• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3543 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ خرداد

از تحريم رژيم صهيونيستي تا جنگ امريكا و انگليس

17 خرداد
تحريم ارتباط با صهيونيست‌ها
 از جانب «امام خميني» (1346 ش)
در اوايل خرداد ماه سال 1346 ش، رژيم صهيونيستي اسراييل به جنگي فراگير از زمين و هوا و دريا عليه كشورهاي همسايه فلسطين دست زد كه به نام جنگ شش روز معروف شد. امام خميني(ره) نيز همزمان با مبارزه با رژيم پهلوي و تبعيد در نجف اشرف، با صدور بيانيه‏اي، امت اسلام را به اتحاد و نبرد براي ريشه‏كن كردن صهيونيسم و آزادي فلسطين فرا خواندند. بيانيه امام خميني(ره) به زبان فارسي و عربي از راديوي عراق پخش شد.
18 خرداد
درگذشت «ذبيح‌‏الله منصوري»،  نويسنده و مترجم(1365ش)
استاد ذبيح‌الله حكيم الهي رشتي، مشهور به ذبيح‌الله منصوري فرزند انتخاب الدوله از رجال رشت، در سال 1288 ش در اين شهر ‌زاده شد. پس از گذراندن دوره ابتدايي براي ادامه تحصيل به همراه پدر راهي فرانسه شد و پس از بازگشت به ايران، به كار ترجمه پرداخت. استاد منصوري نويسنده و مترجم فعالي بود و آثار فراواني از زبان‏هاي انگليسي و فرانسوي و عربي ترجمه كرد.  وي سرانجام در 18 خرداد 1365ش در 77 سالگي بر اثر ناراحتي قلبي در گذشت.
19 خرداد
شورش مردم تبريز عليه «محمدعلي شاه قاجار» (1287 ش)
در نوزدهم خرداد 1287 ش برابر با 9 جمادي الاول 1326 ق، انجمن ايالتي تبريز، تلگرافي به انجمن‏هاي ولايتي و علماي نجف ارسال داشت كه مفاد آن يادآور سوء نيت شاه در ويران ساختن بنيان مشروطه و خيانت به ملت بود. دسيسه‌ها و نيرنگ‏هاي محمدعلي شاه، مردم تبريز را مطمئن ساخته بود كه شاه قاجار، هدفي جز سركوب آزاديخواهان ندارد. از اين روي، مردم اين شهر در قبال اقدامات شاه، واكنش شديدي از خود نشان دادند.  
20 خرداد
لغو قانون برده‏داري در امريكا توسط «آبراهام لينكُلْن» (1862م)
آبراهام لينْكُلْن، در سال1860م به رياست‌جمهوري امريكا انتخاب شد، شعار تبليغاتي خود جهت مبارزه با برده‏داري را دنبال كرد. اين امر، خشم ايالت جنوبي امريكا را كه طرفدار برده‏داري بودند برانگيخت، از اين رو، به تشكيل اتحاديه جديد و خودمختاري اقدام كردند. در گرماگرم جنگ‏هاي امريكا، در نهم ژوئن 1862م، به ابتكار لينكلن و به دستور كنگره دولت‌هاي متحد شمالي امريكا، رژيم برده‏داري در كليه ايالات شمال امريكا لغو شد.
21 خرداد
آغاز جنگ امريكا و انگليس در نيمه اول قرن نوزدهم (1812م)
از وقايع مهم تاريخ امريكا در نيمه اول قرن نوزدهم، جنگ امريكا و انگليس است كه در دهم ژوئن 1812م روي داد و بيش از دو سال به طول انجاميد. علت بروز جنگ، محاصره دريايى فرانسه از طرف انگلستان و جلوگيري از رفت و آمد كشتي‏هاي امريكايى در آب‏هاي مجاور اروپا بود. در نهايت، مذاكرات صلح بين امريكا و انگليس از اواخر سال 1814م در بلژيك آغاز شد و در ماه دسامبر به امضاي قرارداد صلح بين دو كشور انجاميد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون