• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3608 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ شهريور

فائزه هاشمي:

اصلاح‌طلبان هرچه دارند از شوراي‌عالي سياستگذاري است

اصولگرايان كانديداي شاخصي ندارند، ما هم غير از روحاني كانديدايي نداريم

گروه احزاب
فائزه هاشمي‌رفسنجاني، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي معتقد است كه ائتلاف ميان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 بايد حفظ شود. فائزه هاشمي كه در نشست احزاب و آينده اصلاحات كه از سوي حزب اراده ملت ايران برگزار مي‌شد سخن مي‌گفت، با بيان اينكه احزاب در ايجاد دموكراسي، برگزاري انتخابات و به سر انجام رساندن ديدگاه‌ها و عقايد مردم در كشور بسيار نقشي مهم دارند اظهار داشت: احزاب اگر كاركرد و جايگاه واقعي خود را داشته باشند در سرنوشت و سبك تصميم‌گيري‌هاي مردم مي‌توانند نقشي تعيين‌كننده را ايفا كنند.
عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي با بيان اينكه احزاب موجود در ايران خودشان را خيلي جدي نگرفته‌اند، به موانع موجود قدرت گرفتن احزاب اشاره كرد و گفت: آموزش‌هاي لازم به نيروهاي انساني در احزاب داده نمي‌شود و اين عدم آموزش و آگاهي از كاري كه حزب مي‌تواند انجام دهد، باعث شده تا احزاب حزب نتوانند به جايگاه واقعي خود در كشور دست يابند.
وي افزود: اگر چه موانع حاكميتي در مقابل احزاب وجود دارد اما فقط موانع از حاكميت نيست. احزابي در دوره‌هايي موفق بوده‌اند اما به سرانجام نرسيده‌اند. اين احزاب در انتخابات پيروز مي‌شوند اما نمي‌توانند از فرصت بعد از پيروزي استفاده كنند.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تصريح كرد: در اكثر كشور‌ها دو حزب اصلي و چند حزب فرعي وجود دارد اما مشكل اصلي احزاب در ايران تعدد احزاب است. فائزه هاشمي در ادامه گفت: در حال حاضر 22 حزب در شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان عضويت دارند و از آن سو تعداد احزاب اصولگرا هم كم نيست، تا جايي كه 265 حزب عضو خانه احزاب هستند و اين تكثر حزبي باعث مي‌شود انسجام لازم در حركت‌هاي سياسي اتفاق نيفتد. وي با بيان اينكه اگر احزاب پراكنده باشند كاركرد حزب گرفته مي‌شود، تاكيد كرد: مردم هم بين اين تعداد حزب زياد پراكنده مي‌شوندو نمي‌توانند ديدگاه‌هاي‌شان را دنبال كنند. از اين رو اثربخشي اجتماعي احزاب پايين مي‌آيد. اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي افزود: به دليل برخي موقعيت‌ها و قدرت‌ها بر اساس قانون اساسي، احزاب دست بازي براي انجام كارهاي‌شان ندارندو برهمين اساس نمي‌توانند فعاليت آزادانه‌اي داشته باشند، تا جايي كه سر بزنگاه‌هايي راهي را كه يك حزب واقعي مي‌تواند برود به ناگهان مسدود مي‌شود.
او در ادامه تاكيد كرد: با همه مشكلاتي كه پيش روي فعاليت احزاب وجود دارد كاملا مشخص است كه هر جايي احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا با برنامه و منسجم عمل كرده‌اند توانسته‌اند به موفقيت برسند.
به اعتقاد فائزه هاشمي انتخابات مجلس دهم نمونه موفقيت احزاب ايران بوده است: در انتخابات مجلس دهم شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با وجود برخي ايرادات كه به آن وارد است كار مثبت و موفقي را به سرانجام رساند.
وي افزود: اصلاح‌طلبان درانتخابات رياست‌جمهوري سال 92 هم به اين دليل كه بر سر يك كانديدا به اجماع رسيدند توانستند پيروز باشند. هاشمي در ادامه گفت: اكنون پس از سه انتخابات گذشته اصلاح‌طلبان بايد اقدام به آسيب‌شناسي خود كنند تا در انتخابات سال 96 به كمترين اشتباهات دچار شوند.
وي با بيان اينكه در انتخابات 94 كار برنامه‌ريزي تا انتخابات از سوي شوراي عالي اصلاح‌طلبان و ديگر نيروهاي سياسي اين جريان بسيار عالي بود، خاطرنشان كرد: اصلاح‌طلبان در مجلس دهم با يك برنامه‌ريزي مي‌توانستند براي رياست و فراكسيون‌ها و كميسيون هاحركت خود را ادامه دهند اما متاسفانه اين اتفاق نيفتاد. عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران تاكيد كرد: در مجلس دهم تجربيات‌مان را فراموش كرديم و به ناگهان دچار تفرق شديم. وي با بيان اينكه حمايت راي برخي اصلاح‌طلبان و حمايت برخي وزرا از علي لاريجاني باعث شد تا دكتر عارف رييس مجلس نشود، تاكيد كرد: نبايد اجازه دهيم اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان آسيب ببيند.
وي افزود: فراكسيون اصلاح‌طلبان در مجلس دهم هنوز نتوانسته برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام دهد كه اگر هرچه سريع‌تر اين اتفاق رخ بدهد شاهد برداشته شدن گام‌هاي مثبتي براي اصلاح‌طلبان خواهيم بود. فائزه هاشمي در بخش ديگري از سخنان خود راهكارهايي را براي بهبود وضعيت جريان اصلاحات اعلام كرد: براي انتخابات پيش رو بايد بايد ايرادات گذشته خود را‌برداريم. اشتراكات بين احزاب اصلاح‌طلب را بيشتر كنيم و بدانيم كه راه موفقيت از مسير اتحاد و انسجام مي‌گذرد.
 اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: جبهه اصولگرايان در انتخابات گذشته به وحدت نرسيد و بر اساس اخباري كه از درون اردوگاه اصولگرايان به گوش مي‌رسد بسيار بعيد است كه در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراي شهر بتوانند به وحدت برسند تا جايي كه مشاهده مي‌شود برخي از چهره‌هاي اين جريان سخن از حمايت از روحاني براي انتخابات رياست‌جمهوري مي‌كنند.
هاشمي تاكيد كرد: اصولگرايان ديگر چهره شاخصي براي رقابت با روحاني در انتخابات 96 ندارند. عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران درباره فعاليت‌هاي سياسي احمدي‌نژاد هم گفت: خسارتي كه احمدي‌نژاد به كشور وارد كرد از دوران جنگ بيشتر بود و حتي اصولگراها هم زخم‌خورده احمدي‌نژاد هستند. وي افزود: اصولگرايان بايد حرف و خواست ملت را درك كنند و راه‌حل ساده اين درك بررسي فرآيند انتخابات مجلس و راي مردم به اصلاح‌طلبان است. فائزه هاشمي تصريح كرد: بسياري از نيروهاي اصلي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم ردصلاحيت شدند اما بازهم ليست ناآشناي اصلاح‌طلبان با اقبال مردم مواجه شد كه اين امر نشان‌دهنده بلوغ سياسي بالاي مردم ايران و نارضايتي آنان از عملكرد جناح اصولگراست.
فائزه هاشمي در پايان اين نشست در پاسخ به اين سوال كه آيا اصلاح‌طلبان به كانديدايي غير از روحاني هم فكر مي‌كنند، گفت: شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تازه جلسات خود را تشكيل داده و هنوز برنامه‌ريزي جدي براي انتخابات نشده است. به نظر مي‌رسد كه حمايت اصلاح‌طلبان از روحاني قطعي است. وي افزود: اصلاح‌طلبان كانديداي ديگري به غير از روحاني ندارند. طبيعتا براي هر رييس‌جمهور يك دوره كم است براي اينكه برنامه‌ها را به نتيجه برساند.
اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران تصريح كرد: آقاي روحاني تا به امروز داشت شرايط كشور را به حالت قبل از بحران‌سازي دولت احمدي‌نژاد برمي‌گرداند. وي ادامه داد: با تغيير تركيب مجلس دهم و بالارفتن ضريب اعتدال در مجلس دهم نوبت به آقاي روحاني است كه نشان دهد چه كار مي‌خواهد انجام دهد چرا كه برجام نقطه مثبت عملكرد دولت بود و بايد بهتر از ظرفيت مجلس براي پسابرجام استفاده كرد. اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران در پاسخ به اين سوال كه چرا شخصيت‌ها بيشتر از احزاب در شوراي عالي تاثيرگذار هستند، اظهار داشت: آقاي هاشمي و خاتمي هيچ فشاري به هيچ كسي در جريان انتخابات 94 براي وارد كردن كسي در ليست نياورده‌اند.
وي افزود: شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان مهم‌ترين نقطه اتحاد اصلاح‌طلبان بوده و هر موفقيتي داريم از شوراي عالي است.
وي با بيان اينكه نمي‌شود كار انتخابات را به احزاب اصلاح‌طلب سپرد تاكيد كرد: يكي از مهم‌ترين مشكلات اصلاح‌طلبان در ماجراي رياست مجلس كمرنگ شدن نقش شوراي عالي اصلاح‌طلبان بود كه باعث شد اصلاح‌طلبان متفرق شوند و بر اين اساس حرف از برچيده شدن شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نبايد زده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون