• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3590 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۳ مرداد

بازپس‌گيري 6/1ميليارد تومان از تسهيلات هيات‌مديره بيمه مركزي

 

جنجال برپا شده در ماجراي فيش‌هاي حقوقي نامتعارف كه از بيمه مركزي شروع‌ شد؛ دامن اعضاي هيات‌مديره را چنان گرفت كه ناگزير به بازپس دادن تسهيلات دريافتي‌شان شدند. بر اساس دستور صريح مديركل جديد بيمه مركزي به امور مالي اين ارگان، تمام اعضاي هيات‌مديره تسهيلات دريافتي خود را كه در مجموع يك ميليارد و 640 ميليون تومان بوده به بيمه مركزي پس دادند. عبدالناصر همتي در نخستين جلسه مطبوعاتي خود به عنوان مديرعامل بيمه مركزي، با بيان اينكه همه قبول داريم كه اينگونه وام‌ها و دريافتي‌ها غيرقابل قبول است، افزود: اين نظر شخصي بنده است كه اعضاي هيات‌مديره و هيات عامل بانك‌ها نبايد وامي بگيرند و اين وام‌ها بايد به كاركنان داده شود. ۱۰ سال در سيستم بانكي فعاليت كردم و بر اساس آيين‌نامه‌ها اين حق من بود كه وام دريافت كنم اما نگرفتم و اين اعتقاد را دارم كه نبايد چنين وام‌هايي دريافت شود.
او با اشاره به اينكه بر اساس ضوابط يكسري وام‌ها و حقوق در بانك‌ها و بيمه‌ها مي‌توانست پرداخت شود، تصريح كرد: بخشي از اين دريافتي‌ها بر اساس مقررات قانوني بود، اما بخشي بر اساس برداشت‌هاي اشتباه، غيرقانوني بوده است. در بيمه مركزي نيز پرداختي وام‌ها بر اساس همين برداشت‌هاي اشتباه صورت گرفته بود.
رييس كل بيمه مركزي ايران به آيين‌نامه سال ۸۸ در بيمه مركزي اشاره كرد كه بر اساس آن‌كه توسط رييس كل، مديران دولتي، نماينده سازمان مديريت و وزارت اقتصاد تاييد شده است، ۴۰ برابر حقوق مكفي توسط مديران بيمه مركزي و ۴۵ برابر آن توسط رييس كل بيمه مركزي به صورت وام ضروري قابل دريافت است و سقفي براي آن مشخص نشده، اما براي كاركنان سقف مشخص شده است. از سوي ديگر، بر اساس بند هـ ماده ۵ قانون برنامه پنجم توسعه فوق‌العاده خاص براي مشاغل تخصصي اعمال شد. در ابتدا همه تصور مي‌كردند كه جزو حقوق ثابت است ولي ديوان محاسبات و سازمان مديريت اعلام كردند كه نيست و بنا براين از حكم خارج شد.
همتي تصريح كرد: معتقدم كه اين برداشت‌ها خلاف بوده بنابراين در تاريخ ۱۰ خرداد امسال طي نامه‌اي به امور مالي بيمه مركزي اعلام كردم وام‌هاي ۴۵ برابري ضروري پرداختي و اتومبيل بايد تسويه شود بنابراين اعضاي هيات عامل كه از اين وام استفاده كرده بودند و اين وام‌ها را بازپرداخت كردند و در مجموع يك ميليارد و ۶۴۰ ميليون تومان بازپس گرفته شد. اضافه كاري‌هاي شب عيد به سال ۹۵ بازگشت خورد و تمام وام‌هايي كه از اين حيث بود از ۹۴ تاكنون همه برگردانده شد.
او با بيان اينكه هيات‌مديره نبايد از اينگونه وام‌ها استفاده كند و فقط اگر بسيار ضروري باشد بايد استفاده كنند، تصريح كرد: وام ۵۰۰ ميليون توماني وام ضروري نيست بايد به آن شك كرد.
رييس كل بيمه مركزي ايران در پاسخ به اين سوال كه اگر افرادي كه در بيمه مركزي از اين نوع وام‌ها استفاده كرده‌اند آنها را بازپرداخت نكنند چه برخوردي با آنها خواهد شد، گفت: اگر بازپرداخت نشود بركنار خواهند شد. دو نفر از آقايان براي بازپرداخت با كسري مواجه بودند كه چك ارايه كردند اما از نظر بنده پرداخت شده محسوب مي‌شود. پيگيري اين موضوع جزو وظايف بنده بود كه انجام دادم و اميدوارم كه حاشيه‌ها در صنعت بيمه به حداقل برسد.
همتي نسبت به رقابت‌هاي مكارانه و ناسالم در صنعت بيمه هشدار داد و گفت: رقابت فني به نفع صنعت بيمه است اما در رشته‌هاي درمان، آتش سوزي، باربري، مسووليت شركت‌هاي بيمه رقابت‌هاي ناسالم دارند.
رييس شوراي عالي صنعت بيمه رشد حق بيمه در سه ماهه ابتداي امسال را نزديك به ۲۰ درصد اعلام كرديم، افزود: پيش‌بيني مي‌شود رشد حق بيمه تا پايان سال حدود همين رقم باشد.
او با اظهار اميدواري نسبت به اينكه ضريب نفوذ بيمه در كشور از ۲ رد شود، گفت: آخرين رقم ضريب نفوذ بيمه رقم 2/1 در پايان سال ۹۳ را نشان مي‌دهد اما بعيد است كه در سال ۹۴ از رقم رد شده باشيم. در منطقه منا ضريب نفوذ بيمه قدري از ميانگين رد شده است. ولي ميانگين جهاني آن نزديك 5/6درصد است كه خيلي پايين محسوب مي‌شود. همتي از رشد ۳۲ درصدي خسارت پرداختي در صنعت بيمه طي سه ماه ابتداي امسال خبر داد و گفت: در اين مدت 9/6 ميليون فقره خسارت پرداخت شده كه نسبت خسارت به حق بيمه نيز به 5/62 درصد كه رقم زيادي است، رسيده است.
رييس كل بيمه مركزي ايران افزود: سهم بيمه شخص ثالث، زندگي و درمان بالاترين ميزان سهم در صنعت بيمه را به خود اختصاص داده به‌طوري كه ۷۴ درصد در سه ماه ابتداي امسال بوده است. سهم دولتي‌ها ۳۲ درصد بازار و غيردولتي‌ها ۶۸ درصد بازار بوده است. او درباره مديريت شركت‌هاي اصل چهل و چهارمي بيمه نيز گفت: وقتي دولت مديري را تعيين مي‌كند، به نظر من اين شركت، خصوصي نيست بنابراين اميدواريم كه به زودي به دوره انتقال در بخش مديريت صنعت بيمه هم برسيم. همتي گفت: در حال حاضر ۱۲ درصد پرتفوي بيمه مربوط به بيمه زندگي است و از اين رقم ۷۰ درصد بيمه‌اندوختگي است يعني ۸ درصد كل پرتفوي صنعت بيمه، بيمه زندگي پس‌اندازي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون