• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3545 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ خرداد

بيشترين لطمه را از نداشتن فرهنگ رعايت كپي‌رايت خورده‌ايم

بابك چمن‌آرا ناشر و تهيه‌كننده موسيقي

مشخص است كه ما از رعايت نكردن كپي‌‌رايت لطمه زيادي خورديم. چه من كه ناشر و تهيه‌كننده هستم و چه مردم. طبيعتا وقتي من بدانم مسيري كه مي‌خواهم بروم چاله و چوله زيادي دارد، با ريسك بيشتري پيش مي‌روم. در نتيجه كيفيت افت خواهد كرد و طبعا مردم هم به خاطر افت كيفيت ضرر مي‌كنند و از آنجا كه عرضه و تقاضا به‌شدت به هم وابسته است، پس اين ضرر دوطرفه است.
يكي از كارهايي كه مي‌شود انجام داد، پي گرفتن قانوني اين موضوع است اما من فكر مي‌كنم ما بيشترين لطمه را از نداشتن فرهنگ رعايت كپي‌رايت خورديم. خيلي از مردم نمي‌دانند وقتي دارند اثري را كپي مي‌كنند، تخلفي را انجام مي‌دهند و به وجود آمدن يك كمپين قطعا مي‌تواند تاثيرگذار باشد.
نكته اينجاست كه در گذشته نيز چنين كمپيني تشكيل شد اما كمپين اصول خودش را دارد. اينكه چند هنرمند 20ثانيه جلوي دوربين درباره معايب اين موضوع حرف بزنند و فيلم‌ها هم پخش شود كمپين نيست. كمپين مجموعه‌اي از فعاليت‌هاست كه با هدف خاص و زمانبندي مديريت شده انجام مي‌شود تا به ثمر برسد. براي داشتن كمپين بايد همه جوانب آن را رعايت كنيم. بايد اتاق فكر داشت. زمانبندي داشت و... بايد دانست وظيفه من و شما و ديگران چگونه تعريف شده است. در غير اين صورت شكست خواهد خورد و باعث دلسردي خواهد شد.
فكر مي‌كنم بخشي كه در اين سال‌ها از آن غافل بوديم و مي‌تواند در اين بخش كمك كند، اعتقادات مذهبي مردم است. كپي كردن عين دزدي و سرقت است. بزرگان ما كه روي اين موضوع تسلط دارند و توانايي بيان مذهبي آن را دارند مي‌توانند كمك كنند. ما جامعه مذهبي هستيم. عمده مردم ما اعتقادات مذهبي عميقي دارند و اگر از اين طرق عمل كنيم به نظرم مي‌تواند تاثيرات عميقي بگذارد. در عين اينكه سياست‌مدارها، هنرمندان، مسوولان و همه هم بايد وظيفه خودشان را انجام بدهند. مگر ما در روزهاي انتخابات با هم حرف نمي‌زنيم؟ در تاكسي، مترو، خيابان و همه جا. خب براي كپي‌رايت هم مي‌شود اين كار را كرد. اصلا كمپين يعني همين. بايد دغدغه شود و مردم با هم درباره‌اش بحث كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون