• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3602 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ مرداد

مرضيه برومند در نشست رسانه‌اي شانزدهمين جشنواره تهران مبارك:

گروه‌هاي تئاتر عروسكي بايد كمپاني تشكيل دهند

گروه فرهنگ و هنر

«گروه‌هاي تئاتر عروسكي در تهران و شهرستان‌ها سالن و امكانات مورد نياز حرفه خود را در اختيار ندارند. حركت به سوي خصوصي‌سازي ايده بدي نيست اما بايد شرايط فعاليت هنرمندان فراهم شود. جشنواره تئاتر عروسكي براي پيشبرد اهداف خود بايد وظايف ديگر نهادها از جمله سازمان ملي جوانان، وزارت آموزش و پرورش و نهادهاي مشابه را بردوش بكشد. بودجه امسال برگزاري جشنواره نسبت به دوره قبل افزايش نداشته اما كارها به دور از فضاي كارمندي و با عشق پيش مي‌رود.» اينها بخشي از اظهارات مرضيه برومند، دبير شانزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسكي تهران مبارك است كه صبح ديروز به همراه پيمان شريعتي، مدير اجرايي اين رويداد هنري به سالن مشاهير مجموعه تئاتر شهر آمدند تا پاسخگوي پرسش‌هاي خبرنگاران باشند.
برومند در اين نشست با بيان اينكه فعاليت‌هاي دبيرخانه جشنواره از آبان ماه سال گذشته آغاز شده است، به بخشي از مشكلات بيروني بر سر راه پيشرفت برنامه‌ها اشاره كرد و گفت: «مشكلات پيش روي گروه‌هاي تئاتر عروسكي در تهران زياد است اما چند برابر همين مشكلات در شهرستان‌ها وجود دارد. بيشتر مسائل هم از بحث خصوصي‌سازي ناشي مي‌شود. الان در شهرهاي ديگر سالن تمرين در اختيار گروه‌هاي عروسكي نمي‌گذارند. خصوصي‌سازي ايراد ندارد ولي بچه‌ها بايد از امكانات برخوردار باشند.»
به گفته دبير جشنواره تئاتر عروسكي تهران مبارك، مسوولان دبيرخانه با نارسايي‌هايي مواجه بوده و هستند كه «بايد وظايف سازمان ملي جوانان، آموزش و پرورش و ديگر نهادهاي مشابه را يك تنه بردوش بكشند.»
برومند با بيان اينكه جشنواره در روزهاي برگزاري از 61 مهمان خارجي ميزباني مي‌كند، به تعداد گروه‌هاي بين‌المللي حاضر در اين دوره و نكته مهم رقم بودجه جشنواره اشاره كرد. اين هنرمند توضيح داد: « 9 گروه تئاتري خارجي براي حضور در جشنواره به ايران سفر مي‌كنند و مسوولان بخش بين‌الملل ما تمام تلاش خود را انجام دادند تا هزينه‌هاي اين بخش كاهش يابد. بودجه جشنواره نسبت به دوره گذشته تغييري نداشته و من هم اعتقاد چنداني به ريخت و پاش ندارم. برهمين اساس براي افزايش بهره وري از منابع موجود سليقه بيشتري به خرج داديم. از گروه‌هايي دعوت شد كه در بحث مالي با ما تعامل داشتند.»
اين فعال پيشكسوت عرصه نمايش‌هاي عروسكي كنار گذاشتن فضاي كارمندي و جايگزيني روحيه فعاليت عاشقانه را يكي از دلايل مهم پيشرفت امور در شرايط دشوار بودجه‌اي دانست. برومند همچنين از بهروز غريب‌پور به عنوان مهمان ويژه جشنواره ياد كرد كه قرار است اپراي «سعدي» را در اين دوره به صحنه ببرد.
برومند همچنين از تعامل سازنده شهرداري تهران و اداره راهنمايي و رانندگي براي برگزاري مراسم «شادپيمايي» روز افتتاحيه جشنواره خبر داد. طبق برنامه‌ريزي در اين مراسم كودكان به همراه عروسك‌ها در خيابان به شادپيمايي مي‌پردازند.
پيمان شريعتي، مدير بخش اجرايي شانزدهمين جشنواره عروسكي تهران مبارك در بخش بعدي اين نشست به تلاش مسوولان جشنواره براي مراقبت از گروه‌هايي اشاره كرد كه به گفته او «از آمادگي لازم براي حضور در جدول نهايي جشنواره برخوردار نبودند.» او كه به تازگي حكم مديريت مجموعه تئاتر شهر را دريافت كرده است گفت: «هيچ يك از اين گروه‌ها به حال خود رها نمي‌شوند و مشاوره‌ها براي افزايش كيفيت نمايش‌هاي‌شان تا مرحله اجراي عمومي ادامه مي‌يابد.»
شريعي هدف اصلي جشنواره را توليد محوري دانست و ادامه داد: « همه كارشناسان و هنرمندان به اين نكته اعتراف داشتند كه آثار عروسكي توليد شده در اين دوره به لحاظ كيفي چند رتبه نسبت به گذشته ارتقا داشته‌اند و همه اين نمايش‌ها هم براي اجراي عموم مورد حمايت قرار مي‌گيرند.»
نگاهي گذرا به جدول نهايي اجراهاي جشنواره نشان از برنامه‌ريزي منظم مسوولان در اين دوره دارد. شريعتي با بيان اينكه بخش‌هاي متنوعي براي گروه‌هاي سني مختلف و مخاطبان متفاوت در نظر گرفته شده است كه براين مبنا در بخش بين‌الملل سه نمايش فقط ويژه اجراي محيطي براي عموم مردم به ايران دعوت شده‌اند.
مدير اجرايي جشنواره حضور تمام اصناف از جمله يونيما، انجمن نمايشگران عروسكي، شهرداري تهران، اساتيد تئاتر عروسكي و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را يكي از ويژگي‌هاي اين دوره دانست و گفت: «يونيما در مناطق جنوبي كشور ورك‌شاپ‌هايي برگزار كرد كه نتيجه نهايي توليدات اين كار‌گاه‌هاي آموزشي از جمله عروسك‌هاي غول‌پيكر ساخته شده در روز نخست جشنواره قابل مشاهده است.»
امسال همچنين قرار است در طول جشنواره عروسكي در لابي تئاترشهر نمايشگاه آثار به يادگار مانده از زنده‌ياد جواد ذوالفقاري، هنرمند فقيد عرصه تئاتر عروسكي كه توسط امير اثباتي طراحي شده، برگزار شود.
همچنين«بخش نوجوان» شامل آثار توليد شده در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و همچنين «بخش ويژه كودكان» نيز در اين دوره جشنواره فعال شده است.
اما مرضيه برومند در ادامه به تفاوت‌هاي عمده دوره شانزدهم جشنواره اشاره كرد. او گفت: «بچه‌هاي شهرستان سه روز به تهران آمدند و كارها در برابر اساتيد اجرا شد و براي افزايش كيفيت مشورت‌هايي دريافت كردند.»
برومند تاكيد كرد كه در اين دوره براي اهداي جايزه محدوديت قايل نيست و هر هنرمندي كار ويژه‌اي ارايه دهد قطعا ديده مي‌شود. دبير جشنواره همچنين درباره تلاش براي افزايش كيفيت آثار توضيح داد: « به اين نتيجه رسيدم كه تا وقتي هنرمندان عروسكي به سمت تشكيل گروه شدن و كمپاني حركت نكنند مسائل حرفه‌اي آنها به سرانجام نخواهد رسيد.»
او از تلاش براي برقراري ارتباط سازنده با جشنواره‌هاي بين‌المللي گفت و اينكه سعي مي‌كند رويداد عروسكي تهران مبارك به خوبي معرفي شود. همچنين قرار است شب‌ها نشست‌هاي شبانه برگزار شود و گروه‌ها هرچه بيشتر با يكديگر به گپ و گفت بپردازند.
شانزدهمين جشنواره بين‌المللي عروسكي تهران، اول تا هفتم شهريورماه در تهران برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون