• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3546 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۹ خرداد

سخنگوي دولت در پاسخ به «اعتماد»:

اگر تخريب باعث آرامش منتقدان مي‌شود، تحمل مي‌كنيم

 نشست خبري سخنگوي دولت در ميان همه خبرهاي اقتصادي، چند مساله سياسي را هم در خود جاي داد. مسائلي همچون غيبت برادر رييس‌جمهور كه موجي از تحليل‌ها را با خود به همراه داشت تا نهايتا به خبر بازداشت حسين فريدون منجر شود. هرچند اين موضوع بيشتر از چند ساعت نتوانست ارزش خبري خود را حفظ كند و با تكذيبيه دادستاني و از آن مهم‌تر حضور فريدون در سفر رييس‌جمهور به اروميه، محلي از اعراب نيافت، اما با ديداري ديگر باز هم دولت را در معرض پرسش و پاسخ قرار داد. اين‌بار ديدار با مصطفي تاج‌زاده كه به تازگي و پس از پايان يافتن محكوميت 7 ساله خود از زندان آزاد شده است، حسين فريدون را همچنان در صدر اخبار دولت نگه مي‌دارد. آيا او همچون ديدارهاي پيش از اين، فرستاده ويژه رييس‌جمهور براي ابلاغ پيام سلام او بوده است؟ نوبخت در مواجهه با اين سوال مي‌گويد: «بنده نيز اين اخبار را از رسانه‌ها دريافت كردم. اينكه دولت چنين تصميمي گرفته باشد يا رييس‌جمهوري چنين دستوري داده باشند، بي‌اطلاعم». نوبخت در ادامه اين سوال كه موضوع بازداشت حسين فريدون و احضار وي به دستگاه قضايي مطرح شد نيز با طرح اين موضوع كه وقتي فريدون قبلا به جلسات دولت مي‌آمد مي‌گفتند چرا مي‌آيد و الان كه نيست مي‌گويند چرا نمي‌آيد، اظهار كرد: چنين اخباري بي‌پايه است، چرا كه ممكن است فردي كار مشخصي داشته يا برنامه مطالعاتي داشته باشد، بنابراين چنين حرف‌هايي بي‌پايه و اساس است. ورود به بحث يك‌دوره‌اي بودن دولت روحاني از سوي برخي منتقدان و مخالفان از ديگر مواردي است كه طي هفته‌هاي گذشته بسيار مطرح شده است. نوبخت در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه در زمان يك ساله پاياني عمر دولت يازدهم برخي كه از مدت‌ها قبل چنين اظهار كرده‌اند كه اين دولت يك‌دوره‌اي خواهد بود، چه هدفي را دنبال مي‌كنند، مي‌گويد: «دولت چه عكس‌العملي مي‌تواند انجام دهد، هركس نظر خود را مي‌گويد. طبيعي است منتقدين و رقباي سياسي از هيچ اقدامي براي جلو افتادن خود فروگذار نمي‌كنند. اگر اين موضوع به آنها آرامش مي‌دهد، ما هم تحمل مي‌كنيم.»
گزيده پاسخ‌هاي محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت به سوالات خبرنگاران در ادامه مي‌آيد:
 در سال گذشته بالغ بر 5 هزار و 300ميليارد تومان اعتبارات فرهنگي از سوي دولت پرداخت شد كه از اين رقم 75درصد مربوط به بخش غيردولتي مي‌شد. بايد نسبت به نهادهاي غير دولتي كه از اعتبارات دولتي استفاده مي‌كنند ولي برون‌داد آن عدم رضايت رهبر معظم انقلاب است، نظارت دقيق‌تري صورت گيرد. اميدواريم با مسوولان بخش فرهنگ در دولت هماهنگي‌هاي لازم صورت گيرد تا نظارت دقيق‌تري در اين زمينه به عمل آيد. همه، مخاطب بيانات مقام معظم رهبري هستيم و دولت به نوبه خود در جهت اهتمام ارتقاي جايگاه فرهنگي كشور پيگيري خواهد كرد.
  هفته گذشته دومين سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي براي احداث پنج هزار مگاوات انرژي الكتريكي به ارزش 2/4ميليارد دلار نهايي شد كه در جنوب اهواز، دهلران، ساوه، سوفيان و بناب عمليات اجرايي آن شروع شده است و دولت ايران در اين سرمايه‌گذاري براي منابع مالي تعهد تضميني ندارد.
 علاوه بر پرداخت يارانه‌هاي نقدي به همه خانواده‌هاي مشمول دريافت يارانه، يارانه غيرنقدي نيز به صورت سبد غذايي در ماه مبارك رمضان با پرداخت 160 ميليارد تومان به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به دستور رييس‌جمهوري در حال اجرا است.
 امروز شاهد آن هستيم تحريم‌هاي نفتي و بانكي كه مربوط به بحث هسته‌اي ايران بود لغو شده و در حال حاضر اجازه صادرات نفت به بيش از دو برابر رشد يافته است. سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم خارجي نشانگر آن است كه تحريم‌هاي بانكي لغو شده و اين اقدامات بايد سرعت بيشتري بگيرد. نگاه دولتمردان امريكا به مقوله غير هسته‌اي ايران اعتباري ندارد ولي در خصوص موضوع برجام اتفاقات صورت گرفته به صورت عدد و رقم قابل مشهود است.
 موضوع خريد 118 فروند هواپيماي ايرباس مسيري را بايد طي و طبق قوانين جمهوري اسلامي ايران شوراي اقتصاد بايد آن را تاييد كند كه در حال حاضر مطالعات آن از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي انجام شده و مورد تاييد قرار گرفته است. در خصوص خريد اين هواپيماها دولت تضميني پرداخت نخواهد كرد و در حال حاضر اين طرح آماده مطرح شدن در شوراي اقتصاد است و نظر سازمان مديريت و برنامه‌ريزي نيز نسبت به آن مثبت بوده است. هيچ‌يك از تحريم‌هاي غيرعادلانه و غيرانساني كه امريكايي‌ها براي ايران ايجاد كرده‌اند را به رسميت نمي‌شناسيم.
 نهادهاي اروپايي و شركت‌هايي كه قرار است با ايران فعاليت اقتصادي كنند، نبايد بيش از اين احتياط كنند و مقامات ارشد كشور امريكا نيز بارها در اين زمينه خواستار سرعت‌بخشي براي همكاري‌هاي اقتصادي با ايران بوده‌اند.
 منشور حقوق شهروندي در حوزه معاونت حقوقي رياست‌جمهوري در حال بررسي و انجام است و به زودي اعلام خواهد شد.
 وضعيتي كه دولت يازدهم شرايط اقتصادي را تحويل گرفت، بيانگر اين موضوع است و اينكه گفته مي‌شود چرا رونق اقتصادي اتفاق نيفتاد، اوج اين تصميمات و آثار آن بي‌نظمي‌ها در سرعت حركت دولت يازدهم موثر بوده است ولي دولت يازدهم در گذشته متوقف نشد تا بعدا جوابگو نباشد. اگرچه گرفتار اقدامات دولت قبل هستيم ولي بايد به آينده نگاه كرد و قطعا افكار عمومي قضاوت درستي دارد، همان‌طور كه در انتخابات سال 92 و مجلس شوراي اسلامي ديديم كه نشان از درك مردم نسبت به واقعيت‌ها
دارند.
 دولت 24 بند سياست‌هاي اقتصادي را در 12 برنامه دسته‌بندي كرده و براي ارتقاي توليد ملي و اينكه چه پروژه‌هايي انجام شود، براي هر يك، يك مدير پروژه با برنامه زمانبندي مشخص كرده است كه گزارش آن به مقام معظم رهبري تقديم شده است. بنابراين از اين جهت كه ايشان به فرزندان خود روحيه دادند، خرسنديم و تشكر
 مي‌كنيم.
 وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نظر دولت را در مورد اقدامات صورت گرفته عليه كارگران بيان كرده و مراتب تاسف خود را از اين رخداد اظهار كرده است.
 از نامه اوباما به روحاني بي‌اطلاع هستم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون