• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3598 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۳ مرداد

كتاب شناسي ايراني زندگي روزمره

  فصلنامه ارغنون
 19 و 20: فرهنگ و زندگي روزمره
  1380 و 1381‏
 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

دو شماره مجله وزين ارغنون (19 و 20) كه در ‏سال‌هاي 1380 و 1381 منتشر شد را شايد بتوان از ‏اولين و مفصل‌ترين و متنوع‌ترين آثاري در زبان ‏فارسي خواند كه به مقوله زندگي روزمره مي‌پردازد. ‏مقالات اين مجموعه دوجلدي ترجمه از آثار مطرح ‏در اين زمينه توسط اعضاي هيات تحريريه ارغنون ‏يعني يوسف اباذري، مراد فرهادپور، حسين پاينده و ‏علي مرتضوي و مشاوران ويژه‌نامه فرهنگ و زندگي ‏روزمره انتخاب شده‌اند. از ميان مقالات شماره 19 ‏مي‌توان به زيبايي‌شناختي كردن زندگي روزمره ‏نوشته ميك فدرستون (ترجمه مهسا كرم‌پور)، ‏زندگي قهرماني و زندگي روزمره نوشته ميك ‏فدرستون (ترجمه هاله لاجوردي)، كالاها و ابژه‌هاي ‏مسرت بخش: چشم‌اندازي روانكاوانه از مصرف كالا ‏نوشته بري ريچاردز (ترجمه حسين پاينده)، فرهنگ ‏رسانه‌هاي گروهي نوشته ژان بودريار (ترجمه شيده ‏احمدزاده)، فرهنگ تلويزيون نوشته جان فيسك ‏‏(ترجمه مژگان برومند)، برج ايفل نوشته رولان بارت ‏‏(ترجمه يوسف اباذري) و درباب تحقق ميل در ارزش ‏مبادله نوشته ژان بودريار (ترجمه مراد فرهادپور) ‏اشاره كرد. همچنين در شماره 20 اين نشريه اين ‏مقالات را مي‌خوانيم: سيطره عمومي نوشته يورگن ‏هابرماس (ترجمه هاله لاجوردي)، جايگاه ادبيات ‏عامه‌پسند در مطالعات فرهنگي نوشته حسين ‏پاينده، پست مدرنيسم و معماري نوشته استيون كانر ‏‏(ترجمه مهسا كرم‌پور)، تخيل معمولي باختين ‏نوشته مايكل گاردينر (ترجمه يوسف اباذري)، نسل ‏من؛ مخاطبان، شيفتگان، خرده فرهنگ‌ها نوشته ‏روي شوكر (ترجمه مشترك شهريار وقفي پور و مراد ‏فرهادپور)، جامعه بزرگ اتومبيل نوشته بري ريچاردز ‏‏(ترجمه حسين پاينده)، فرهنگ و ايدئولوژي نوشته ‏جان فيسك (ترجمه مژگان برومند)، ايده‌هايي درباره ‏تلويزيون نوشته مراد فرهادپور ‏

 

  فرهنگ و زندگي روزمره ‏
  نوشته: اندي بنت
 ترجمه:ح چاوشيان و ليلا جوافشاني
  ‎ ‎نشر اختران:چاپ اول 1386‏

‏«فرهنگ و زندگي روزمره» مرور جامعي از مدل‎هاي ‏نظري، مسائل و پيچيدگي‎هاي فعاليت‎هاي فرهنگي ‏معاصر به دست مي‎دهد. بنت، دانشيار جامعه‌شناسي ‏در دانشگاه سري انگلستان ابتدا مدل‎هاي نظري ‏اصلي در مطالعه‎‏ كرد و كارهاي فرهنگي كنوني را ‏جمع‌بندي مي‎كند و اين مدل‎ها را در متن ‏محيط‎هاي زندگي روزمره جاي مي‎دهد. براي اين ‏كار مطالعه‎‏ منظمي درباره چگونگي تغيير تفكر ‏آكادميك در زمينه فرهنگ توده‎اي از تعابير انتقادي ‏نظريه‎پردازان قديمي‎تر فرهنگ توده‎اي تا منتقدان ‏راديكال و پست مدرنيست تعابير فرهنگ توده‎اي و ‏سپس مفهوم چرخش فرهنگي انجام مي‎دهد كه ‏نشان مي‎دهد هويت‎هاي اجتماعي گوناگون چگونه ‏به صورت فرهنگي برساخته مي‎شوند. سپس ‏فصل‎هايي با مضامين مشخص در پي مي‎آيد كه ‏جنبه‎هاي خاص فرهنگ مدرن اخير را در بر ‏مي‎گيرند جنبه‎هايي همچون رسانه‎ها، موسيقي، مد، ‏گردشگري و جنبش‎ها و ايدئولوژي‎هاي ضد فرهنگي ‏در هر مورد مرور كتاب‎هاي زيادي عرضه مي‎شود و ‏اهميت نظري و تجربي آن براي درك ما از رابطه‎‏ ‏ميان فرهنگ و زندگي روزمره در جامعه معاصر ‏تبيين مي‎شود. اين كتاب سليس، روشن و آكنده از ‏مثال‌هاي متعدد، متن فوق‎العاده‎اي براي تدريس و ‏تحقيق در جامعه‎شناسي فرهنگ و مطالعات فرهنگي ‏است. بري اسمارت، استاد جامعه شناسي دانشگاه ‏پورتسموث درباره كتاب بنت مي‌نويسد: «كتاب اندي ‏بنت درباره‎‏ شكل‎هاي مهم فرهنگ روزمره بحث ‏منسجم، بسيار خواندني و جالبي ارايه مي‎دهد كه ‏اطمينان دارم براي دانشجويان بسيار مفيد خواهد ‏بود.» در بخشي از كتاب به نقل از فدرستون ‏مي‌خوانيم: «زندگي روزمره ظاهرا مقوله‌اي فرعي ‏است كه مي‌توان همه خرده‌ريز‌هايي را كه با تفكر ‏منظم جور نمي‌آيند در آن ريخت.» ‏

 

  فرهنگ و زندگي روزمره ‏
  نوشته: ديويد اينگليس
  ترجمه: عليرضا مرادي
  نشر تيسا: چاپ اول 1392‏

ايده اصلي در اين كتاب اين است كه افراد مختلف، ‏شيوه‌هاي متمايزي از زندگي روزمره را در پيش ‏مي‌گيرند. اين شيوه‌هاي متمايز و متفاوت از امور ‏معمولي و فعاليت‌هاي روزمره كه افراد به آن اشتغال ‏دارند، تا اندازه زيادي به زندگي اجتماعي آنان ‏بستگي دارد. در ‌واقع مهم‌ترين چيز براي فهميدن ‏اين امر كه چگونه زندگي روزمره ساخت مي‌يابد، ‏نيازمند فهم اين امر است كه جامعه‌اي كه افراد در ‏آن زندگي مي‌كنند، چگونه سازمان و ساخت مي‌يابد. ‏واضح است اگر بخواهيم زندگي روزمره را وراي توجه ‏به آن به‌مثابه مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي كسل‌كننده ‏و معمولي فهم كنيم، بايد بفهميم كه چگونه ‏ساختارهاي اجتماعي و فرهنگي كلان‌تر زندگي ‏روزمره افراد در رابطه با همين فعاليت‌هاي ‏كسل‌كننده شكل مي‌گيرد. از سوي ديگر نمي‌توانيم ‏بفهميم كه يك جامعه يا بخشي از آن چگونه كار ‏مي‌كنند مگر اينكه آنچه را براي گروه‌هاي مختلف ‏در زندگي روزمره رخ مي‌دهد، درك كنيم. ‏جامعه‌شناسي، مطالعه جامعه و روابط اجتماعي است ‏و فهم معاني عميق در زندگي روزمره، نيازمند دركي ‏جامعه‌شناختي از زمينه‌هايي اجتماعي است كه در ‏آن انواع متفاوت تجارب روزمره رخ مي‌دهد. فهم ‏جامعه‌شناسانه اغلب در جست‌وجوي فراتر رفتن از ‏سطح تفاسير و چشم‌اندازهاي افراد خاص براي ‏رسيدن به جنبه‌هاي عميق‌تر و پنهان‌تر سازمان و ‏ساختار اجتماعي است. حاصل همه اينها براي فهم ‏زندگي روزمره اين است كه نه‌تنها موفقيت اجتماعي ‏يك فرد بلكه شرايط فرهنگي ـ اجتماعي كه درون ‏آن عمل مي‌كنند نيز فعاليت‌هاي روزمره فرد را ‏ساختار مي‌دهد. به‌هرصورت رويكرد زندگي روزمره ‏رويكرد نسبتا جديدي در جامعه‌شناسي است و بيش ‏از چند دهه از عمر آن نمي‌گذرد و هنوز هم نيازمند ‏مطالعه و توجه بيشتر است. اين كتاب توسط نشر گمان ‏با ترجمه نازنين ميرزا بيگي نيز منتشر شده است. ‏

 

 زندگي روزمره در ايران مدرن
 با تامل بر سينماي ‏ايران
 نوشته: هاله لاجوردي
  نشر ثالث: چاپ اول 1388

در ميان آثار تاليفي ايرانيان كه به موضوع زندگي ‏روزمره اختصاص دارد، يكي از نخستين آثار، كتاب ‏زندگي روزمره در ايران مدرن با تامل بر سينماي ‏ايران نوشته هاله لاجوردي است. كتاب حاضر به ‏تلاش براي فهم زندگي روزمره مردم ايران از دهه ‏‏1370 به بعد اختصاص دارد. ميانجي اين فهم، ‏بازنمايي است كه سينما از زندگي روزمره ايرانيان به ‏دست داده است. هدف اصلي نگارنده، نه تحليل ‏سينما و مخاطبان اين رسانه جمعي، بلكه بررسي ‏مقوله‌اي است كه در حال حاضر اهميت ‏جامعه‌شناختي دارد؛ «زندگي روزمره». از ديد ‏نويسنده زندگي روزمره، اكنون به يكي از ‏مناقشه‌‌برانگيزترين مقولات جامعه‌شناسي بدل شده ‏است. چه مدرنيست‌ها و چه پست‌مدرنيست‌ها به ‏اهميت اين مقوله معترف هستند و هريك به گونه‌اي ‏سعي مي‌كنند كه جايگاه آن را در نظريه‌پردازي‌هاي ‏خود روشن سازند. انتخاب عرصه‌اي هنري به عنوان ‏ميانجي بازنمايي زندگي روزمره از اين جهت الزامي ‏است كه قلمروهاي ارزشي علم، اخلاق و هنر از دل ‏زندگي روزمره برخاسته‌اند، ولي در عصر مدرن پيوند ‏ميان اين قلمروها نه تنها مكمل يكديگرند، بلكه ‏هريك ابزاري منحصر به فرد براي بازنمايي و نقد ‏هستند و قلمرو اي را در اختيار دارند كه از درون آن ‏برخاسته‌اند؛ يعني زندگي روزمره. هدف لاجوردي در ‏اين كتاب آن است كه با توجه به هنر سينما، بتواند ‏آنچه را سينماي ايران به صورت شناختي از دهه ‏‏70 به بعد يافته است، به شيوه‌اي انتقادي دريابد. در ‏اين‌گذر، شش فيلم سينمايي دهه 70 به بعد ايران را ‏به صورت جداگانه و با استناد به عناصر نظري و روش ‏نظريه‌پردازان انتقادي تفسير و به دنبال آن روايتي ‏نقادانه از زندگي روزمره ايرانيان عرضه  شده است. ‏

 

 فضا، تفاوت، زندگي روزمره
، خوانش هانري لوفور
 ترجمه: ا. خاكباز،م فاضلي
  نشر تيسا: چاپ اول

كتاب فضا، تفاوت، زندگي روزمره جزو مجموعه ‏كتاب‌هاي فرهنگ و شهر است كه براي گفتمان ‏فرهنگ‌گرا در زمينه شناخت شهر و مديريت شهري ‏منتشر مي‌شود. اين گفتمان فرهنگ‌گرا از سويي ‏متاثر از تحولات اجتماعي در زمينه واقعيت شهر و از ‏سوي ديگر تحولات معرفت‌شناسانه در روش‌هاي ‏شناخت و فهم شهر است. شهري‌شدن هم‌زمان و ‏همراه با تاثيرپذيري از فرآيندهاي عمومي ديگر ‏مانند رسانه‌اي شدن، صنعتي‌شدن، تجاري‌شدن، ‏مصرفي‌شدن، جهاني‌شدن و فردگراشدن و ‏فرآيندهاي ديگر است. اين كتاب تاريخ طولاني دارد. ‏ويراستاران آن، مدت‌هاي زيادي درباره هانري لوفور و ‏حتي فراتر از آن مشغول پژوهش بودند. اين كتاب اثري مشترك با محوريت ‏لوفور و مباحث مربوط به او است. كتاب در 17 فصل ‏اصلي تنظيم شده است: «فصل يكم: توليد هانري ‏لوفور»، «فصل دوم: نظريه هانري لوفور درباره توليد ‏فضا به سوي ديالكتيكي سه بعدي»، «فصل سوم: ‏خوانش انقلاب شهري فضا و بازنمايي»، «فصل ‏چهارم: فضا به مثابه انتزاع انضمامي»، «فصل پنجم: ‏عالمگيرشدن قبل از جهاني‌شدن»، «فصل ششم: ‏لوفور بدون هايدگر»، «فصل ششم: ماركسيسم و ‏زندگي روزمره درباره هانري لوفور، گاي دبور و برخي ‏ديگر»، « هانري لوفور و زندگي روزمره در ‏جست‌وجوي ممكن»، «فصل نهم: ريتم‌ها، خيابان‌ها، ‏شهرها»، «فصل دهم: درس‌هايي درباره‌ سورئاليسم ‏رابطه‌مندي، رخداد و رويارويي»، «فصل يازدهم: لوفور ‏و دبور؛ تركيبي فاوستي»، «فصل دوازدهم: چگونه ‏لوفور، گرامشي را شهري كرد»، «فصل سيزدهم: ‏كليت، هژموني، تفاوت»، «فصل چهاردهم: نقد ‏هانري لوفور بر توليدگرايي داخلي»، «فصل پانزدهم: ‏حق به شهر؛ سياست‌هاي شهروندي»، «فصل ‏شانزدهم: لوسين كرول طراحي، تفاوت و زندگي ‏روزمره»، «فصل هفدهم: جهاني سازي لوفور؟»‏

 

 پرسه‌زني و زندگي روزمره ايراني
 نوشته: عباس كاظمي
 نشر فرهنگ جاويد
 چاپ اول 1392

كتاب پرسه زني و زندگي روزمره ايراني يكي از ‏معدود و صد البته نخستين كتاب‌هاي تاليفي ايراني ‏است كه با رويكرد زندگي روزمره به مطالعه جامعه ‏ايران پرداخته است. كتاب در واقع پايان نامه دكتراي عباس كاظمي در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران است. او در  اين كتاب بررسي زندگي روزمره ايرانيان  را به ‏ميانجي مفهوم پرسه زن صورت داده است. پرسه زن مفهومي است كه به طور جدي توسط بودلر وارد ادبيات مدرن شد و والتر بنيامين آن را پرورش داد  پرسه زن ‏را ناظر مناظر شهر، خواننده متون شهري عاشق ‏جماعت مي‌دانند. مد لباس‌ها، وسايل تزييني، ‏عمارت‌ها و ساختمان‌ها، فروشگاه‌ها، كتاب‌ها و هر ‏چيز جديدي كه در شهر پديد مي‌آيد، از نگاه ‏كنجكاو او دور نمي‌ماند. پرسه زن، نوعي ميل نگاه ‏كنجكاوانه براي ديدن مناظر شهري دارد. پرسه زن، ‏فردي است كه از پاساژ، مصرف خاص خود را دارد. ‏پرسه زني ضد استراتژي است و پرسه زني، هنر ‏همزيستي و به اصطلاح دو سر تو «هنر بودن در ‏بين» خريداران و فروشندگان است. آنان خود را به ‏رنگ خريدار استتار مي‌كنند. اما به قول حافظ «آن ‏كار ديگر» را مي‌كنند. كتاب حاضر تلاش مي‌كند ‏يكي از مهم‌ترين فضاهاي شهري تهران، يعني مراكز ‏خريد، را مورد بررسي قرار دهد. از طريق بررسي ‏مراكز خريد، نخست مي‌خواهد جنبه‌اي از زندگي ‏روزمره در تهران را مشخص مي‌كند و در مرتبه بعد، ‏حضور اجتماعي و فرهنگي مردم را در اين فضاي ‏مدرن تبيين كرده و در نهايت، افقي كوچك جهت ‏توضيح مدرنتيه ايراني پيش روي ساير پژوهشگران ‏مي‌گشايد. زندگي روزمره، مهم‌ترين عنصر نظري در ‏كتاب حاضر محسوب مي‏شود چرا كه به باور ‏نويسنده اگر هر تبيين جامعه‏شناسانه، به زندگي ‏روزمره ارجاعي نداشته باشد، تبييني ناكارآمد خواهد ‏بود. ‏

 

 ناسازه‌هاي گفتماني مدرسه:
تحليل زندگي ‏روزمره دانش‌آموزي
 نوشته محمد رضايي‏
 نشر‎ جامعه و فرهنگ، ‏ ‏1387‏

كتاب ناسازه‌هاي گفتماني مدرسه مثالواره‌اي از ‏كارهاي انجام شده در حوزه مطالعات فرهنگي ايراني ‏است. كتاب با نقد برنامه پژوهشي ‏آلتوسري شروع مي‌شود و با تكميل چنين برنامه‌اي ‏با دستگاه‌هاي نظري گرامشي، لكلاو، موفه و هال ‏پروژه خود را به جلو مي‌برد. با اين حال، منبطق بر ‏دستگاه نظري هال، رضايي علاقه‌مند است از سه واژه ‏ايدئولوژي، هژموني و گفتمان در جاي خود استفاده ‏كند. بنابراين مفهوم ايدئولوژي تا انتهاي كتاب در ‏توضيح شرايط جامعه ايراني به كار گرفته شده است. ‏مطالعه ايدئولوژي در اينجا به اين معناست كه چگونه ‏معنا و برساخته شدن ذهنيت‌ها به حفظ روابط ‏كمك مي‌كند.
رضايي با پيشبرد نظريه آلتوسري با ‏كمك نظريه‌هاي گفتماني لكلا و موفه از زاويه‌اي ‏ديگر به بحث آموزش و پرورش و مدرسه به عنوان ‏دستگاه‌هاي ايدئولوژيك حكومت پرداخته است. در ‏واقع، پرسش از بازتوليد گفتمان مدرسه در مركز ‏كتاب حاضر قرار گرفته است.
 او در اين تحقيق ‏قانون‌گريزي بر مفهوم جامعه بي انضباط تاكيد كرده ‏و مدل فوكويي جامعه انضباطي را براي جامعه ايران ‏واژگون كرده است. در كتاب ناسازه‌هاي گفتمان ‏مدرسه نيز مساله اين بوده است كه چگونه مدرسه ‏با وجود كوشش‌هاي صورت گرفته كارخانه آدم‌سازي ‏نشده است. روش تحقيق اين پژوهش براي محققان ‏مطالعات فرهنگي ايراني نيز مي‌تواند جالب باشد. در ‏حالي كه بيشتر كارهاي انجام شده در مطالعات ‏فرهنگي بر مطالعات متني محدود شده‌اند و از اين ‏طريق برداشتي محقر و باريك بينانه از مطالعات ‏بازنمايي را دنبال كرده‌اند، تحقيق رضايي بر روش ‏اتنوگرافي و مورد پژوهي مبتني است. ‏

 

 تجربه تجدد (رويكردي انسان شناختي
 به امروزي ‏شدن فرهنگ ايران) ‏
 نوشته: نعمت‌الله فاضلي
 پژوهشكده مطالعات فرهنگي
 و اجتماعي، 1394

برخي استادان علوم اجتماعي و جامعه شناسان ‏ايراني شايد به طور خاص به مقوله زندگي روزمره ‏نپرداخته باشند يا آثاري با اين عنوان منتشر نكرده ‏باشند، اما در آثار فراوان‌شان به اين رويكرد توجه ‏كرده‌اند يا در گسترش توجه به آن كوشيده‌اند. از ‏ميان ايشان بايد از نام‌هايي چون ناصر فكوهي، تقي ‏آزاد ارمكي و نعمت‌الله فاضلي ياد كرد. نعمت‌الله ‏فاضلي به ويژه با تاكيدي كه در آثارش بر مردم ‏نگاري و توصيف زندگي اجتماعي ايرانيان داشته، ‏حائز اهميت است. از ميان آثار فراوان او تنها به يكي ‏اشاره مي‌كنيم. اگرچه باقي آثارش نيز در اين زمينه ‏بسيار قابل توجه هستند. كتاب تجربه تجدد (رويكرد ‏انسان شناختي به امروزي شدن فرهنگ ايران) يكي ‏از اصلي‌ترين آثار فاضلي است. فاضلي در اين كتاب ‏معتقد به مدرنيته ايراني است و مي‌گويد «ايران در ‏مسير مدرن شدن موفق بوده است و معتقدم كه ‏طي يك سده اخير شاهد شكل‌گيري نوعي تجدد ‏بومي- ايراني بوده‌ايم»، وي براي توضيح تجربه تجدد ‏ايراني، تصور خود از تجدد را بيان مي‌كند. زيرا تجدد ‏يا مدرنيته پيچيدگي معنايي دارد كه بايد هر ‏پژوهشگري در ابتداي كار، تلقي خود از آن را روشن ‏كند. وي با تكيه بر اينكه اغلب نظريه‌پردازان ‏اجتماعي، مدرن را نوعي وضعيت يا ساختار اجتماعي ‏و فرهنگي تلقي مي‌كنند كه در آن فرايندهايي مانند ‏تفكيك‌پذيري نهادي، عقلانيت، شهرنشيني، صنعتي ‏شدن، دموكراتيك شدن، رشد فرديت مي‌دانند؛ ‏نتيجه مي‌گيرد كه مدرن شدن نوعي تحول در شيوه ‏زندگي اجتماعي است كه در نهايت در آثار هنري و ‏فكري و فلسفي نيز بازنمايي مي‌شود. وي در نهايت، ‏واژه «امروزي شدن» را برمي‌گزيند و تاكيد دارد كه ‏‏«هر جا نيز واژه تجدد و مدرنيته را به كار برده‌ام، ‏مراد همان امروزي شدن است.»‏

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون