشد در حالي كه قانون ميگويد شرط نمايندگي مجلس فوقليسانس است، آيا چنين فردي ميتواند در مجلس نماينده باشد؟
اسلام با آزادي تفكر موافق است ولي با آزادي عقيده موافق نيست
در بخش ديگري از اين مناظره مطهري با بيان اينكه عقيده از تفكر متفاوت است، افزود: اسلام با آزادي تفكر موافق است ولي با آزادي عقيده موافق نيست چرا كه هر عقيدهاي منشا فكر و عقلانيت ندارد و بسياري از عقايد برگرفته از تعصبات، راه آبا و اجداد و خرافهگرايي است و از همين رو اسلام با اين دسته از عقايد مبارزه كرده است و آنها را زنجيري بر دست و پاي بشر ميداند. وي تصريح كرد: راه تفكر باز است و آزادي تفكر وجود دارد و حتي افراد ميتوانند آزادي بيان داشته باشند به شرطي كه در بيان تفكر خود بدون فريب و نفاق، با پرچم مكتب فكري خود به بيان فكر خود بپردازند نه اينكه پرچم اسلام را بلند كنند و در لواي آن انديشه ديگري مثل كمونيست را مطرح كنند. نايبرييس مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: غرب برخلاف اسلام ميگويد كه آزادي عقيده را مطرح ميكند و رسيدن به اين نقطه ناشي از افراطگرايي كليساي قرون وسطي و شخصي دانستن دين است. وي اظهار كرد: غرب برخلاف اسلام آزادي فرد را تا جايي ميداند كه فقط به ديگران ضرر نزند، درحالي كه اسلام آزادي فرد را تا جايي ميداند كه به جامعه، خود و آيندگان ضرر نزند و لذا مصلحت خود فرد، جامعه و آيندگان محدوديتهايي براي آزادي فرد به وجود ميآورد. مطهري اظهار كرد: آزادي بيان در اسلام وجود دارد و هر مكتبي در حكومت اسلامي ميتواند به بيان انديشه خود بپردازد و اين آزادي تا جايي كه منجر به اقدام عملي عليه اسلام نشود، ادامه خواهد داشت. وي گفت: هرعقيدهاي اگر ناشي از فكر باشد، آزادي بيان دارد و تنها مرز آزادي بيان اقدام عملي و مسلحانه عليه حكومت اسلامي است و تا جايي كه صرف اظهارنظر است، هر كس حق دارد نظر خود را بيان كند. وي ادامه داد: حكم ارتداد نيز زماني اجرا ميشود كه فردي مرتد شود و براي اين امر تبليغ كند و آزادي تبليغ در اسلام وجود ندارد.