• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3546 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۹ خرداد

درباره قهرمان غير منتظره يورو 92

كيم وليفورت: ما بهترين بازيكنان را نداشتيم، اما بهترين تيم بوديم

ترجمه: علي ميرزايي

بازيكنان فوتبال دانمارك يك هفته پيش از برگزاري يورو 92 خبر‌دار شدند كه مي‌توانند در اين رقابت‌ها شركت كنند اما يك ماه بعد آنها به‌طور شگفت‌انگيزي قهرمان اروپا لقب گرفتند. داستان از اين قرار بود كه در رقابت‌هاي مقدماتي، دانمارك با يوگسلاوي سابقي هم گروه شده بود كه در اوج قدرت بود و از شانس‌هاي اصلي قهرماني يورو محسوب مي‌شد. در نهايت نيز دانمارك پس از يوگسلاوي در رتبه دوم گروه قرار گرفت و از حضور در مرحله نهايي رقابت‌هاي يورو بازماند. اما يك اتفاق تلخ براي مردم يوگسلاوي دوباره اميد را به اردوگاه دانماركي‌ها بازگرداند؛ جنگ داخلي مانع از حضور يوگسلاوها در يورو 92 شد، بنابراين دانمارك رده دومي به جاي آنها راهي مسابقات شد.
روايت‌هاي « كيم وليفورت» از شرايط آن روزهاي دانمارك
يورو 92 به ميزباني سوئد، با شركت هشت تيم و در دو گروه چهار تيمي برگزار مي‌شد. دانمارك در اين رقابت‌ها با سوئد، فرانسه و انگلستان هم گروه شد كه با توجه به ميزباني سوئد گروه مرگ محسوب شده و خيلي‌ها دانمارك را زنگ تفريح گروه مي‌دانستند. وليفورت كه از ستاره‌هاي دانمارك در طول اين رقابت‌ها بود، به «بي بي‌سي» مي‌گويد: «هم‌تيمي‌هايش، بسيار بهتر از چيزي كه همگان فكرش را مي‌كردند خود را آماده كرده بودند. » او ادامه مي‌دهد: « پس از اينكه زمزمه‌هاي حضور دانمارك در يورو شنيده مي‌شد، كساني بودند كه اعتقاد داشتند ما نبايد در اين مسابقات باشيم اما ما از بحث‌هاي كوچكي كه در اين شرايط مي‌توانست مطرح باشد آگاه بوديم. سپس ما به اخبار گوش داديم، هيچ بحثي نبود؛ دانمارك بايد در رقابت‌ها شركت مي‌كرد. به هيچ شكلي نمي‌شد به حضور ما در مسابقات نه گفت، چون هيچ ارتباطي بين فدراسيون دانمارك و يوفا وجود نداشت. » در ادامه« ذهن بازيكنان سريعا بر رقابت‌ها متمركز شد و نكته مثبت اين بود كه تيم ما چيزي براي از دست دادن نداشت. اگر ما هر سه مسابقه را نيز 5-0 مي‌باختيم براي هيچ كس اهميتي نداشت اما ما در مجموع تيم خوبي بوديم و در مرحله مقدماتي نيز يوگسلاوي را برده بوديم. »
نتايج دانمارك
در بازي اول دانمارك با نتيجه 0-0 مقابل انگليس متوقف شد اما با وجود شكست 1-0 برابر سوئد، باز هم شانس صعود از بين نرفته بود. ويلفورت در مورد بازي سوم برابر فرانسه مي‌گويد: « ما بدون اعصاب بازي مي‌كرديم چون فكر مي‌كرديم بعد از بازي فرانسه، بايد به خانه برگرديم. » در نهايت دانمارك موفق به شكست 2-1 فرانسه شده و راهي نيمه‌نهايي شد. دانمارك رقباي بزرگي هم چون انگليس و فرانسه را كنار زده بود اما حالا نوبت به هلندي رسيده بود كه به راحتي مي‌توانست هر سدي را كنار بزند. با اين حال آنها شجاعانه مبارزه كرده و در 90 دقيقه 2-2 مساوي شدند و پس از اينكه در وقت‌هاي اضافي نيز اتفاقي نيفتاد، كار به ضربات پنالتي كشيده شد. پنالتي « ماركو فان باستن» اسطوره هلند در يورو 92، توسط پيتر اشمايكل گرفته شد؛ اين تنها پنالتي خراب شده مسابقه بود و همين يك ضربه نيز براي فرستادن دانمارك به ديدار نهايي كافي بود.
در سوي ديگر فينال، آلماني بود كه لقب قهرمان جام جهاني دوره پيشين را يدك كشيده، در گروه دوم پس از هلند در جايگاه دوم قرار گرفته و راهي نيمه نهايي شده بود. ژرمن‌ها در مرحله نيمه نهايي نيز موفق به شكست 3-2 سوئد ميزبان شده و راهي آوردگاه نهايي شدند. دانمارك در بازي فينال بهترين نتيجه‌اش در اين مسابقات را به دست آورده و با برتري 2-0 مقابل آلمان، قهرمان يورو 92 لقب گرفت.
عوامل موفقيت دانمارك
ويلفورت علت موفقيت تيم را با وجود انتظار كمي كه از آنها وجود داشت، پيوند قوي بين اعضاي تيم بيان مي‌كند: « 10 نفر از بازيكنان ما پيش از يورو در «بروندبي » هم بازي بوده يا پيش از آن براي اين تيم بازي كرده بودند؛ بروندبي تيمي بود كه يك سال پيش نيز به نيمه نهايي جام يوفا راه يافته بود. همچنين تعدادي از بازيكنان ما در تيم زير 21 سال و المپيك با يكديگر هم‌بازي بودند.» ويلفورت مي‌افزايد: « ما روحيه تيمي فوق‌العاده‌اي داشتيم. تيم مي‌خواست ببرد و وقتي شما در بالاترين سطح هستيد اين نكته بسيار مثبتي است. هنگامي كه ما در برابر آلمان تحت فشار قرار گرفتيم، همين روحيه تيمي بود كه به ما كمك كرد. ما بهترين بازيكنان را نداشتيم اما بهترين تيم بوديم. »

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون