• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3602 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ مرداد

دولت چقدر به بانك مركزي بدهكار است؟

آخرين آمارهاي ارايه شده از سوي بانك مركزي نشان مي‌دهد بدهي دولت به اين نهاد - بانك مركزي - به 18 هزار و 240ميليارد تومان كاهش يافته است.
 به گزارش خبرآنلاين، بررسي‌ها نشان مي‌دهد دولت تا پايان سال گذشته حدود 18 هزار و 240 ميليارد تومان به بانك مركزي بدهكار بوده است كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كاهش كمتر از يك درصد، معادل 7/0 درصد را نشان مي‌دهد.
 بدهي دولت به بانك مركزي فراز و فرودهاي متعددي را در دو دهه اخير تجربه كرده است. دولت يازدهم تدابير ويژه‌اي براي بازپرداخت بدهي‌هاي دولت در دستور كار قرار داده و بدهي دولت به بانك مركزي بخش كوچكي از رقم بدهي بزرگي است كه طبق آخرين برآوردها حدود 600هزار ميليارد تومان ارزيابي مي‌شود.
 دولت يازدهم از سه سال گذشته درصدد برآمد نسبت به احصاي بدهي‌هاي دولتي اقدام و راهكارهايي را براي بازپرداخت اين ارقام تدارك ببيند. بخش مهمي از پيمانكاران در حوزه برق، نفت و راه بدهي‌ها كلاني از دولت دارند اين در حالي است كه ناتواني دولت در پرداخت اين بدهي‌ها سبب شده است اين پيمانكاران با مشكلات متعددي روبه‌رو شوند. بر اساس اين گزارش، بيشترين افزايش بدهي‌هاي دولت به بانك مركزي در سال‌هاي اخير به سال 1389، يعني سال اول اجراي هدفمندي يارانه‌ها باز مي‌گردد.
در عين حال بيشترين حجم كاهش نيز در همين دوره زماني به سال 1390 بازمي‌گردد. در اين سال حجم بدهي‌ها دولت به بانك مركزي 45 درصد كاهش يافت. در سه سال اخير دولت تدابيري را براي منضبط كردن استقراض‌ها از بانك مركزي در دستور كار قرار داد و تلاش كرد با پايبندي به قانون آرامشي را بر سياست‌هاي پولي و بانكي كشور حاكم كند.
 نمودار، فراز و فرود بدهي‌هاي دولت به بانك مركزي در 18 سال اخير را نشان مي‌دهد. (ارقام ميليارد تومان)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون