• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3543 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ خرداد

هيلاري كلينتون از گذشته مبهم براي پيروزي در آينده مدد گرفت

سخنراني‌هاي پرشور در دقيقه نود

 

چشم‌هاي زيادي به انتخابات امريكا دوخته شده است. روزهاي پاياني انتخابات درون حزبي امريكا در حال سپري شدن است و بيش از اينكه در حال حاضر نتايج انتخابات درون حزبي مهم باشد، حواشي و سخنراني‌هايي كه نامزدهاي باقي مانده در عرصه رقابت‌ها انجام مي‌دهند تنور انتخابات را گرم نگه داشته است. دونالد ترامپ هرچند ديگر دغدغه رقباي درون حزبي براي كنگره نهايي حزب در كليولند را ندارد اما چالشي به نام معترضاني را دارد كه پشت درهاي محل‌هاي سخنراني او در ايالت‌هاي مختلف جمع مي‌شوند و عليه وي دست به اعتراض مي‌زنند و تمامي اين اعتراض‌ها اغلب با درگيري و مداخله پليس به پايان مي‌رسد. از طرفي ديگر هيلاري كلينتون كماكان با چالشي به نام برني‌سندرز روبه‌رو است. او كه تنها يك قدم تا قطعي شدن نامزدي حزب دموكرات فاصله دارد، رقيبي سر سخت را درون حزب خود مي‌بيند كه به راحتي از دور رقابت كنار نمي‌رود و تا لحظه آخر قصد جنگيدن براي شكست دادن كلينتون در ايالت‌هاي باقي مانده را دارد. سندرز نيز سرسختانه در برابر كلينتون ايستاده تا اورا به چالش بكشد. او كماكان معتقد است كلينتون پيروز نهايي نيست و مي‌خواهد تا آخرين لحظه قدم به قدم و ايالت به ايالت با كلينتون پيش برود تا هرچند بر اساس احتمالات، نامزدي او تقريبا صفر به نظر مي‌رسد اما با اميد و انرژي كه كمتر از يك فرد 74 ساله انتظار مي‌رود مسير خود را ادامه مي‌دهد.
تعريف از خود؛ نقد از ترامپ
هيلاري كلينتون از ابتداي ورود به رقابت‌هاي انتخاباتي رياست‌جمهوري امريكا، حساب ويژه‌اي روي تخصص خود در سياست خارجي باز كرده است. او بسياري از موفقيت‌هاي سياست خارجي دولت اوباما را مديون سياست‌هاي خود مي‌داند. او در سخنراني‌اي كه پنجشنبه شب در ميان هواداران خود ايراد كرد، تمركز را روي سياست خارجي و انتقاد از ترامپ قرار داد. هيلاري هدف سخنان خود را دونالد ترامپ قرار داد و سخنان و برنامه‌هاي او در حوزه سياست خارجي را به باد انتقاد گرفت. كلينتون با اشاره به صحبت‌هاي ترامپ گفت: او هيچ برنامه‌اي در زمينه سياست خارجي ندارد و تنها صحبت‌هاي خود را با خشم و غضب و بدون كنترل ايراد مي‌كند. كلينتون در سخنان خود همچنين تاكيد كرد كه ترامپ شرايط رييس‌جمهور شدن و فرماندهي كل قوا را ندارد. وي در ادامه افزود: اكنون در حال حاضر تنها دشمنان ما از رياست‌جمهوري ترامپ حمايت مي‌كنند. اشاره كلينتون به حمايت‌هاي تلويحي است كه روسيه، چين و كره شمالي از روي كار آمدن ترامپ انجام دادند. كلينتون در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع ايران اشاره و تاكيدكرد كه او توانسته با تحريم‌هاي فلج‌كننده عليه ايران اين كشور را پاي ميز مذاكره بكشاند. با اين حال او مدعي شد كه براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح اتمي از تمامي گزينه‌ها از جمله گزينه نظامي استفاده خواهد كرد. او همچنين با اشاره به وضعيت اسراييل در منطقه گفت: امنيت اسراييل، غير قابل مذاكره است. آنها نزديك‌ترين متحد ما در منطقه هستند و ما تعهدي اخلاقي به دفاع از آنها داريم.
وزير پرونده‌هاي نيمه‌تمام
نكته حايز اهميت اين است كه بايد ديد تا چه حد ادعاهاي كلينتون در حوزه سياست خارجي قابل اعتناست. هيلاري هرچند به عنوان يكي از فعال‌ترين و پركارترين وزراي امور خارجه ايالات متحده شناخته مي‌شود اما بايد ديد تا چه حد نتيجه كارهاي او در اين دوران به ثمر نشسته است. او در ابتداي تصدي سمت وزارت امورخارجه امريكا در سال 2009 دكمه‌اي را تحت عنوان استارت در مسكو به همراه سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه فشار دادند تا سرآغاز روابطي دوباره بين مسكو و واشنگتن باشد، اما اكنون اين رابطه چندان دوستانه به نظر نمي‌رسد و آن حركت تنها به صورت نمادين باقي ماند. هيلاري كلينتون اگرچه سياست تحريم‌ها را به كار بست تا با فلج كردن اقتصاد ايران، از استفاده صلح آميز ايران از انرژي هسته‌اي جلوگيري كند اما در دور دوم رياست‌جمهوري اوباما و روي كار آمدن جان كري به جاي كلينتون، سياست تحريم، جاي خود را به مذاكره داد. اما با اين وجود كلينتون توافق هسته‌اي را حاصل بذري مي‌داند كه از طريق تحريم‌ها كاشته شده است. در ليبي نيز كه كماكان كلينتون براي عواقب آن پاسخگو است، دولت را مجبور به دخالت در ليبي مي‌كند و در يك سوء مديريت سفير ليبي در امريكا جان خود را از دست مي‌دهد و دولت امريكا نيز برنامه‌اي پس از سقوط قذافي طرح‌ريزي نمي‌كند و اين كشور محل ظهورو بروز گروه‌هاي تروريستي مي‌شود. از طرفي تنها سياستي را كه مي‌توان براي كلينتون به صورت كامل يك موفقيت دانست، در جريان سياست‌هاي آسيايي او بود كه توانست ميانمار را از شر يك ديكتاتوري خارج و كمك كند تا آنگ سان سوچي از حبس خانگي خارج شود تا روند دموكراتيك در اين كشور شكل بگيرد. با اين وجود تجربه‌هاي كلينتون در سياست خارجي هرچند از نگاه او قابل دفاع است، اما مي‌توان به اين موضوع اميدوار بود كه او در سمت رييس‌جمهور اشتباهات گذشته را تكرار نخواهد كرد و حداقل سنجيده‌تر از ترامپ در زمينه سياست خارجي عمل خواهد كرد.
آخرين سه شنبه بزرگ در امريكا
روز گذشته انتخابات درون حزبي در ويرجين آيسلند برگزار شد و امروز در پرتوريكو اين انتخابات ادامه پيدا مي‌كند. اما روز سه‌شنبه روزي حساس براي دموكرات‌ها خواهد بود، آخرين سه شنبه بزرگي كه مي‌تواند تكليف انتخابات را يكسره كند. در روز هفتم ژوئن كاليفرنيا عرصه رقابت كلينتون و سندرز است كه بايد بر سر 546 نماينده درون حزبي مبارزه كنند. كلينتون براي پايان انتخابات تنها نياز به 70نماينده ديگربراي پيروزي نياز دارد، درصورتي كه رقيب او برني سندرز براي رسيدن به كلينتون حداقل نياز به هشتصد نماينده ديگر دارد. با اين حال كاليفرنيا روز سه‌شنبه انتظار نامزدهاي دموكرات را مي‌كشد جايي كه نظرسنجي‌ها اختلاف دو درصدي را ميان كلينتون و سندرز به نمايش مي‌گذارد. در آخرين نظرسنجي كه شبكه ان بي‌سي از انتخابات كاليفرنيا منتشر كرده كلينتون با 49 درصد آرا پيروز رقابت اين ايالت است و سندرز نيز 47درصد آرا را به دست آورده است و مي‌توان انتظار داشت كه نمايندگان با اختلافي اندك ميان اين دو نامزد تقسيم مي‌شوند. هرچند سرنوشت كلينتون قاعدتا در روز سه‌شنبه نهايي مي‌شود اما اگر سندرز در كاليفرنيا پيروز شود، معرفي كلينتون به عنوان نامزد نهايي حزب را تحت تاثير خود قرار خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون