• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3608 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ شهريور

انتقاد رييس كميته امداد به تعدد موسسات خيريه در كشور

ما هيچ مسووليت و نظارتي در قبال موسسات خيريه نداريم

حميدرضا خالدي| در ادامه سلسله جلسات شوراي شهر با مسوولان مختلف شهري، ديروز پرويز فتاح، رييس كميته امداد امام(ره) در جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران حاضر شد تا از فقر و آسيب‌هاي اجتماعي و فعاليت اين سازمان بگويد. وي با اشاره به جمعيت چهار ميليوني تحت پوشش مستقيم كميته امداد امام خميني(ره) گفت: علاوه بر اين، جمعيت دو ميليون نفري نيز در حلقه دوم تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) هستند. حلقه اول هر ماه از كميته امداد مستمري دريافت مي‌كنند اما حلقه دوم پرونده قطعي و دايمي ندارند و مستمري دريافت نمي‌كنند و در حقيقت از كميته امداد خدمات موردي مي‌گيرند. وي در ادامه ضمن اشاره به اينكه اگر ۴۰ هزار خانواده‌اي كه در تهران تحت پوشش كميته امداد هستند به شورا و شهرداري تهران واگذار و كميته امداد از تهران خارج شود، مي‌تواند به ساير استان‌هاي كشور هم خدمات‌رساني كنند، گفت: نگاه ما اين است كه تهران براي كميته امداد بايد به عنوان منبع درآمد ديده شود و اين درآمد در ساير استان‌هاي كشور هزينه شود.  رييس كميته امداد امام(ره) با ذكر اينكه بايد از ابتدا و ريشه‌اي جلوي فقر را بگيريم و اگر اين اقدام را انجام ندهيم قطعا فقر در كشور بيش از پيش توليد خواهد شد، گفت: متاسفانه تعدد موسسات خيريه كه كميته امداد هيچ مسووليت و نظارتي در قبال آنها ندارد. موجب ايجاد معضلات بسياري شده است.  مدير اين سازمان خدمات عمومي به نحوه همكاري و هماهنگي شهرداري تهران و كميته امداد اشاره كرد و افزود: تلاش كرده‌ايم با شهرداري تهران هماهنگ باشيم و در كارها همپوشاني لازم را داشته باشيم. ضمن آنكه تلاش كرده‌ايم تا با جلوگيري از موازي‌كاري و ايجاد هماهنگي، در عرصه رسيدگي به محرومين اقدامات گسترده‌اي را انجام دهيم. بي‌ترديد با شهرداري تهران هماهنگ هستيم و تداخلي نداريم.
 فتاح ادامه داد: نقشي كه به ما در حوزه مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي داده شده است را انجام مي‌دهيم اما بايد بدانيم كه مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي ساز و كارش در كميته امداد طراحي نشده است. در حال حاضر نيز در حوزه اعتياد اگر خانواده‌اي نيازمند كمك باشد بدون نوبت به كار آنها رسيدگي خواهيم كرد.  وي با اشاره به اينكه به اذعان نيروي انتظامي احتمال اينكه فرد در يك كمپ چهار ماهه اعتياد را ترك كند كمتر از ۲۰ درصد است، افزود: در تهران تناقضاتي وجود دارد كه هنوز حل نشده است. برخي مشكلات در خصوص صدور مجوز براي ساخت مسكن محرومين در تهران وجود دارد كه بايد با كمك شورا و شهرداري تهران حل شود.
فتاح با اشاره به مسووليت پيشين خود در بنياد تعاون سپاه خطاب به اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: به شورا كم خدمت نكرده‌ايم و به همين دليل، امروز انتظار جبران داريم. پول پل صدر و تونل نيايش و بسياري از پل‌هاي ديگر كه توسط قرارگاه سازندگي ساخته شده است پولش توسط همين قرارگاه تامين شده است. امروز كه در كميته امداد مسووليت دارم انتظار جبران اين كمك‌ها را داريم. اميدوارم با هماهنگي شورا و شهرداري تهران در مكان‌هايي كه امكان صدور مجوز و فراهم شدن زمين وجود دارد، بتوانيم مسكن بي‌خانمان‌ها را تامين كنيم. وي با ذكر اينكه در سال جاري ۴۰ هزار واحد مسكوني در كشور براي افراد نيازمند ساخته شد اما در تهران به دليل مشكل ساختاري و مجوزي حتي يك واحد نيز ساخته نشده، گفت: در كشور 200 هزار يتيم تحت پوشش كميته امداد هستند كه يك ميليون حامي دارند يعني به ازاي هر يك يتيم پنج حامي وجود دارد. وي تصريح كرد: 53 هزار تومان حداقل مستمري كميته امداد به مددجويان است كه دولت براي چهار ميليون نفر مددجو مستمري پرداخت مي‌كند و مابقي اعتبارات كميته امداد صرف ديگر خدمات مي‌شود. فتاح با اذعان به اينكه با تمام رسيدگي‌ها و عملكردها در ارايه خدمت به مددجويان كميته امداد ناكام هستيم، گفت: درآمد كميته امداد از صندوق‌هاي صدقات در تهران 42 ميليارد تومان و در كل كشور 280 ميليارد تومان در سال 94 بوده است. علاوه براينها پرويز فتاح به موضوع فروش ساختمان كميته امداد در سوهانك تهران هم اشاره كرد و گفت: « سوهانك را رها كرده و به ميدان آزادي آمديم اما جالب است بدانيد قاليباف نيز خريدار بود اما نشان داد كه سخت معامله است و معامله‌‌مان نشد. » اما سخنان فتاح واكنش‌هايي را از سوي اعضاي شوراي شهر به دنبال داشت. رحمت‌الله حافظي در واكنش به سخنان فتاح رييس كميته امداد با اشاره به املاك و باغات متعلق به كميته امداد گفت: در نگهداري فضاي سبز اين املاك تعلل صورت مي‌گيرد و انتظار داريم دقت بيشتري در حفظ و نگهداري از اين باغات صورت گيرد.  الهه راستگو عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز با بيان اينكه موضوعات اجتماعي كه موجب فقر مي‌شوند موضوعات زنجيره وار هستند كه چرخه‌اي به نام آسيب‌هاي اجتماعي را ايجاد مي‌كنند، گفت: در ستاد سازمان‌هاي مردم نهاد شهر تهران اقدامات حمايتي براي كمك به اين افراد انجام مي‌شود كه لازم است همكاري سازمان‌هاي مردم نهاد و كميته امداد در ارايه آموزش‌هاي مهارت آموزش و اشتغال افزايش يابد.  احمد حكيمي پور نيز در ادامه سخنان اعضاي شوراي شهر در تذكري به رييس كميته امداد امام خميني(ره) خواستار دستور وي براي توقف تخريب بناهاي واجد ارزش ميراثي كه در اختيار كميته امداد است شد و گفت: كميته امداد امام خميني(ره) يك نهاد و بنگاه اقتصادي نيست كه بخواهد با هر استان درآمد خود را افزايش دهد. در ادامه حبيب كاشاني عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز با انتقاد از بخشي از سخنان فتاح مبني بر اينكه كميته امداد در شهر تهران زيرنظر شهرداري اداره شود گفت: پيشنهاد مي‌شود كميته امداد شهرداري را زير پوشش بگيرد.

 

موضوعات و تذكرات مطرح شده از سوي اعضاي شوراي شهر

 رحمت‌الله حافظي: درحادثه روز شنبه دريكي از بوستان‌هاي تهران، پسربچه‌اي 13 ساله جان خود را از دست داد، طي بازديدي كه از محل حادثه داشته‌ايم و همچنين مصاحبه با مسوول HSE منطقه، متوجه شديم كه اين طفل براي برداشتن توپ وارد آبنما شده؛ اما بنا به دلايلي بيهوش و پس از آن دچار خفگي شده و جان خود را از دست مي‌دهد. درخواست ما اين است كه پزشكي‌قانوني طي 10 روز آينده علت فوت نوجوان 13 ساله را اعلام ‌كند.
 محمد حقاني: پياده ‌راه ۱۷ شهريور از اساس اشتباه بوده و پيوست‌هاي لازم را كه مورد تاييد شورا باشد، نداشته است. مي‌توان گفت اين پياده‌ راه مردم را به روز سياه نشانده است.
 غلامرضا انصاري، عضو شوراي شهر: 60 سال است كه خيابان مصدق در قاهره مي‌درخشد لذا درخواست مي‌شود چهارراه پارك وي يا خيابان نفت به نام دكتر مصدق نامگذاري شود و نام اين فرد را زنده نگه داريم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون