• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3590 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۳ مرداد

سخنگوي دولت:

برجام را بايد جدا از موضوع امريكا تعريف كرد

گروه سياسي/ سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي پيرامون بيانات روز دوشنبه رهبر معظم انقلاب گفت: برجام و مذاكرات هسته‌اي، با موضوع امريكا از آن جهت كه اين كشور پيشينه غيرقابل قبولي براي ملت ايران دارد، بايد جداگانه بررسي شود. محمد باقر نوبخت در ادامه با بيان اينكه برجام توافق ميان ايران با 6 كشور ديگر است خاطرنشان كرد: يكي از 6 كشوري كه ايران با آن به توافق رسيده امريكاست و رابطه اين كشور با ايران خصمانه بوده به همين جهت بخش قابل توجهي از تحريم‌هاي گذشته بيش از آنكه از سوي اتحاديه اروپا باشد از طرف امريكا به ايران تحميل شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گزيده گفت‌وگوي محمدباقر نوبخت كه با حضور وي در اين خبرگزاري انجام شد، در ادامه مي‌آيد:
 ‌ در مساله هسته‌اي ايران تحريم نفتي و تقليل صادرات ايران مجددا از سوي امريكا وضع شد كه اتحاديه اروپا هم آن را تصويب كرد، بر اين اساس در چند مرحله صادرات نفت ايران از منابع مهم درآمدي كشور به يك ميليون كاهش يافت. كشورهاي غربي قصد داشتند با كاهش 20 درصدي ميزان صادرات ايران آن را به صفر برسانند و اين به عنوان خصومت از سوي امريكايي‌ها براي ما قابل توجه بود.
 ‌ كمتر از شش ماه از اجراي برجام مي‌گذرد و يك ميليون سقفي كه براي صادرات مجاز بوده، اما توانستيم اين ميزان را به دو ميليون و 568 هزار بشكه در روز برسانيم، بايد اين ميزان را در قيمت برابري ريال به دلار محاسبه كنيم تا مشخص شود از رفع تحريم به منابع ما چيزي اضافه شده يا خير؛ به غير از اعداد و ارقامي كه از آن صحبت مي‌كنيم به‌‌عنوان مثال 7/1 ميليارد دلار بعد از برجام از امريكايي‌ها به خاطر منابعي كه از پيش از انقلاب در اختيارشان بود را تحويل گرفتيم.
 ‌ قصد ندارم بگويم در فضاي پسابرجام چه اقداماتي را براي دستيابي به حقوق‌مان صورت داديم. اما وزير خزانه‌داري امريكا اعلام كرد كه بيش از 3 ميليارد و 418 ميليون دلار سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران بعد از برجام افزايش يافته و 2/4 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي براي 6 هزار مگاوات انرژي الكتريكي كه در كشور بايد ايجاد شود صورت گرفته است.
 ‌ بعد از برجام به برخي از فرصت‌ها براي سرمايه‌گذاري رسيده‌ايم. رابطه خصمانه امريكا با ايران غيرقابل پنهان است و ما قاطعانه از فرمايشات مقام معظم رهبري درباره كشوري كه عنوان نمادي از خصومت است را تقدير مي‌كنيم. روابط ما با امريكا در حال پيشروي است اما اگر امريكايي‌ها از توافق انجام شده سر باز زنند مطمئنا خود را منزوي كرده‌اند چراكه جمهوري اسلامي ايران حقانيت خود را به اثبات رسانده است.
 ‌ برجام نقطه موفقيت‌آميزي با خود به همراه داشت. دنيا و آژانس پذيرفت كه اقدامات گذشته ايران انحرافي نداشته و ايران توانست با اخذ اين تاييديه برجام را اجرايي كند.
 ‌ مخالفت‌هاي امريكا عليه ايران همچنان ادامه دارد، اما 5 كشور ديگر به تناسب، همكاري‌هاي خود را با كشورمان ادامه مي‌دهند، هر چند آنها هم يكدست نيستند، بنابراين اين امريكايي‌ها هستند كه اگر روند خصومت با ايران را ادامه دهند خود منزوي خواهند شد، چراكه جمهوري اسلامي ايران توانسته حسن‌نيت و حقوق واقعي بين‌المللي خود را به جهان ثابت كند. اگر امريكا با ظني كه نسبت به ايران دارد خصومت خود را ادامه دهد زمينه انزواي خود را فراهم كرده و 5 كشور ديگر با او همكاري نخواهند داشت چراكه طبق گزارشات، ايران به عنوان كشوري دين‌مدار به تعهدات خود پايبند بوده است.
 ‌ كليات برنامه ششم به مجلس نهم تقديم شد و با بحث و بررسي در كميسيون تلفيق تصويب شد و چون فرصت تصويب اين لايحه در جلسات علني مجلس نهم نشد، به مجلس دهم رسيد، دولت بايد قانونا مجموعه‌اي از لوايحي كه از مجلس گذشته وجود داشت را به مجلس جديد هم ارايه مي‌داد كه يكي از اين لوايح برنامه ششم بود.
 ‌ شكل برنامه ششم براي سال‌هاي 1395 تا 1399 براي تمام حوزه‌هاي بخشي و فرابخشي است، ابتدا گفتيم كه ما در چه موقعيتي هستيم، چه چالش‌هايي داريم، قرار است طي سال‌هاي 95 تا 99 چه اتفاقاتي بيفتد و در سال 99 آن جامعه مطلوب ما كجا است. اين برنامه يك نقشه راه از وضع موجود براي رسيدن به راه مطلوب است، در اين برنامه مشخص كرديم كه در هر يك از اين حوزه‌هاي بخشي و فرابخشي كه 30 حوزه هستند، سال به سال بايد چه اهداف و راهبردهايي داشته باشيم.
  ‌ سياست خارجي ما يك نظام و فرآيندي براي اتخاذ و همچنين ابلاغ سياست‌هايش دارد. در مورد اظهارات اخير رييس سازمان سيا پاسخ داده شد و بنده فكر مي‌كنم كه با همان روش قبلي و قواعدي كه براي اتخاذ سياست‌هاي خارجي است، در اين زمينه هم مثبت عمل شده است.
 ‌ درخصوص دستيار ويژه رييس‌جمهور تا جايي كه بنده مي‌توانم اظهارنظر كنم همين گمانه‌زني‌هايي است كه در رسانه‌ها صورت مي‌گيرد و ما شاهد اين هستيم كه برخي از رسانه‌ها توجه خاصي به اين موضوع دارند كما اينكه عدم حضور حسين فريدون هم در چند هفته اخير خود به گمانه‌زني‌هاي صورت گرفته دامن زد كه اين مساله مشخص مي‌كند تمامي گمانه‌زني‌ها نادرست و دروغ بوده است. اميدواريم گمانه‌زني‌هايي كه برخي رسانه‌ها با نگاه‌هاي سياسي خودشان ارايه مي‌كنند صحت نداشته باشد.
 ‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مرجع رسمي براي صدور مجوز كنسرت‌ها است و اعتقادمان اين است كه در چارچوب موازين، حقوق شهروندي رعايت شود و لغو كنسرت‌هايي كه براي آنها مجوز صادر شده اما برگزار نمي‌شود يك نوع نابساماني اجتماعي را به همراه دارد و اميدواريم كه ساير دستگاه‌ها هم هماهنگي لازم را داشته باشند و زماني كه يك مرجع اصلي مجوزي را صادر مي‌كند بايد پيرو آن باشد زيرا ضابطين براي حفظ امنيت هستند كه اين موضوع به لغو كردن مجوزها ارتباطي ندارد.

 

نوبخت: «صفدرحسيني» يكي از ذخاير نظام و امانت‌دار بزرگ كشور است

دو روز پس از صدور حكم انتصاب احمد دوست‌حسيني به عنوان رييس هيات عامل صندوق توسعه ملي از سوي رييس‌جمهور، معارفه او در اين سمت، ظهر ديروز در محل صندوق توسعه ملي برگزار شد. به گزارش تسنيم، اين مراسم با حضور محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه و دبير هيات امناي صندوق توسعه ملي، ولي‌الله سيف رييس كل بانك مركزي و عضو هيات امنا، همچنين سيد فريد موسوي، نماينده مجلس شوراي اسلامي و عضو هيات امناي صندوق در جمع مديران و كارشناسان صندوق برگزار شد. در اين مراسم مسعود مزيني، عضو هيات عامل قبلي صندوق به نمايندگي از اعضاي پيشين هيات عامل صندوق حضور داشت. نوبخت در سخناني در اين مراسم با اشاره به سوابق شناخت خود از دوست‌حسيني، ايشان را فردي خوشنام در مديريت اقتصادي كشور ياد كرد و تاكيد كرد: انتصاب دوست‌حسيني با تحسين نهادهاي نظارتي مواجه شده است. وي ضمن قدرداني از زحمات هيات عامل قبلي صندوق ابراز اميدواري كرد كه از منابع موجود در صندوق چه منابع مالي و چه منابع انساني به نيكي استفاده شود. رييس سازمان برنامه و بودجه از صفدر حسيني به عنوان يكي از ذخيره‌هاي نظام ياد كرد و افزود: گذشته از ارادت شخصي بنده به دكترحسيني، ساير اعضاء هيات عامل سابق صندوق توسعه ملي نيز از بزرگان اقتصاد كشور هستند و الحق در دوران مسووليت خود امانتداران بزرگي براي كشور بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون