• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3554 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۹ خرداد

سومين همكاري ميان دو سينماگر

فرهاد توحيدي قلمش را براي كمال تبريزي درآورد

الهام نداف

 

فرهاد توحيدي در حال حاضر پر كارترين فيلمنامه‌نويس سينماي ايران است. او پس از همكاري با ماني حقيقي در فيلم «50 كيلو آلبالو» و در دست گرفتن گيشه سينماهاي كشور، حالا تصميم دارد به فاصله كمتر از يك سال بار ديگر شانس خود را در حوزه فيلمنامه‌نويسي كمدي امتحان كند و اين‌بار كمال تبريزي داستان او را كارگرداني مي‌كند.
اين فيلم كه هنوز نام آن اعلام نشده، سومين همكاري توحيدي با تبريزي است. او براي نخستين بار در سال 81، فيلمنامه «گاهي به آسمان نگاه كن» را براي تبريزي نوشت. اين فيلمنامه برداشتي آزاد از رمان «مرشد و مارگريتا» اثر ميخاييل بولگاكف نويسنده روس بود و ساختار غيرمتعارف آن ناشي از اين فيلمنامه اقتباسي است.
داستان «گاهي به آسمان نگاه كن» با محوريت اتفاقات يك آسايشگاه و ارواحي است كه هر كدام به دليلي در اين دنيا سرگردان و منتظر هستند. در واقع شخصيت‌هاي اصلي فيلمنامه توحيدي با بازي رضا كيانيان و اصغر نقي‌زاده روح‌هايي هستند كه به عنوان نماينده ملك الموت در لحظات آخر زندگي ظاهر مي‌شوند.  اما دومين همكاري توحيدي با كمال تبريزي، با فاصله 13 ساله و در سال 94 اتفاق افتاد. او فيلمنامه «امكان مينا» را به نگارش درآورد و اين‌بار داستاني عاشقانه با محوريت شك و ترديد و خيانت را در برشي از تاريخ روايت كرد.
«امكان مينا» كه در سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر روي پرده رفت، واكنش‌هاي مختلف منتقدان را در پي داشت. برخي فيلمنامه اين فيلم را بدون چفت و بست و همراه با گاف‌هاي تاريخي توصيف كردند. با همه اينها فيلمنامه فيلم توانست در بخش سوداي سيمرغ نامزد دريافت جايزه شود كه در اين بخش مانند بخش‌هاي ديگر از سيمرغ بلورين بي‌نصيب ماند.
اما توحيدي در تازه‌ترين اظهارات خود درباره همكاري با تبريزي به فارس گفت: « قرار است كه يك فيلمنامه سينمايي ديگري به نگارش در بياورم كه كمال تبريزي قرار است ساخت آن را بر عهده بگيرد. تنها چيزي كه مي‌توانم بگويم اين است كه اين فيلمنامه يك كمدي اجتماعي خواهد بود و به لحاظ نگارشي در نيمه راه آن هستم. نام اين فيلمنامه به دليل اينكه در حال تغيير است بهتر است از آن نامي نبرم تا زماني‌كه نهايي شود.»
اين فيلمنامه‌نويس در ادامه عنوان كرد: «تهيه‌كنندگي اين فيلم بر عهده جواد نوروز‌بيگي خواهد بود. بعد از اتمام سريال «سرزمين كهن» كه به نظرم تا اواخر پاييز طول مي‌كشد اين فيلم‌ سينمايي نيز كليد خواهد خورد.»
توحيدي در كنار اين اثر سينمايي نگارش فيلمنامه‌اي براي تلويزيون را در دست دارد. اين سريال درباره شخصيت شهيد صياد شيرازي است و هنوز از كارگردان و عوامل آن خبري نيست. توحيدي ساخت اين سريال را منوط به تصميم مديران جديد رسانه ملي و همچنين تامين بودجه مي‌داند.
فرهاد توحيدي تاكنون نگارش 17 فيلم سينمايي را بر عهده داشته است. او توانسته پنج بار نامزد دريافت سيمرغ بلورين فجر و تنديس خانه سينما شود كه از اين ميان يك بار براي نگارش فيلمنامه «مرباي شيرين» كه اقتباسي از رماني با همين نام به قلم هوشنگ مرادي كرماني است، ديپلم افتخار جشنواره فجر را به خانه ببرد.
بعد از كمال تبريزي، بيشترين همكاري توحيدي با مرضيه برومند شكل گرفته است. او پس از موفقيت در «مرباي شيرين»، سال 93، برومند را به ساخت فيلم «شهر موش‌ها 2» تشويق كرد و اين كارگردان نيز ساخت فيلم را منوط به نگارش فيلمنامه آن توسط توحيدي دانست.  كارنامه كاري توحيدي نشان مي‌دهد او در نگارش فيلمنامه‌هاي كمدي، مهارت بيشتري دارد و فيلمنامه‌هايي كه در ژانر كمدي نوشته، با اقبال بيشتري در گيشه رو به رو شده است.  او در سال‌هايي كه مديريت خانه سينما را بر عهده داشت، كمتر به فيلمنامه‌نويسي پرداخت و ترجيح داد بيشتر زمان خود را به امور صنفي سينماگران اختصاص دهد. حالا بعد از فراغت از اين سمت، توحيدي در مدت دو سال، پنج اثر سينمايي و يك سريال تلويزيوني را به كارنامه كاري خود اضافه كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون