• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3608 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ شهريور

جوابيه روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به مطلب صفحه مدرسه «اعتماد»

مديرمسوول محترم روزنامه اعتماد
با سلام و احترام
عطف به مطلب مندرج  در آن رسانه مورخ 30/4/95 با عنوان «كميت‌گرايي بي‌حاصل و پرسش‌هاي بي‌پاسخ» عين جوابيه معاونت آموزش ابتدايي اين وزارتخانه را به اطلاع مي‌رساند:
تغيير نظام ارزشيابي در دوره ابتدايي، به عنوان عملي ظريف، حساس، دشوار و در عين حال آگاهانه و تحول‌‌گرا مي‌باشد كه نهادينه كردن آن، مستلزم تغيير نگرش و فرهنگسازي در بين آحاد جامعه (به ويژه مديران، معلمان، اوليا) و همچنين توسعه و تداوم پژوهش‌ها و مطالعات علمي است. لذا براي استقرار درست و صحيح آن بايد عزم ملي و تلاش جدي صورت پذيرد. در ارزشيابي توصيفي با ارايه الگوي كيفي، تلاش مي‌شود برخلاف الگوهاي رايج ارزشيابي، از طريق توجه به معيارهاي برنامه درسي و آموزشي، به عمق و كيفيت يادگيري دانش‌آموزان توجه شود و به صورت توصيفي، وضعيت آنان تبيين گردد. در واقع در اين ارزشيابي معلم تغييرات و تحولات ايجادشده در دانش‌آموز را با فنون متفاوت بررسي كرده و به صورت مشروح براساس شاخص‌هاي پيشرفت و با اهداف از پيش تعيين شده به اطلاع دانش‌آموز و والدين مي‌رساند. بنابراين معلم اطلاعات لازم و معتبر و مستند را براي شناخت دقيق و همه‌جانبه فراگيران در ابعاد مختلف يادگيري با استفاده از روش‌ها و ابزارهاي مناسب سنجش از جمله آزمون‌ها به ويژه آزمون‌هاي عملكردي، پوشه كار، مشاهدات در حول فرآيند ياددهي- يادگيري را فراهم مي‌نمايد تا براساس تحليل آنها، بازخوردهاي كيفي مورد نياز براي كمك به يادگيري بهتر در فضاي رواني و عاطفي ارايه نمايد.  
امروزه نظام‌هاي آموزشي دنيا، با عنايت به پيشرفت روزافزون علوم، تكنولوژي، فناوري و همچنين يافته‌هاي جديد روانشناسي تربيتي، بر اين باورند كه آموزش و ارزشيابي، دو فرآيند درهم‌تنيده و جداناشدني مي‌باشند. ترديدي نيست كه آموزش و ارزشيابي معتبر، انگيزشي در دانش‌آموزان ايجاد كرده تا بياموزند و ياد بگيرند كه چگونه بياموزند. خروجي و محصول چنين نگاه و نگرشي نيز يادگيرندگاني فعال، ريسك‌پذير و محقق مي‌باشد. به عبارتي توالي فرآيند آموزش- ارزشيابي- آموزش، سبب خواهد شد تا شايستگي فردي دانش آموز، رشد كند و اعتماد به نفس او، افزايش يابد و به خوبي ياد بگيرد كه چگونه آموخته‌ها را در وضعيت‌هاي دشوار و ناآشنا
به كار بندد؛ در واقع اين نگاه، توان تصميم‌گيري و تشخيص وضعيت را در دانش‌آموز رشد مي‌دهد و اين، هدف آموزش است.
براي ايجاد مدرسه لذت‌بخش و دوست‌داشتني، ارزشيابي كيفي- توصيفي اهداف زير را دنبال مي‌نمايد:
  بهبود كيفيت فرآيند ياددهي يادگيري
 فراهم كردن زمينه مناسب براي حذف پديده بيست‌گرايي
 تاكيد بر اهداف آموزش و پرورش از طريق توجه به فرآيند يادگيري به جاي تاكيد بر محتوا
 فراهم كردن زمينه‌ مناسب براي حذف حاكميت مطلق امتحانات پاياني در تعيين سرنوشت تحصيلي دانش‌آموزان
 افزايش بهداشت رواني در محيط ياددهي يادگيري با كاهش اعتبار نمره و كاهش استرس و تنش‌هاي ناشي از شركت در امتحانات مكرر و  پاياني
 كاهش نرخ مردودي و تكرار پايه
 پرداختن به تمامي ابعاد وجودي دانش‌آموزان (جسماني، اجتماعي، عاطفي، عقلاني و رواني)
خواهشمند است  طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابيه اين مركز در آن رسانه اقدام لازم صورت گيرد.
عليرضا جدايي
رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون