• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3598 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۳ مرداد

بورس در هفته‌اي كه گذشت

رشد نمادهاي گروه فلزي

ميترا فرخ‌پورلنگرودي كارشناس ارشد مديريت و فعال بازار سرمايه

در حالي كه تغييرات شاخص‌ بورس درماه‌هاي اخير نتوانست رضايت فعالان بازار سرمايه را جلب كند، بررسي روند حركتي هفته اول و دوم مرداد ماه، نشان داد سرعت رشد شاخص و ارزش معاملات، افزايش قابل توجهي يافته است. تغيير رياست سازمان بورس در اين تحولات بي‌تاثير نبوده و خيلي‌ها كه به آينده بازار اميدوار و در انتظار يك جرقه بودند، با اطمينان بيشتري به خريد و فروش سهام و انجام معاملات پرداختند.
در ادامه رشد قيمت جهاني كاموديتي‌ها، خصوصا «روي» و با افزايش اعتماد به گروه فلزي و معدني در اين هفته، معاملات بسيار مثبتي در اين گروه، مشاهده شد كه نتيجه اين تحركات، رشد مثبت شاخص بود. در روزهاي آغازين هفته سوم مرداد ماه، اكثر گروه‌هاي كوچك و بزرگ، معاملات
كم و بيش مثبتي داشتند و شاخص كل رشد 1700 واحدي را تجربه كرد، اما همان طور كه به روزهاي پاياني هفته نزديك‌تر مي‌شديم، معاملات متعادل‌تر شده و در روز‌هاي آخر، به تدريج از روند رشد آن كاسته شد، تا جايي كه شاخص كل با افت 178 واحد، به ارتفاع 78190 رسيد. با اين حال شاخص بورس نسبت به هفته گذشته 307 واحد افزايش و رشدي معادل 4/0 درصد را به ثبت رساند. عامل اصلي رشد قيمت كاموديتي‌ها و سنگ آهن در جهان از نظر اقتصاددانان، تزريق مالي كشور چين به اقتصاد خود مطرح شده است. در 6 ماهه اول امسال، اين كشور 1600 ميليارد دلار معادل 26 درصد ارزش GDP به اقتصاد خود تزريق كرده كه اين عدد، بيشترين حدي است كه در جهان گزارش شده است. اين مقدار بالا، نه تنها عامل رشد
10 درصدي قيمت مسكن در سال 2016 شده، بلكه قيمت كاموديتي‌ها، فولاد و سنگ آهن را نيز افزايش چشمگير داده است. به گفته اقتصاددانان انتظار توقف اين روند را زماني داريم كه نرخ بهره بانكي افزايش يابد يا فرايند تزريق مالي به اقتصاد آن كشور كاهشي شود. همان طور كه گفته شد در ميان كاموديتي‌ها طي هفته‌هايي كه گذشت، «روي» رشد قابل ملاحظه‌اي داشت. قيمت جهاني فلز روي با رشد 44/1 درصدي، بالاخره مرز 2300 دلار را شكست و تا 2314 دلار افزايش داشت. اين قيمت كه بالاترين، طي 10 ماه گذشته بوده است، باعث تاثير بر رشد بازار ايران نيز شد و سهام شركت‌هاي وابسته را رونق بخشيد، به طوري كه در طول هفته، معاملات نمادهاي «كروي» و «كمنگنز» بسيار مثبت و چشم نواز بود. گروه خودرويي كه از اول ماه جاري بسيار كم‌اقبال و كم‌تقاضا بود، در آغاز هفته سوم مرداد ماه شروعي متعادل داشت و با گذشت زمان و با افزايش عرضه‌ها، روند منفي در پيش گرفت. درطول هفته عرضه‌هاي غير معمول و رنج‌هاي منفي سركوب‌كننده باعث شد در بين فعالان بازار و طرفداران اين صنعت، زمزمه‌هايي مبني بر جلوگيري از رشد دستوري اين صنعت به گوش رسد و خريداران سهام اين گروه، در انتظار آنچه در مورد قراردادهاي خارجي تبليغ يا شايعه شده است، بمانند. در صورت بر آورده نشدن اين انتظارات بيم آن مي‌رود، شاهد شوك ديگري به اين بخش باشيم. با اين اوصاف در اواخر بازار روز چهارشنبه گروه خودرويي با موج جديدي از تقاضا مواجه شد كه موجب بهبود دادو ستدهاي آن شد. در خصوص گروه پالايشگاهي، با توجه به نگراني‌هاي ناشي از مازاد عرضه جهاني نفت و تداوم رشد توليد اعضاي اوپك و در عين حال پيش‌بيني افزايش سطح توليد نفت ايالات متحده امريكا و تاثير اين عوامل بر سقوط قيمت نفت، اين عنصر موثر بر اقتصاد ايران، گروه پالايشگاهي كه اين روزها در محدوده كف تاريخي قيمت خود قرار دارد و در طول هفته، سوار بر موج خوشبيني و رشد شارپي بود، در روز آخر معاملات، بيشترين تاثير منفي را بر شاخص ايجاد كرد. در ماه آينده نيز جلسه‌اي براي حمايت از قيمت‌ها توسط كشورهاي عضو اوپك برگزار مي‌شود و اين در حالي است كه بسياري از تحليلگران نسبت به نتايج اين نشست ترديد دارند. لذا قيمت نفت همچنان تحت فشار باقي مانده كه با رشد نرخ بهره دلار مي‌تواند تشديد شود.   در خصوص گروه بانكي، اين هفته نيز در غياب بزرگان گروه، معاملات پرتقاضاي نماد «وپست» خودنمايي مي‌كرد و در گروه بنيادي محور دارويي كه اكثر نمادها با داشتن شرايط مناسب سودآوري، هميشه مورد توجه فعالان ميان مدتي بوده‌اند، خبر افزايش قيمت دارو باعث شفاف‌سازي نمادي چون «دلقما» شد كه به گفته مدير مالي شركت داروسازي لقمان، افزايش قيمت دارو آن گونه كه اعلام مي‌شود، با واقعيت سازگار نيست.
در روز آخر معاملات، با وجود منفي بودن گروه حمل و نقل، معاملات نمادهاي «توريل» و «حريل» پرتقاضا و مثبت بود و گروه گسترش نفت و گاز پارسيان اعلام كرد، در نظر دارد تعداد 000/000/69 سهم معادل 69 درصد از سهام كنترلي شركت توسعه حمل و نقل ريلي پارسيان را به طور يكجا با قيمت پايه هر سهم 000/15 ريال عرضه كند. در اين هفته سهام شركت تازه وارد آتيه پرداز با نماد «اپرداز» بسيار پرتقاضا و مثبت بود به طوري كه روز آغازين هفته را با صف خريد 42 ميليوني به پايان رساند، اين نماد در روز آخر معاملاتي با صف 26 ميليوني سهم را روانه هفته چهارم مردادماه كرد. درمجموع، با وجود شروعي بسيار مثبت در اوايل هفته، انتظار اصلاح كوتاه‌مدت بازار، در اواسط هفته به وقوع پيوست به طوري كه معاملات بلوكي «جم» و «مبين» هم نتوانست مثبت بودن معاملات در ساعات اوليه بازار را حفظ كند و شاخص براي ساعاتي محدوده منفي را لمس كرد و در روز آخر معاملات، پس از يك روز كم رشد، در پي عقب‌نشيني خريداران در اكثر گروه‌ها و نمايان شدن نوسانات منفي، شاخص كل پس از سه هفته محدوده منفي را به نمايش گذاشت.
در پايان اضافه مي‌شود با وجود پتانسيل‌هاي قوي در بازار داخلي، هنوز تحرك و پويايي لازم براي يك دوره رونق، اتفاق نيفتاده است و آنچه اين روزها در بازار سرمايه ديده مي‌شود خريد و فروش‌هاي احساسي و هيجاني است و سردرگمي اين روزهاي سهامداران كوتاه‌مدت، بيش از پيش رونمايي مي‌كند. با اين حال انتظار رونق مناسب در آينده نزديك دور از ذهن نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون