• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3545 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ خرداد

واگذاري با طعم افزايش سرمايه

 

12 روز ديگر طبق مجوزي كه سازمان خصوصي‌سازي به شركت ذوب‌آهن داده بلوك 73درصدي اين شركت واگذار خواهد شد و خصوصي‌سازي بار ديگر راهي اين شركت اصفهاني خواهد شد. خصوصي‌سازي‌اي كه ظاهرا مديرعامل اين شركت از آن راضي است و ورود پول حاصل از اين واگذاري را درآمدي براي اجراي طرح‌ها و افزايش سرمايه اين شركت خوانده است.
ذوب‌آهن اصفهان كه دور زماني است درگير افزايش سرمايه خود بوده است حالا بعد از اين مجوز با خيال راحت مي‌تواند پيگير افزايش سرمايه بيش از 600 درصدي و شايد بيشتر از محل تجديد ارزيابي‌هاي زمين‌هاي مجوز گرفته باشد.
بلوك 73 درصدي سهام شركت ذوب‌آهن اصفهان شامل پنج ميليارد و 743 ميليون و 936 هزار و 88 سهم است. اين ميزان سهام به قيمت پايه هر سهم چهار هزار و 116 ريال و ارزش كل پايه 23 هزار و 642 ميليارد و 40 ميليون ريال روي ميز فروش مي‌رود. احمد صادقي، مديرعامل ذوب‌آهن اصفهان پيش از اين گفته بود « براساس راي ديوان عدالت اداري انتظار مي‌رود افزايش سرمايه اين شركت امسال محقق شود. برنامه افزايش 633 درصدي سرمايه شركت ذوب‌آهن براساس مصوبه‌هاي مجمع فوق‌العاده سهامداران پيش‌بيني شده و انتظار مي‌رود از طريق شكايت به ديوان عدالت اداري موضوع مالكيت زمين‌هاي شركت ذوب‌آهن تعيين تكليف شوند. دولت دهم به اشتباه بخشي از زمين‌هاي تحت تملك ذوب‌آهن را براي طرح مسكن مهر تخصيص داده بود كه اين شركت با طرح شكايت در ديوان عدالت اداري خواستار بازگشت اين زمين‌ها و تعيين تكليف آن بر اساس سند‌هاي ملكي موجود شد.»
وي ادامه مي‌دهد: « راي ديوان مزبور سبب بازگرداندن زمين‌ها خواهد شد و بر همين اساس پيش‌بيني مي‌شود با تعيين تكليف زمين‌ها، مشكل سازمان بورس و ايراد حسابرس در زمينه افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزيابي دارايي‌ها برطرف شود. تحقق هدف افزايش سرمايه شركت نياز به تاييد حسابرس و سازمان بورس دارد و چنانچه اين امر تحقق پيدا نكند پيش‌بيني مي‌شود رقم افزايش سرمايه از محل مزبور حداقل حدود 400 تا 500 درصد تحقق پيدا كند.» مديرعامل ذوب‌آهن افزايش سرمايه اين شركت در سال 1395 را قطعي دانسته و گفته بود: « شركت ذوب‌آهن مشمول اصل 141 قانون تجارت در زمينه ورشكستگي شركت‌هاي بورسي است و ناگزير از افزايش سرمايه است و سهامداران بايد متوجه باشند كه در اين فرآيند وقوع برخي اتفاق‌هاي جديد يا ايراد‌ها از سوي سازمان بازرسي كل كشور يا سازمان بورس خارج از اراده مديريت ذوب‌آهن است. مبناي مديريت ذوب‌آهن اصفهان افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزيابي دارايي‌ها براي امسال است و در زمينه ارزيابي دارايي‌ها نيز با توجه به نامه‌نگاري شركت با وزارت امور اقتصادي و دارايي و تعيين 15 كارشناس رسمي از سوي اين وزارتخانه براي ارزيابي دارايي‌ها هيچ نگراني بابت دخالت در روند افزايش سرمايه وجود ندارد. پيش‌بيني مي‌شود تا تير ماه امسال، هزينه و درآمد شركت به نقطه سر به سر رسيده و از سويي با توجه به افزايش قيمت‌هاي جهاني از طريق صادرات بيشتر و فروش بهتر محصولات، بتوان زيان شركت را به صفر تبديل كرد.» البته ظاهرا پيش از اينكه سازمان خصوصي‌سازي مجوز اين واگذاري را رسما ارايه كند، هتل اسپيناس شاهد تصميم‌گيري براي اين واگذاري بود چرا كه مديران انجمن فولاد كشور، شركت‌هاي مختلف صنعت فولاد و شركت ذوب‌آهن، كارشناسان شركت فرابورس و تحليلگران بازار سرمايه و... به دعوت يك شركت بورسي به اين هتل آمدند تا با بررسي آخرين وضعيت در ايران و جهان و پيش‌بيني‌هاي آينده، مقدمات واگذاري اين بلوك 73 درصدي ذوب‌آهن را فراهم كنند. ذوب‌آهن اصفهان نخستين و بزرگ‌ترين كارخانه توليدكننده فولاد ساختماني و ريل در ايران است كه با ظرفيت 8/2ميليون تن محصول نهايي، انواع مقاطع فولادي ساختماني و صنعتي را توليد مي‌كند. بر طبق برنامه، با بهره‌برداري از طرح توازن توليدات اين شركت به 6/3 ميليون تن در سال افزايش خواهد يافت. محصولات كارخانجات اين شركت به بيش از ۲۳ كشور اروپايي، آسيايي و آفريقايي صادر مي‌شود و در بازار داخل اين محصولات در پروژه‌هاي بزرگي همچون برج‌ميلاد تهران، نيروگاه هسته‌اي بوشهر، سدهاي بزرگ و مترو مورد استفاده قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون