• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3608 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ شهريور

افشاي ايميل‌هاي دردسر ساز عليه هيلاري

ديدار با وليعهد بحرين در قبال پرداخت پول به بنياد كلينتون

ميثم سليماني

دردسرهاي ايميل‌هاي محرمانه هيلاري كلينتون براي او تمامي ندارد. ايميل‌هايي كه اكنون براي كمپين هيلاري كلينتون تبديل به پاشنه آشيلي شده است كه حتي در زماني كه دادستاني امريكا اورا تبرئه مي‌كند بازهم اتهامات جديدي عليه هيلاري در خصوص اين موضوع مطرح مي‌شود. ايميل‌هاي جديد هيلاري دردسر جديدي را مربوط به بنياد كلينتون مطرح مي‌كند كه هزاران دلار به صورت سالانه از منابع مختلف به حساب اين بنياد سرازير مي‌شود كه ايميل‌هاي تازه منتشر شده پرده از موضوعي بر‌مي‌دارد كه نشان مي‌دهد مبالغي كه وارد اين بنياد مي‌شده روي برخي از اقدامات هيلاري كلينتون در دوره تصدي وزارت امورخارجه تاثيرگذار بوده است. ايميل‌هايي كه نشان مي‌دهد كمك‌هاي مالي به بنياد كلينتون مسير ملاقات با هيلاري را هموار مي‌كرده است. ايميل‌هاي جديد شامل 725صفحه از مكاتبات هما عابدين، دستيار هيلاري كلينتون است كه يكي از گروه‌هاي محافظه‌كار قضايي به نام ديدبان قضايي به دادگاه ارايه داده است كه نشان مي‌دهد دوستان و اهدا‌كنندگان كمك به بنياد به حلقه داخلي هيلاري در وزارت خارجه دسترسي داشتند. انتشار مكاتبات و افشاي ايميل‌هاي مشاور كلينتون نشان از يك الگو از همكاري‌هاي افراد در ميان اطرافيان كلينتون دارد و گروه محافظه‌كاري كه اين ايميل‌ها را منتشر كرده معتقد است كه هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري از حضور در دولت اوباما به عنوان نعمتي براي كمك‌هاي مالي خود استفاده مي‌كرده است كه كمپين كلينتون اين ادعا را از پايه واساس رد كرده است.
از طرفي ديگر افشاگري‌هاي جديد نيز شك و ترديد‌ها در مورد  ادعاهاي پيشين كلينتون مبني براينكه ايميل‌هاي فاش شده مربوط به كار در سرور خصوصي خود را زيرسوال مي‌برد و نشان مي‌دهد كه هيلاري عملا از موقعيت خود در پست وزارت امورخارجه سوءاستفاده كرده است. سازمان ديدبان قضايي امريكا مي‌گويد، ايميل‌هاي منتشر شده شامل 20مورد از مبادلات با كلينتون كه حدود 55هزار صفحه مي‌شود كه مربوط به دوره تصدي كلينتون بر وزارت امور خارجه نيست. از سوي ديگر وزارت امورخارجه امريكا روز گذشته اعلام كرد: اف بي‌آي به بيش از 15هزار ايميل و اسناد جديد ديگر در طول يك تحقيق از ايميل‌هاي كلينتون به دست آورده كه قبلا كشف نشده است. كلينتون نيز پيش‌تر گفته بود كه بيش از سي هزار ايميل‌هاي شخصي نيز از سرور حذف شده است. با اين وجود جيمز بي‌كامي، رييس اف بي‌آي گفته است كه شواهدي وجود ندارد كه ايميل‌ها هدفمند و با قصد قبلي حذف يا پنهان شده است. يكي از سخنگو‌هاي وزارت خارجه نيز گفت كه برخي از اين ايميل‌ها كاملا شخصي هستند.
البته هنوز مشخص نيست كه اسناد كشف شده توسط اف بي‌آي به صورت كامل و عمومي منتشر شود اما وكيل مدافع سازمان ديدبان قضايي گفت كه مذاكره براي آزادي اين اطلاعات ادامه دارد و به احتمال زياد قبل از انتخابات اين اسناد منتشر خواهد شد.
جاش شورين، سخنگوي ستاد انتخاباتي كلينتون نيز در بيانيه‌اي گفت: سازمان ديدبان قضايي امريكا يك سازمان دست راستي است كه از دهه 1990 به تحريف حقايق و حملات كاملا نادرست مي‌پردازد. شورين در بيانيه خود همچنين تاكيد مي‌كند مهم نيست اين گروه تا چه حد تلاش مي‌كند كه با اين اسناد حقايق را تحريف كند اما واقعيت اين است كه هيلاري كلينتون هرگز به عنوان وزيرامورخارجه به دليل كمك‌هاي مالي به بنياد كلينتون دست به اقدامي نزده است.
مارك تونر، سخنگوي وزارت خارجه نيز به خبرنگاران گفت: هيچ نشانه روشني براي كمك به اهداكنندگان پول به بنياد كلينتون وجود ندارد. با اين وجود ايميل‌هاي منتشر شده نشان مي‌دهد كه اهداكنندگان چگونه از طريق مشاور قديمي كلينتون يعني هما عابدين به عنوان نقطه تماس اصلي با هيلاري استفاده مي‌كردند. با اين وجود وكلاي عابدين و همچنين شخص او هيچ اظهارنظري در اين مورد انجام نداده‌اند.
جزييات ايميل‌ها چيست
در يكي از ايميل‌ها آمده است كه كيسي واسرمن يكي از دلال‌هاي ليگ فوتبال امريكا در سال 2009 از داگ باند، مشاور قديمي بيل كلينتون خواسته بود تا او را در گرفتن ويزا براي يك بازيكن انگليسي كه سابقه كيفري داشته است كمك كند. باند نيز اين درخواست را به عابدين ارسال مي‌كند كه اين موضوع از طريق عادي حل نمي‌شود. شركت سرمايه‌گذاري واسرمن نيز در طول سال‌هاي 2009تا 2010 بين 5تا10ميليون دلار به بنياد كلينتون اهدا كرده است و اين شركت همچنين به بيل كلينتون 13/3ميليون دلار هزينه مشاوره داده است. با اين وجود سخنگوي واسرمن در خصوص اين اتهام گفت: واسرمن هرگز در خصوص اين موضوع با كلينتون تماس نگرفته و هيچگاه اين ويزا اعطا نشد.
اما موضوع مهم ديگر در خصوص وليعهد بحرين سلمان‌بن حمد آل خليفه است. كه در ژوئن 2009 ايميلي از سوي داگ باند به عابدين ارسال شده كه شاهزاده در مدت اقامت دوروزه خود در واشنگتن قصد دارد تا با هيلاري كلينتون ملاقات كند و در انتهاي پيام خود تاكيد مي‌كند كه او دوست خوب ما است. عابدين پاسخ مي‌دهد كه درخواست ملاقات شاهزاده از طريق كانال‌هاي عادي در حال بررسي است اما كلينتون در اين خصوص مردد است. هرچند بحرين از پرونده حقوق بشري مناسبي برخوردار نيست ولي از جمله كشورهاي متحد امريكا به شمار مي‌آيد. با اين وجود به نظر مي‌رسد لابي‌هاي داگ باند با هما عابدين جواب مي‌دهد و مبلغ 50هزار دلار نيز به بنياد كلينتون از سوي جانشين وليعهد پرداخت مي‌شود و اين ديدار در روز 26ژوئن صورت مي‌گيرد. اين ملاقات در حالي صورت مي‌گيرد كه دست هيلاري كلينتون شكسته بود و با وجود اين شرايط ديدار صورت مي‌گيرد.
تحليلگران معتقدند كه انتشار اين ايميل‌ها نقش محوري عابدين، مشاور ارشد كنوني ستاد انتخاباتي كلينتون را از مدت‌ها قبل نشان مي‌دهد. در ايميلي ديگر مشخص شده است زماني كه دنيل آبراهام، تاجر امريكايي و يكي از حاميان مالي بزرگ حزب جمهوريخواه در مه‌2009 قصد داشته در واشنگتن حضور پيدا و با هيلاري كلينتون ديدار كند يك تماس با عابدين برقرار كرده است. با اين حال آبراهام گفت در ديداري كه من در آن سال با كلينتون داشتم در خصوص خاورميانه صحبت كرديم كه صلح ميان اسراييل و فلسطين مهم‌ترين بحث ميان هر دو طرف بود. او گفت كه اين ديدار دوستانه‌اي در كاخ سفيد به شمار مي‌رفت.
وعده بيل كلينتون
پس از اين افشاگري‌ها، بيل كلينتون يك ايميل را به كاركنان بنياد و حاميان آنها ارسال كرد كه ترسيمي از آينده و دفاع از دستاوردهاي بنياد بود. او در اين پيغام گفت كه اگر هيلاري كلينتون انتخاب شود پذيرش تمامي كمك‌هاي مالي شركت‌هاي بزرگ و خارجي را متوقف مي‌كند و خود از هيات‌مديره اين موسسه خيريه كناره‌گيري مي‌كند.
با اين وجود، اين بيانيه با اين هدف صادر شد تا از حجم حملات جمهوريخواهان كاسته شود. ولي دونالد ترامپ، نامزد جمهوريخواهان در سخناني خواهان تعطيلي بنياد كلينتون شد و در مجموع اين بنياد را فاسدترين شركت در تاريخ سياسي امريكا دانست. وي از دادستاني امريكا خواسته است تا درباره كمك‌هاي مالي بين‌المللي به بنياد كلينتون و امكان تاثير آن بر تصميم‌هاي هيلاري كلينتون در مقام وزير خارجه ايالات متحده تحقيق كند. گفتني است، اف بي‌آي چندي پيش استفاده هيلاري كلينتون از ايميل شخصي براي ارسال نامه‌هاي مزبور را اقدامي بسيار بي‌دقت خوانده بود، اما از توصيه براي تعقيب قضايي كلينتون در اين ارتباط خودداري كرده بود. دادستان كل امريكا نيز در اوايل ماه جولاي اعلام كرده بود كه توصيه پليس فدرال امريكا را در اين باره مي‌پذيرد و عليه كلينتون اعلام جرم نمي‌شود. ولي ايميل‌هاي جديد مي‌تواند پرونده مهم ديگري را عليه كلينتون باز كند كه آن هم سوءاستفاده از موقعيت دولتي خود در مراودات شخصي است كه اگر ثابت شود قطعا جايگاه هيلاري در سمت نامزد حزب دموكرات را به خطر مي‌اندازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون