• ۱۴۰۰ شنبه ۲۴ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
online صفحه ویژه كانال تلگرام روزنامه اعتماد

30 شماره آخر

  • شماره 3585 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ مرداد

چهره خلاق فرهنگي،فرهنگ‌ساز و هنر آفرين

سيد محمود دعايي مدير مسوول روزنامه اطلاعات

ما نه‌تنها جناب مهندس سيدمحمد بهشتي را به معناي خاص علمي و آكادميك و تخصصي‌اش، مهندس و معمار و به اصطلاحِ امروز آرشيتِكت مي‌شناسيم، بلكه فراتر از آن يعني در حوزه‌اي عام‌تر و گسترده‌تر و فراگيرتر ايشان را در زمره معماران شايسته بناي فرهنگي كشور مي‌شماريم. معماربودن و معماري‌كردن به معناي عام و فراگيرش، كارِ كمي نبوده و نيست. معماري به معناي رشته خاص و تخصصي و دانشگاهي‌اش كه البته در مورد جناب مهندس سيدمحمد بهشتي مصداقِ معين و مشخص دارد، از دايره اهليت علمي برخي از ما فراتر است و در اين باب كساني كه اهل فن‌هستند و به قول سعدي از بزرگان اهل تميزند، مجتهدانه سخن گفته و خواهند گفت، اما توانمندي و ظرفيت وجودي استاد بهشتي به اين وجه برجسته و به اين وجهه برگزيده محدود نمي‌شود. ما ايشان را از آغاز انقلاب تا امروز در هر جا كه متصدي و مسوول و مشاور و دست‌اندركار و تاثيرگذار ديده‌ايم، به عنوان يكي از شاخص‌ترين چهره‌هاي خلاقِ فرهنگي و فرهنگساز و هنرآفرين حقيقتا موفق يافته‌ايم. انصاف اين است كه ايشان يكي از برجسته‌ترين معمارانِ سينماي انقلاب و پس از انقلاب در اين كشور بوده است. البته مي‌دانيم كه ايفاي چنين نقشي و به‌كارگيري چنين نيرويي در حوزه سينما با نقادي‌ها و مخالفت‌ها و حتي حمله‌هاي بسيار مواجه بوده است. ما نمي‌خواهيم بگوييم كه همه نقادي‌ها و انتقادهاي وارد شده به نظام فكري و همچنين كارنامه ايشان در اين حوزه، نادرست و ناروا ست. چه بسا كساني مانند خود ايشان در همين مسير واقعا صاحبفكر و صاحبنظر بوده‌اند و هستند و تا جايي كه ما به ياد داريم مهندس سيدمحمد بهشتي در مواجهه با اهل نقد و نظر بردبار و شنوا و پذيرا بوده است. اما هميشه در اين ميدان، صرف‌نظر از اهل انديشه و نقد و نظر، كساني يا طيف‌ها و طايفه‌هايي را نيز سراغ داشته‌ايم كه حمله و هجوم‌شان انگيزه‌هاي ناروا داشته، يا اگر انگيزه‌هاشان روا بوده متاسفانه شيوه‌هاي نادرست و ناسزاوار و خسارت‌بار را به كار مي‌گرفته‌اند. نخستين سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب كه هنوز نه موقعيت موسيقي بازشناسي و بازسازي شده بود و نه موقعيت سينما و نه موقعيت بسياري از هنرها و دانش‌ها و حوزه‌هاي ديگر، روي آواري از زلزله عظيمي كه در همه عرصه‌ها اتفاق افتاده بود و برفراز تلي از خاك و خاكستر سينما ـ كه نه‌تنها خاك و خاكسترِ ديوارها و درها و سقف‌هاي سوخته بلكه خاك و خاكسترِ همه سياست‌ها و مديريت‌ها و مفاهيم و معاني سابق نيز بود ـ  به شهامت و شجاعتي شگفت و ققنوس‌وار نياز داشت. يكي از آن دل به‌دريازدگان و بادابادخواندگان و تن به قضادادگان كه با شهامت و شجاعت تحسين‌برانگيز و با سرمايه انديشه و اميد، پاي بر خاك و خاكستر سينما گذاشت، مهندس سيدمحمد بهشتي بود كه دست در دست ياران و همراهانش به معركه معماري آمد. بهشتي در كنار انوار، نه از برخي جريان‌هاي دروني و بروني سينماي قبل از انقلاب هراسيد و نه از برخي جريان‌هاي همرزم و همبزمِ انقلاب كه به قول شريعتي و به نقل از دكتر طه حسين «خود، كاري نمي‌كنند، ولي از اينكه ديگري كاري بكند سخت آزرده‌خاطر مي‌شوند.» بهشتي، از پدران معنوي جشنواره ابتكاري و ماندگارِ فيلم فجر است. بهشتي، مدال مديريت بنياد سينمايي فارابي را در كارنامه سينمايي كشور بر سينه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون