• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3608 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ شهريور

چهره‌ها- خبرها

كاهش كمك‌هاي امنيتي امريكا به پاكستان

در گزارش سرويس تحقيق كنگره امريكا آمده كه كمك امنيتي ايالات متحده به پاكستان از سال 2011 تاكنون 73 درصد كاهش داشته است. در اين گزارش كه براي كنگره امريكا تهيه شده هم به كمك مالي و هم به كمك نظامي امريكا به پاكستان در بازه زماني 2002 تا 2015 پرداخته شده است. اين گزارش مي‌گويد كه 53 درصد اين كاهش مربوط به كمك‌هاي مالي در سال 2011 و درست در زماني است كه روابط ميان دو طرف به سردي گراييد چون اسامه بن‌لادن، رهبر وقت القاعده در ابيت آباد پاكستان پنهان شده بود و نيروهاي ويژه امريكايي او را يافتند و از پاي درآوردند. پنتاگون پيش‌تر گفته بود كه علت اصلي كاهش كمك‌ها بي‌اعتنايي اسلام‌آباد به فعاليت‌هاي شبكه حقاني در پاكستان است. كمك‌هاي امنيتي-نظامي امريكا به پاكستان تا 2011، 3 / 1 ميليارد دلار بود كه در سال گذشته ميلادي به 343 ميليون دلار رسيد. كمك‌هاي اقتصادي نيز از  2 /1 ميليارد دلار در مدت مشابه به 561 ميليون دلار كاهش يافت. يكي ديگر از موارد لغو كمك‌ها به دولت اسلام‌آباد، اجرايي نشدن توافق خريد هواپيماست. براساس برنامه مالي نظامي خارجي امريكا، اين كشور قرار بود هشت جنگنده اف-16 را به مبلغ 270 ميليون دلار به پاكستان بفروشد اما به دليل مخالفت‌هاي حزبي در كنگره، امريكا اين قرارداد را در مه سال جاري ميلادي لغو كرد.


درگيري با ارتش تازگي ندارد
صالح مسلم، رييس حزب اتحاد دموكراتيك كرد سوريه در مصاحبه با خبرگزاري آلمان گفت: اين نخستين‌بار نيست كه كردها با نيروهاي نظام درگير مي‌شوند. هر چند وقت يك بار چنين درگيري‌هايي رخ مي‌دهد به ويژه اينكه برخي از قبايل ساكن در محله‌هاي الغويران و النشوه كه به تندروها و داعش پيوسته بودند، ريش‌شان را تراشيدند و به يگان‌هاي دفاعي وابسته به نظام پيوستند. تنش همواره وجود دارد اما از زمان آزادي مناطق كردنشين حسكه از حدود پنج سال پيش اين نخستين‌باري است كه جنگنده‌هاي نظام سوريه به شكل مستقيم پايگاه‌هاي ما را هدف قرار مي‌دهند. همان‌طور كه گفتم اين مساله به نزديك شدن نظام سوريه، ايران و تركيه بازمي‌گردد. وي نقش روسيه در درگيري‌هاي حسكه را بعيد دانست و گفت: فكر نمي‌كنم اين درگيري‌ها به آنها ربطي داشته باشد. روس‌ها براي توقف درگيري ميانجيگري كردند اما تا به اين لحظه به هيچ توافقي دست نيافته‌ايم. من درباره جزييات چيزي نمي‌دانم اما در كل مي‌دانم كه همگان مي‌خواهند تنها طرف كرد امتياز بدهد. مسلم اين احتمال را داد كه حمله جنگنده‌هاي ارتش سوريه به مواضع كردها در حسكه نوعي پاسخ مثبت به پيام‌هاي احساسي تركيه به دمشق درباره موافقت با ابقاي بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه در دوره انتقالي و امكان عادي‌سازي روابط با سوريه است. وي گفت: مسوولان نظام سوريه چند ماه پيش ديدارهاي زيادي با مسوولان تركيه در اروپا و الجزاير داشتند و اخبار آن به گوش تمامي طرف‌هاي مرتبط با بحران سوريه رسيده است اما هيچ كس از جزييات اين ديدار و شروطي كه براي توافق ميان دو طرف مطرح شده، خبر ندارد. بعيد نيست كه حمله به كردها نتيجه اين ديدارها باشد.


درخواست براي آتش بس 48 ساعته

استفان اوبراين، معاون بان كي مون، دبيركل سازمان ملل در امور انساني در نشست شوراي امنيت درباره شرايط انساني در سوريه در برابر نمايندگان 15 كشور عضو اين شورا گفت: ده‌ها كاميون حامل كمك‌هاي بشردوستانه سازمان ملل آماده است به محض توافق طرف‌هاي درگير در سوريه براي اجراي آتش‌بس انساني به مدت 48 ساعت كمك‌هاي خود را به دست ساكنان محله‌هاي شرقي شهر حلب كه تعدادشان به 275 هزار تن مي‌رسد برساند. اين مسوول سازمان ملل بار ديگر از همه طرف‌هاي درگير در سوريه به ويژه روسيه و امريكا از اعضاي شوراي امنيت دعوت كرد با اجراي آتش بسي 48 ساعته در حلب موافقت كنند. اوبراين در ادامه موضع‌ موافق روسيه درباره آتش‌بس را در سايه نبود ضمانت‌هاي امنيتي آشكار از سوي طرف‌هاي درگير «مثبت» اما «ناكافي» دانست. وي از آماده بودن كمك‌هاي انساني شامل مواد غذايي و دارو در غرب حلب و تعيين مسيري براي انتقال 50 كاميون حاوي كمك‌ها از غرب به شرق شهر به محض حصول ضمانت‌هاي لازم براي حمايت از اين كاروان‌ها خبر داد و گفت: اين كاروان‌ها كه شامل 50 كاميون است از جاده كاستيلو براي ورود به شرق و غرب حلب استفاده خواهند كرد. معاون دبيركل سازمان ملل در امور انساني در ادامه به وجود بيش از 270 هزار تن در شرق حلب كه به كمك‌هاي فوري نياز دارند اشاره كرد و گفت: سه ماه اخير خونين‌ترين دوره در درگيري‌هاي سوريه بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون