• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3554 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۹ خرداد

واكنش‌هاي رسمي به حادثه شهران

مقصر چه كسي بود؟

اعتماد|ديروز انفجار لوله گاز در منطقه شهران نه تنها مردم اين محله و منطقه كه كل مردم تهران را شوك زده كرد. حادثه‌اي كه هم خسارت مالي فراواني را به دنبال داشت و هم به مفقود شدن دو كارگر و مجروح شدن 5 شهروند ديگرمنجر شد. اين حادثه كه زنگ خطري براي آسيب‌پذيري تهران هم محسوب مي‌شد، بازتاب چنان گسترده‌اي را به دنبال داشت كه باعث شد تا بسياري از مسوولان شهري و مسوولان خدماتي به آن واكنش نشان دهند. واكنش‌هايي كه در زير بخشي از آنها را مي‌خوانيد:
بيانيه شهرداري تهران: علت حادثه از سوي كارشناسان در دست بررسي است اما برخي شايعات مطرح شده در خصوص اينكه حفاري مترو باعث تركيدگي لوله گاز شده قويا تكذيب مي‌شود و بنابر اعلام معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري عمليات عمراني حفاري مترو در اين منطقه دو ماه پيش پايان يافته و همه اصول ايمني  و عمليات تثبيت و تحكيم در همان زمان انجام شده بود. ضمناً محل تركيدگي لوله گاز با تونل مترو در عمق 25 متر فاصله دارد.
سيد جعفر تشكري هاشمي، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران مترو در 25 متري سطح زمين در حال ساخت بوده، گفت: به احتمال زياد نشست زمين در طول زمان باعث ايجاد حفره در لوله گاز شده است. اين مهم سبب شده گاز به لايه‌هاي زيرين خاك نشت كرده و در اثر جرقه ناشي از قطع شدن سيم‌هاي زير لوله انفجار صورت گيرد. آتش در دو دامنه متصاعد مي‌شود؛ به گونه‌اي كه آتش علاوه بر اينكه به تونل در دست ساخت مترو نفوذ مي‌كند، آسفالت را شكافته و به سطح زمين مي‌رسد و يك ساختمان اداري خالي از سكنه دچار حريق شده و به پنج ساختمان مسكوني و اداري خسارات جزيي مي‌شود. او در مورد فوت دو كارگر گفت: از دو كارگر داخل تونل هيچ اطلاعي در دست نيست و امكان فوت آنها وجود دارد اما هرگونه اظهارنظر در اين خصوص قطعي نيست.
ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شوراي شهر در مورد تبعات اين انفجار گفت: دو نفر از كارگران مترو، يكي از آنها راننده بيل مكانيكي و يكي ديگر از كارگران در اين حادثه جان خود را از دست مي‌دهند كه به خانواده اين عزيزان تسليت مي‌گوييم. همچنين حرارت گودال باعث آتش‌سوزي يك ساختمان اداري مي‌شود و همچنين به چند خانه مسكوني نيز خساراتي وارد مي‌شود. اين حادثه باعث تركيدگي لوله آب هم شده است. قناعتي تاكيد كرد: آنچه در اين حادثه قابل پيگيري است، آن است كه مسوولان مترو در مسيرهايي كه حفاري دارند بايد نقشه‌هاي مسير را بررسي كنند تا اگر تجهيزات شهري از آن مسيرها رد مي‌شود مانند لوله آب، گاز و مخابرات نسبت به ايمن‌سازي محل اقدام كنند. وي گفت: متاسفانه ۴۰ دقيقه طول كشيد كه لوله‌هاي گاز منطقه بسته شود درحالي كه بايد در عرض 3 تا 4 دقيقه، گازقطع مي‌شد.
سرهنگ حسن عابدي، جانشين رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، در اين باره گفت: از آنجايي كه اين رويداد باعث ايجاد گودالي وسيع و عميق در ميانه خيابان اصلي كوهسار شده، پليس يكسري ممنوعيت و محدوديت ترافيكي را در منطقه اعمال كرده است كه پيش‌بيني مي‌شود حداقل تا دو، سه روز آِينده ادامه داشته باشد.
سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران گفت: به محض پايان مراحل كارشناسي علت وقوع حادثه مراتب به طور رسمي اعلام مي‌شود. عباسي با بيان اينكه اين آتش‌سوزي به دليل انفجار گاز رخ داده است، تاكيد كرد: تاكنون 5 مصدوم توسط اورژانس به صورت سرپايي مداوا شده‌اند.
مومني، مديرعامل شركت گاز استان تهران اعلام كرد: براثر اين حادثه گاز 10 هزار مشترك منطقه شهران، كوهسار و كن تا شنبه بعد از ظهر قطع است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون