• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3585 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ مرداد

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه

همكاري رژيم صهيونيستي و رژيم سعودي بر همه آشكار است

گروه ديپلماسي| محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان براي ششمين بار به قاره سياه سفر كرده است؛ سفري كه با نيجريه آغاز شد و در دومين مقصد خود روز گذشته به غنا رسيد.
كشوري در غرب آفريقا به پايتختي آكرا و جمعيتي نزديك به 30 ميليون نفر كه زبان غالب آنها انگليسي است. در اين سفر بزرگ‌ترين هيات اقتصادي كه در سه سال گذشته وزير امور خارجه ايران را همراهي مي‌كرده است با آقاي وزير بار سفر بسته است.
 ايران از هشت ماه پيش وارد روزهاي پسابرجام و عاري از تحريم‌هاي هسته‌اي شده و توسعه اقتصادي ايران در دستور كار سفرهاي مردي قرار دارد كه مي‌توان او را يكي از پركارترين وزراي كابينه دولت يازدهم خواند. هرچند كه محمد جواد ظريف بخش عمده‌اي از وقت خود را در سه سال نخست در وزارت امور خارجه به حل و فصل پرونده هسته‌اي گره زد كه عبور از آن لازمه توسعه رابطه اقتصادي و سياسي با ديگر كشورها بود اما در هشت ماه اخير دستگاه ديپلماسي نشان داده است كه در حال تقسيم برابر فرصت‌ها در ميان تمام كشورها است؛ حركتي كه نشان مي‌دهد نگاه ايران در سياست خارجي نگاه همه‌جانبه است و تهران برآمده از پسابرجام به دنبال برخوردار كردن كشور از سياست خارجي و اقتصادي متوازن است.
برنامه وزير امور خارجه ايران در دومين مقصد آفريقايي، ديدار با رييسان جمهور و مجلس غنا، وزير امور خارجه و وزير تجارت بود. شايد بتوان گفت كه مفصل‌ترين سخنان ظريف كه در رسانه‌هاي ايراني نيز انعكاس داشته است، اظهارات وي در جمع ايرانيان مقيم غنا بود. برنامه‌اي كه وزير در تمام سفرهاي خود آن را در اولويت كاري خود قرار مي‌دهد. فروپاشي ابر ايران‌هراسي مهم‌ترين مولفه‌اي بود كه وزير امور خارجه در جمع هموطنان در غنا از آن سخن گفت. مهم‌ترين محورهاي سخنان وي در اين جمع به شرح زير بود:
 ‌‌ ايران‌هراسي با هزينه بسيار زياد و سرمايه‌گذاري فراوان صهيونيست‌ها و بدخواهان به ويژه رژيم ددمنش سعودي در حال انجام است.
 ‌‌ جنايات اين رژيم كودك‌كش در يمن و سوريه به شكل سرسام آوري جهان را به اندوه واداشته است.
 ‌‌ امروز دنيا بعد از نزديك به ٣٧ سال به اين واقعيت پي برده و بيدار شده كه خطر وهابيت خطر اصلي است كه دنيا را با افراط رو به رو كرده است و امروز ددمنشي داعشي گردن يك كودك ١٢ ساله را مي‌زند و آنان در اين راستا نه تنها جنايت انجام مي‌دهند بلكه از آن فيلم و عكس تهيه مي‌كنند، امروز با فرو ريختن پرده ايران‌هراسي، اين جنايت‌ها كم‌كم روشن مي‌شود.
   همكاري‌هاي رژيم صهيونيستي و رژيم سعودي كه دو رژيم همسو و همراه هستند امروز برهمه آشكار شده و ديگر قابل پوشاندن نيست.
 ‌‌ خوشحالم كه خداوند موهبتي به ما داده كه بتوانيم نماينده مردمي باشيم كه در طول ٣٧ سال گذشته به خصوص هشت سال جنگ تحميلي و هشت سال تحريم‌هاي ظالمانه و ناجوانمردانه قدرت‌هاي استكباري با قدرت و صلابت ايستادند.
 ‌‌  رهبر معظم انقلاب نه‌تنها به بنده لطف كردند و حمايت كردند بلكه عنايت كردند و بارها به من گفتند كه من هر روز دعا مي‌كنم، اين دعا پشت‌گرمي مهمي براي همه ما در مذاكرات هسته‌اي بود و ما همواره قدردان اين نعمت بزرگ ولايت هستيم.
 ‌‌ وزير امور خارجه ايران در مدت زمان اقامت در غنا در نشست همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور شركت كرد. محمد جواد ظريف در اين نشست با بيان اينكه «آفريقا، غرب آفريقا و به ويژه غنا براي ما مهم است»، گفت: بخش‌هاي مختلف اقتصادي و تجاري و علمي ما سال‌هاي سال است در غنا حضور و فعاليت دارند. ايرانيان براي قوام نكرومه به عنوان يك قهرمان مقاومت و آزادي احترام قايلند. ايران و غنا از كشورهاي در حال توسعه‌اند. تحريم‌هاي ايران رسما برداشته شده و زمينه همكاري براي تجار دو كشور و بخش‌هاي مالي و بانكي فراهم است.
هانا تته، وزير خارجه غنا نيز در اين نشست گفت: مي‌خواهيم فرصت‌ها و زمينه‌هاي همكاري‌هاي دوجانبه را در بخش‌هاي دولتي و خصوصي به ويژه در زمينه‌هاي بانكي و مالي بررسي كنيم.
وي افزود: شش ماه تا انتخابات در غنا فاصله داريم ولي اطمينان داشته باشيد كه در غنا قانون حاكم است. وزارت امور خارجه و وزارت تجارت غنا آماده هرگونه همكاري هستند تا اين هيات تجاري موفق شود. وزيرامورخارجه در ديدار با رييس مجلس غنا گفت: روابط نزديك دوجانبه با غنا داريم: ما روابط نزديكي در صحنه‌هاي بين‌الملل داريم و خواهان گسترش اين روابط هستيم. ادواردو آداجاهو، رييس مجلس غنا نيز در اين ديدار گفت: من سال ٢٠١٤ به تهران و اصفهان آمدم و پيشرفت و توسعه اين شهرها مرا تحت تاثير قرار داد. ايران از تجربيات و ظرفيت‌هاي زيادي براي عرضه به جهان و غنا برخوردار است. ما هميشه از حقوق داشتن انرژي هسته‌اي ايران حمايت كرده ايم. من خواستار ابلاغ سلام خود به همتاي ايراني بوده و از علي لاريجاني براي سفر به غنا دعوت مي‌كنم. ظريف قرار است پس از غنا به گينه كوناكري و مالي نيز سفر كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون