• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3545 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ خرداد

نجابت لاريجاني

الياس حضرتي نماينده مردم تهران

در روزهاي قبل از انتخاب رييس مجلس دهم، بسياري از دوستان اصلاح‌طلب ما نگران اين امر بودند كه آقاي دكتر علي لاريجاني بعد از كسب راي نمايندگان و رسيدن به جايگاه رياست مجلس، تغيير رويه دهد و از جايگاه خودش به عنوان شاخص جريان اصلاح‌طلب عاقل و اعتدال‌گرا فاصله بگيرد. همين نگراني باعث شد كه برخي دوستان بر نامزد شدن يك چهره اصلاح‌طلب مانند دكتر عارف در انتخابات هيات رييسه مجلس اصرار داشتند و با كنار رفتن او به نفع رياست دكتر لاريجاني موافق نبودند. البته روند حوادث به سمتي رفت كه در انتخاب رييس دايمي مجلس، غالب فراكسيون اميد به دكتر لاريجاني راي دادند و اكنون هم از تصميم خود دفاع مي‌كنند، زيرا از كسي حمايت كردند كه در فهرست اميد قرار داشت و خوشحالند كه در انتخاب رياست مجلس با راي بالا مشاركت كردند.
آنچه باعث نگارش اين چند سطر شده، دو موضوعي است كه در يكي، دو روز گذشته در گفتار و رفتار جناب لاريجاني رياست محترم مجلس مشاهده شد.
نخستين نكته به اقدام دكتر لاريجاني در تقدير و تشكر از دكتر عارف مربوط است. شنيده شد كه دكتر لاريجاني براي عرض تشكر و تقدير از دكتر عارف به منزل ايشان تشريف بردند و از نزديك مبادرت به قدرداني كردند. اينگونه رفتارهاي فردي در دنياي سياست امروز معنا و تاثير دارد و مناسبات نيروهاي سياسي را تلطيف مي‌كند و به نزديك شدن قلوب نيروهاي انقلاب به يكديگر كمك مي‌كند. طبعا ثمرات خير اينگونه اقدامات به جامعه و مردم باز خواهد گشت. نكته دوم، اظهاراتي است كه دكتر لاريجاني در يك گفت‌وگوي رسانه‌اي داشته است. ايشان در اين گفت‌وگو، مواضع صريح خود در دفاع از دولت را بيان و از به صحنه آمدن مجدد رييس دولت قبل اعلام نارضايتي كرد. وي با مقايسه عملكرد احمدي‌نژاد و روحاني، صراحتا خود را مدافع دولت جديد معرفي كرد كه قانونگراست و با مجلس تعامل بهتري دارد و مانند دولت قبل به آشفتگي سياسي دامن نمي‌زند. وي با اين نظر كه دكتر روحاني نخستين رييس‌جمهوري يك‌دوره‌اي است كاملا مخالفت كرده و در نهايت نتيجه گرفته است كه تفاوت دولت روحاني با دولت احمدي‌نژاد آنقدر زياد است كه او هيچ شباهتي ميان آنها پيدا نمي‌كند. اين اظهارات هم در فضاي سياسي كنوني بسيار راهگشا است زيرا برخي تمايل دارند دوباره به سراغ رييس دولت قبل بروند و تجربه تلخ گذشته را براي مردم تكرار كنند، در حالي كه يقين داريم مردم اجازه اين كار را نخواهند داد. در عين حال اعلام موضع صريح برخي سياسيون از جمله دكتر علي لاريجاني براي روشن شدن ميزان قانون‌گريزي دولت قبل و حمايت صريح امثال ايشان از دولت دكتر روحاني، فرصت خوبي براي ترسيم خطوط روشن خط اعتدال در جامعه است تا جريان‌هاي تندرو و افراطي با سوابق عملكرد منفي نتوانند به نام اصولگرايي به جلب آرا اقدام و نيروهاي عاقل و باسابقه اصولگرا را خرج مطامع سياسي خود كنند.
اميدواريم دكتر لاريجاني با نجابتي كه از ايشان انتظار داريم، مسير همگرايي همه نيروهاي سياسي درون مجلس را هموار سازد و مجلس را به سوي تحقق اهداف مشترك همه نيروهاي انقلاب مديريت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون