• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3554 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۹ خرداد

نشست اضطراري وزارت بهداشت براي توضيح درباره پرداخت‌هاي صد ميليوني

اعتماد| به‌دنبال انتشار فيش حقوقي يكي از اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي در يكي از رسانه‌هاي وابسته به مخالفان دولت، معاونان وزارت بهداشت در نشست اضطراري روز پنجشنبه به شايعاتي كه طي هفته‌هاي گذشته درباره پرداخت حقوق‌هاي چند صد ميليوني در وزارت بهداشت منتشر شده بود، پاسخ داد.
ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت در انتقاد از رسانه‌هايي كه اين فيش‌هاي حقوقي را منتشر كردند‌، گفت: «فيش كارانه 234 ميليون توماني مربوط به كارانه 6 ماه يك فوق‌تخصص پيوند كليه و بابت انجام 1047 عمل جراحي اعم از پيوند و تومور بوده و اين فرد در ماه‌هاي قبل تنها ارقامي معادل 50 ميليون، 65 ميليون، 41 ميليون و همچنين در يك ماه ديگر 31 ميليون تومان دريافتي داشته است. همچنين پرداخت‌هاي 700 ميليوني يك متخصص هم مربوط به 6 ماه يك متخصص زنان و زايمان در نقطه صفر مرزي بوده كه در يك بيمارستان به تنهايي ۱۵ زايمان طبيعي و سزارين در شبانه‌روز انجام داده و به‌ازاي همين خدمات، بالاي ۱۰۰ ميليون دريافتي داشته كه از شير مادر حلال‌تر است. وزير بهداشت، معاونان وي و اكثر روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به عنوان پاكدست‌ترين افرادي هستند كه فعاليت كرده و ميزان دريافتي آنها كمتر از يك‌ چند دهم معادل كار دولتي است؛ بنا داريم براي يك بار هم كه شده به اين سوالات پاسخ دهيم، برخي از نرم‌افزارها كه در دسترس است اين فيش‌ها را در اختيار برخي افراد قرار داده و فردي كه مي‌دانيم چه كسي است، با استفاده از ظرفيت سيستم آذرخش وزارت بهداشت، جمع پرداختي اين پزشك را در 6ماه چاپ كرده و در اختيار رسانه‌ها قرار داده است. اين‌طور نيست كه ما پاسخ هر حرفي را بدهيم اما در مورد برخي مسائل صنفي، اين صحبت‌ها از يك حدي بيشتر شده و ما مي‌خواهيم پاسخ روشني بدهيم.
برخي مي‌خواهند اوضاع را به هم بزنند ولي چون از لحاظ رسانه‌اي ارضا نمي‌شوند پرداخت‌ها را به چند صد ميليون، يك ميليارد و دو ميليارد هم كشانده‌اند. ما حتي شك كرده‌ايم كه شايد اين افراد تومان و ريال را با هم اشتباه گرفته باشند. ما همين‌جا از برخورد مثبت ديوان محاسبات و سازمان بازرسي تشكر مي‌كنيم كه گفت پرداخت‌ها قانوني بوده اما غير‌متعارف؛ و راه‌حل آن هم قانون است نه اينكه با جو و جنجال پيش برويم.
امروز حقوق پزشك‌متخصص 2 ميليون و 450 هزار تومان است، چند نفر با اين حقوق حاضرند در منطقه محروم كار كنند؟ درصد اندكي و استثناهايي هستند كه رقم‌هاي بالاي 100 ميليون تومان دارند و قبلا گفتم 20نفر هستند كه ممكن است ماه بعد 30 يا 15 نفر شود اما اين مشت نمونه خروار نيست و اگر حساب‌مان پاك نبود آن را اعلام نمي‌كرديم.»
محمد آقاجاني، معاون درمان وزارت بهداشت هم در اين نشست خبري گفت: «معيار بايد قانون باشد. پرداخت‌ها هم قانوني است چه كم و چه زياد.استادان مشهور، متخصص و فوق‌‌تخصص‌هايي كه مورد وثوق‌جامعه هستند و بيماران از سراسر استان و كشور به دليل شهرت و جايگاه‌شان به آنها مراجعه مي‌كنند، درآمدشان بيشتر مي‌شود؛ اين حق بيمار است كه پزشكش را انتخاب كند و ما نمي‌توانيم او را مجبور كنيم كه برود يا نرود. 75درصد پزشكان متخصص در كشور ماهيانه زير 20 ميليون تومان و 35درصد زير پنج ميليون تومان كارانه دريافت مي‌كنند و پرداخت حقوق در وزارت بهداشت مانند ساير نهادهاي دولتي مثل وزارت علوم است.»
برگزاري اين نشست در حالي بود كه سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت هم پنجشنبه شب و در مراسم محفل انس با قرآن جامعه پزشكي گفت: «زماني آرزو مي‌كرديم كه دولتي داشته باشيم كه در آن اسلام، عزت داشته باشد و نفاق در آن سركوب شود. فكر مي‌كردم ماه مبارك رمضان براي برخي سياستمداران فرصتي براي عبادت و نزديك شدن به خداوند باشد و اما ظاهرا بناست اين رفتارها تا شب قدر ادامه داشته باشد و ما اميدواريم كه در شب قدر اين رفتارها را كنار بگذارند و توبه كنند، زيرا كشور نياز به اخلاق و آرامش دارد تا معيشت مردم مورد توجه قرار گيرد و درست نيست كه يكسري رفتارها و صحبت‌هاي نادرست از برخي از سياستمداران ديده و شنيده شود؛ وگرنه اگر قرار بود كشور فقط با توجه به ماديات اداره شود، پيش از اين نظام اسلامي هم آن را اداره مي‌كردند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون