• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3590 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۳ مرداد

آغاز عمليات ضد داعش امريكا در خاك ليبي

گروه جهان| هواپيماهاي ايالات متحده دوشنبه‌شب براي نخستين‌بار مقر تروريست‌هاي داعش در سرت ليبي را با هواپيماهاي خود بمباران كردند. اين حمله در پاسخ به درخواست دولت مورد حمايت سازمان ملل براي كمك به فشار بيشتر به تروريست‌هاي داعش در مقر اصلي خود يعني سرت در نظر گرفته شده و
آن‌گونه كه مقامات ايالات متحده عنوان كردند اين شروع اقدامات مداوم عليه داعش در شهرستان‌هاي مختلف ليبي خواهد بود. آن گونه كه فايز سراج، نخست وزير ليبي در تلويزيون رسمي اين كشور اعلام كرد: حملات هوايي امريكا براي نخستين بار در شهر سرت صورت گرفت و تلفات شديدي را به صفوف دشمن در اين منطقه وارد كرد. گفتني است شهر سرت كه به عنوان زادگاه معمر قذافي ديكتاتور سابق ليبي شناخته مي‌شود از ماه‌ها قبل تبديل به مقر اصلي داعش در ليبي و سربازگيري در اين منطقه شده است. همچنين تروريست‌هايي كه در سوريه و عراق به‌شدت در محاصره قرار گرفتند براي در امان قرار گرفتن از حملات هوايي و محاصره نيروهاي زميني عراقي و سوري به سمت ليبي براي تجديد قواي خود سرازير شدند و حتي در سال گذشته ميلادي توانستند برخي از شهرستان‌هاي نزديك سواحل مديترانه را به تصرف خود در بياورند و عملا مهم‌ترين پايگاه خود در خارج از سوريه و عراق را ايجاد كنند. اما حالا بخش زيادي از قلمرو داعش تحت كنترل نيروهاي دولتي درآمده و داعش در محاصره قرار گرفته است از همين رو فايز سراج براي پيشبرد اهداف و شكست كامل داعش در ليبي از امريكا درخواست كرده تا به كمك نيروهاي دولتي براي شكست داعش بيايد. پيتر كوك سخنگوي پنتاگون نيز اعلام كرد: حملات هوايي روز دوشنبه با مجوز باراك اوباما رييس‌جمهور ايالات متحده صورت گرفته و تعدادي از خودروها و مخازن سوخت داعش را مورد هدف قرار دادند. كوك تاكيد كرد كه از اين پس هرگونه حمله جنگنده‌هاي امريكايي با هماهنگي نيروهاي ليبيايي و دستور مستقيم فرمانده نيروهاي ايالات متحده در آفريقا صورت خواهد گرفت. اگرچه به گفته مقامات امريكايي اين سومين حمله‌اي بوده كه امريكا در ليبي انجام داده اما به طور مشخص حمله دوشنبه شب آغاز يك عمليات پايدار به جاي حملات جداگانه خواهد بود.  با اين وجود اگرچه به گفته مقامات امريكايي كه انتقال نيروهاي زميني گسترده به ليبي شامل اين عمليات نمي‌شود اما حملات هوايي يك جبهه جديدي را براي مقامات امريكايي باز خواهد كرد كه به طور بالقوه در آينده مي‌تواند تبديل به منطقه‌اي خطرناك‌تر از سوريه و عراق باشد.  گفتني است اوباما دستور حمله به ليبي را در حالي صادر كرده است كه از ماه‌ها پيش گمانه‌زني‌ها و صحبت‌هايي از سوي مقامات امريكايي در خصوص آغاز عمليات نظامي در ليبي شنيده مي‌شد و اين اقدام نيز با توصيه اشتون كارتر وزير دفاع ايالات متحده صورت گرفته است. لازم به ذكر است واشنگتن در برقراري منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي در سال 2011 نقش‌آفريني كرد و اين موضوع توانست به تسريع سرنگوني معمر قذافي بينجامد. اما باراك اوباما بزرگ‌ترين اشتباه در دوره رياست‌جمهوري خود را مداخله نظامي در ليبي و اتفاقات پس از آن مي‌داند.
چارچوب عمليات
فايز سراج در صحبت‌هاي تلويزيوني خود گفت: من مي‌خواهم به مردم اطمينان دهم كه اين عمليات‌ها به يك جدول زماني خاص انجام مي‌شود و از سرت و حومه آن تجاوز نخواهد كرد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه نيروهاي ملي ليبي تاكنون موفقيت‌هاي خوبي را در مبارزه با داعش و كنترل مناطق مختلف ليبي داشته و اكنون اطراف سرت را محاصره كرده‌اند و هواپيماهاي امريكايي از آنها پشتيباني مي‌كنند. همچنين اريك شولتز سخنگوي كاخ سفيد به خبرنگاران گفت: نيروهاي ارتش ما قابليت
منحصر به فردي براي حمايت از نيروهاي روي زمين دارند و اين چيزي است كه رييس‌جمهور خواسته است. اما برخي كارشناسان معتقدند كه ايجاد هماهنگي ميان ارتش امريكا و نيروهاي زميني در عمليات‌ها يك چالش جدي است. آن گونه كه فردريك وهري كارشناس ليبي در بنياد كارنگي كه به تازگي از ليبي به واشنگتن آمده است در مصاحبه با نيوزويك عنوان كرده است كه مبارزه نيروهاي ملي با داعش در ليبي بسيار پراكنده است و هيچگونه فرماندهي مركزي وجود ندارد. وي معتقد است كه اگر عمليات هوايي مي‌خواهد موفق باشد غرب و امريكا بايد استراتژي تقويت نيروهاي ملي را در پيش بگيرند.
واكنش سرد روسيه
با آغاز شدن حملات هوايي امريكا در ليبي، وزارت خارجه روسيه روز گذشته در بيانيه‌اي اين اقدام امريكا را غيرقانوني اعلام كرد و تاكيد كرد كه ايالات متحده بايد به قوانين بين‌المللي متعهد باشد. در اين بيانيه آمده است، روسيه همواره از اقدامات قاطع براي از بين بردن داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي در هركجا كه باشند مطابق قوانين بين‌المللي حمايت كرده است. ما عميقا اعتقاد داريم كه ايجاد هماهنگي ميان كشورهايي كه درگير مبارزه با تروريسم هستند لازم و ضروري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون